Disputas for Maya Dybvig Joner

Fredag 17. november 2023 kl. 10:00-15:00,
UiS, Kjølv Egelands Hus,
E-164.

Maya Dybvig Joner disputerer for graden Philosophiae doctor ved Lesesenteret, Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora, Universitetet i Stavanger.

Publisert Sist oppdatert

Bilde: Doktoravhandlinger

Maya Dybvig Joner vil forsvare avhandlingen:

«Fange opp-følge opp. Tidlig innsats for barn i barnehage med språkforstyrrelser, og relasjonen mellom tidlige svake språkferdigheter og senere leseferdigheter»

Avhandlingen er elektronisk tilgjengelig her

Det blir prøveforelesning og disputas i Kjølv Egelands hus, E-164 fra kl. 10.00.

Alle interesserte er velkommen til å følge disputasen i KE-hus. Dersom man er forhindret fra å komme fysisk, vil det være mulig å delta digitalt via denne Zoom lenken: https://stavanger.zoom.us/j/66151903256?pwd=cXZxYW9QR2N0K1hKeGh1MnoyQ1FhZz09

Meeting ID: 661 5190 3256
Password: 246157

NB! Det er kun bedømmelseskomiteen, disputasleder og ph.d.-kandidaten som kan bruke lyd og video.

Bedømmelseskomiteen består av:

Velkommen til disputas!

maya dybvig joner

Å oppdage at barnehagebarn strever med språket, er ikke nok for å sikre dem god hjelp

Mange barn som strever med språket, blir oppdaget i barnehagen. Men for at disse barna skal få riktig hjelp, må kartleggingsverktøyene være av god kvalitet, og de som skal hjelpe, må ha kompetanse innenfor språkutvikling og språkforstyrrelser.

Jente leker på gulvet i barnehagen. Vi ser deler av en voksen kvinne i kanten av bildet.

Når barnehagen er bekymret for et barns språkutvikling, kan barnet bli henvist til pedagogisk-psykologisk tjeneste (PPT).

I en slik henvisning finnes det en rekke ulike dokumenter i det som kalles en spesialpedagogisk tiltakskjede. Dette er dokumenter som henvisninger, tester, sakkyndige vurderinger, vedtak, møtereferat og lignende.

Maya Dybvig Joner ved Lesesenteret har nå undersøkt dokumentene i den spesialpedagogiske tiltakskjeden for en gruppe barnehagebarn i Stavanger. Felles for barna var at barnehagen henviste dem til PPT med bekymring for språkutviklingen. Ved å undersøke dokumentene knyttet til barna, kan man få mye kunnskap om hvilken oppfølging barnet har fått..