En praktisk innføring i strategisk ledelse (IND115)

Emnet undervises digitalt med forhåndsinnspilte forelesninger. Alt innhold er tilgjengelig fra dag én slik at du har frihet til å velge hvor og når du ønsker å studere. Undervisningen er delt opp i mindre deler slik at det er enkelt å tilpasse undervisningen til din egen hverdag. Emnet gir en enkel og praktisk innføring i strategi med fokus på forretningsstrategi. Emnet vil gjøre deg bedre i stand til å tenke strategisk og til å ta strategiske beslutninger i din nåværende jobb, prosjekt, og/eller bedrift.


Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2025-2026. Merk at det kan komme endringer.

Fakta

Emnekode

IND115

Versjon

1

Vekting (stp)

5

Semester undervisningsstart

Høst

Antall semestre

1

Vurderingssemester

Høst

Undervisningsspråk

Norsk

Innhold

Emnet gir deg grunnlag for å forstå hva strategi er, og hvordan strategisk ledelse kan skape verdi for deg og din organisasjon. Emnet gir et variert innhold fra det å lede seg selv og andre strategisk til det å utvikle og sette forretningsstrategier ut i live. Du vil bli kjent med sentrale analytiske modeller slik som Porter sin femkraftsmodell og VRIO i tillegg til breiere rammeverk beregnet for utvikling av forretningsmodeller og -strategi inkludert Business Model Canvas og Playing-to-Win.

Strategi er et virkemiddel til å skape mer verdi med gitte ressurser, å videreutvikle dine og bedriften sine ressurser, og å styrke det fremtidige potensialet. De valgte modellene og verktøyene i emnet reflekterer at fokus er på forretningsstrategi som det å styrke en organisasjon sin konkurransekraft og øke sannsynligheten for å lykkes med sine produkter og tjenester i markedet.

Læringsutbytte

Kunnskap

  1. Ha en bred forståelse av hva strategi er
  2. Forstå hva som kjennetegner strategisk ledelse
  3. Kjenne til rammeverk for å lede seg selv og andre strategisk
  4. Forstå forskjell mellom verdiskaping og lønnsomhet
  5. Forstå hva som er kilder til konkurransefortrinn for en bedrift
  6. Kjenne til strategiske modeller for å analysere eksterne og interne faktorer
  7. Ha kjennskap til rammeverk for å utvikle forretningsstrategi

Ferdigheter

  1. Elementære evner til å tenke og lede strategisk.
  2. Kunne anvende strategiske modeller for å analysere eksterne og interne faktorer
  3. Evne til å benytte rammeverk til å utvikle forretningsstrategier
  4. Evne til å kommunisere strategier
  5. Evne til å vurdere forretningsstrategier

Forkunnskapskrav

Ingen

Eksamen / vurdering

Vurderingsform Vekting Varighet Karakter Hjelpemiddel
Hjemmeeksamen 1/1 2 Uker Bestått/ Ikke bestått Alle

Fagperson(er)

Instituttleder:

Tore Markeset

Arbeidsformer

Quizer og innleveringsoppgaver

Åpent for

Åpent emne for alle studenter med en aktiv studierett og som fyller kravene til generell studiekompetanse (GSK).

Emneevaluering

Det skal være en tidligdialog mellom emneansvarlig, studenttillitsvalgt og studentene. Formålet er tilbakemelding fra studentene for endringer og justering i emnet inneværende semester.I tillegg skal det gjennomføres en digital emneevaluering minimum hvert tredje år. Den har som formål å innhente studentenes erfaringer med emnet.

Litteratur

Søk etter pensumlitteratur i Leganto