Barnehage- og skolemiljø og ledelse (VBSL101)
Videreutdanning som skal styrke utdanningslederes kompetanse til å fremme trygge, gode og inkluderende læringsmiljøer i skoler og barnehager. Blant annet tar emne for seg leders rolle i å forebygge og håndtere mistrivsel og krenkelser, samt utvikling av en positiv organisasjonskultur. Undervisningen fokuserer på teoretisk fordypning og praktiske verktøy for å lede systematisk utviklingsarbeid som fremmer gode psykososiale miljøer for både ansatte og elever.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2025-2026. Merk at det kan komme endringer.
Emnekode
VBSL101
Versjon
1
Vekting (stp)
15
Semester undervisningsstart
Høst
Antall semestre
2
Vurderingssemester
Vår
Undervisningsspråk
Norsk
Innhold
God ledelse står sentralt i arbeidet med å skape trygge og gode læringsmiljø i skoler og barnehager. Særlig har styrere og rektorer en sentral rolle i å bygge en organisasjonskultur som bidrar til gode psykososiale miljø for både ansatte, barn og unge. Evnen til å legge til rette for læring og utvikling i organisasjonen vil være et viktig verktøy i dette arbeidet.
Dette emnet skal bidra til utdanningslederes kompetanse til å lede en organisasjon som skal fremme trygge og gode læringsmiljø for alle barn og elever i utdanning, eksempelvis leders rolle i å fremme inkludering og å forebygge krenkelser og mobbing. Emne skal også styrke ledernes forståelse og kunnskap om deres rolle og oppgaver i utviklingen av organisasjonen, gjennom teoretisk fordyping og arbeid med praktiske oppgaver. Det vil være særlig fokus på leders rolle i å initiere og lede systematisk utviklingsarbeid i egen organisasjon.
Emnet består av en kombinasjon av fire to-dagers samlinger, og praktisk arbeid i egen organisasjon mellom disse samlingene. Samlingene vil være preget av dialogbasert undervisning og samarbeid i grupper. Læringsprosessen vil kreve stor grad av involvering og motivasjon til å bidra til egen og andres læring. Det legges opp til refleksjon og diskusjon på tvers av organisasjonstyper, der det forventes at deltagerne evner å sette problemstillinger fra egen organisasjon i et helhetlig utdanningsperspektiv. Innhold og arbeidsmåter vil være forskningsbasert og praksisrettet. Det vil være obligatoriske arbeidskrav som gjennomføres mellom samlingene. I tillegg vil det være et forberedende arbeid til første samling. Det legges vekt på at arbeidet med emnet skal kunne føre til konkret forbedring i deltagerens egen organisasjon.
Emnet har fire hovedtema som behandles på hver sin samling:
1. Leders rolle i å fremme et trygt og godt læringsmiljø:
Samlingen tar for seg forståelsesmodeller som utgangspunkt for handling, aktivitetspliktens lederutfordringer, oppfølging av en undersøkelse i egen organisasjon og en leders arbeid med personalet som et ledd i å fremme trygge og gode barnehage- og skolemiljø.
2.Leders rolle i forebyggingen av mistrivsel og krenkelser:
Samlingen tar for seg bruk av empiri som utgangspunkt for innsats og evaluering, det å lære av en mobbesak, inkludering og mangfold (herunder holdningsarbeid internt og med foresatte og når det låser seg), og konflikthåndtering ved ulike virkelighetsforståelser
3.Leders rolle i avdekkingen og håndteringen av mistrivsel og andre krenkelser:
Samlingen tar for seg systematikk og samarbeid knyttet til avdekking og varsling, hvordan stoppe mobbing og andre krenkelser, når ansatte utøver krenkelser, samarbeid med foreldre, barnehage/skoleeier, SFO og eksterne aktører som BUP, PPT, Politi, og når mobbing og krenkelser er en del av et mer komplekst system
4.Leders rolle i utvikling av profesjonell kapital og organisasjonskultur for et trygge og gode læringsmiljø:
Samlingen tar for seg individuell og kollektiv utvikling i kollegiet, endringsledelse, oppfølgende arbeid etter at en mobbesak er avsluttet, å jobbe med motstand, leders rolle når læringsmiljøet gir stor grunn til bekymring, hvordan sikre et kontinuerlig og systematisk arbeid
Læringsutbytte
En kandidat med fullført og bestått emne skal ha følgende læringsutbytte:
Kandidaten skal ha kunnskaper om:
- Juridiske og etiske forhold knyttet til et trygt og godt læringsmiljø
- Leders rolle i å fremme et trygt og godt læringsmiljø
- Leders rolle i å forebygging mistrivsel og krenkelser i egen organisasjon.
- Leders rolle i å avdekke og håndtere mistrivsel og andre krenkelser
- Forhold som påvirker kollegiets kompetanseutvikling
- Leders rolle for kompetanseutvikling i egen organisasjon
- Forhold som påvirker samarbeid internt og eksternt i arbeidet med trygge og gode læringsmiljø
- Forhold som påvirker det systematiske arbeidet med læringsmiljø i egen organisasjon
- Sammenhengen mellom ansattes psykososiale arbeidsforhold og effekter på læringsmiljø
Kandidaten skal ha ferdigheter til å kunne:
- Iverksette relevante tiltak for å sikre at aktivitetsplikten overholdes
- Sette i gang og videreutvikle systematisk arbeid for et trygt og læringsmiljø
- Samarbeide med relevante interne og eksterne parter
- Innhente og bruke data i planleggingen og evalueringen av tiltak i arbeidet med å skape et trygt og godt læringsmiljø
- Lage en strategisk plan for arbeidet med læringsmiljøet
- Lede kompetanseutvikling i egen organisasjon
Kandidaten skal ha utviklet en generell kompetanse til å:
- Identifisere og forstå utfordringer i læringsmiljøet
- Ha en overordnet og samtidig detaljert forståelse av de kompliserte forholdene som inngår i forebygging og håndtering av mistrivsel og andre krenkelser
- Se sammenhenger mellom lovverket og det systematiske arbeidet for et trygt og godt læringsmiljø
- Forstå sin rolle som strategisk leder i utviklingen av ansattes profesjonalitet og ivaretakelse av ansattes psykososiale arbeidsforhold i arbeidet med læringsmiljø
Forkunnskapskrav
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Hjemmeeksamen | 1/1 | Bokstavkarakterer | Alle |
Hjemmeeksamen, 4000 ord +/- 10 %. Innholdsfortegnelse og litteraturliste kommer i tillegg. Selvvalgt tema, men problemstilling skal være godkjent av veileder.Oppgaven kan jobbes med gjennom hele semesteret.
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
- Obligatorisk oppmøte på samlingene. Fravær med dokumenterte grunner på maks en samling kan tillates. Da må studenten utføre et avtalt skriftlig arbeidskrav for å erstatte tilstedeværelsen.
- Tre mellomarbeid mellom samlingene:
1: gjennomføre en barnehage eller skolemiljøundersøkelse
2: levere en plan for gjennomføring av utviklingsarbeid - 1000 ord inkludert referanser
3: definere problemstilling til eksamen
- Konsekvenser av ikke godkjent arbeidskrav er at adgang til prøving nektes. Jf. Forskrift om studier og eksamen ved Universitetet i Stavanger (eksamensforskriften), § 2-8 nr. 3
De obligatoriske arbeidskravene vurderes med godkjent/ikke godkjent.
Fagperson(er)
Faglærer:
Frank RafaelsenEmneansvarlig:
Andreas Østbø FidjelandFaglærer:
Ida Risanger SjursøFaglærer:
Per Einar SæbbeFaglærer:
Carl Cato WadelStudiekoordinator:
Hege Cecilie Nygaard BarkerArbeidsformer
Studiet er samlingsbasert med to samlinger á to dager per semester.
På de fire samlingene vil det være en veksling mellom faglige innlegg, arbeid i grupper og plenumsdiskusjoner. Dette innbefatter både arbeid med case og arbeid med utgangspunkt i den enkeltes erfaring og situasjon. Teoretiske presentasjoner vil relateres til deltakernes praktiske arbeid som skoleledere. For best mulig læringsutbytte, vil organisering variere mellom plenum og grupper av ulik størrelse tilpasset mål og aktivitet. Alle deltakere vil ha tilhørighet i en læringsgruppe og denne gruppen har en veileder knyttet til seg. Både på samlingene og mellom disse vil det bli jobbet med oppgaver basert på lokale utfordringer. Deltakerne forventes å veilede hverandre i par mellom samlingene.
Samarbeidet mellom samlingene forventes å være digitalt, slik at en unngår reise utenom de fire fastlagte samlingene. Mellom samlingene vil det bli lagt ut arbeidsoppgaver det forventes at deltakerne har gjennomgått før samling. Dette kan være fagstoff i form av korte faglige foredrag, korte oppgaver som skal prøves ut eller små filmsnutter. Emnet baserer seg i høy grad på deltakeraktivitet både i grupper og i plenum.
Deltakerne må regne 400-450 t til sammen på samlingene, arbeidskravene og eksamen.