Veiledet lesing for 1. – 10. trinn (VVL200)


Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2024-2025. Merk at det kan komme endringer.

Fakta

Emnekode

VVL200

Versjon

1

Vekting (stp)

2.5

Semester undervisningsstart

Vår, Høst

Antall semestre

1

Vurderingssemester

Vår, Høst

Undervisningsspråk

Norsk

Innhold

Mange elever strever med å tilegne seg nødvendig lesekompetanse. Elever kan ha problemer med både å avkode teksten, finne informasjon, tolke tekst og trekke slutninger og med å vurdere tekster kritisk.

I dette småemnet får du erfaring med å bruke metoden veiledet lesing for å støtte utviklingen av elevenes leseferdigheter. Metoden kan brukes på alle trinn, både i grupper av elever og med hele klasser. Du lærer hvordan du kan identifisere leseutfordringer i komplekse tekster (tekster som kan være litt vanskelige for elevene å forstå på egen hånd), og hvordan du kan støtte eleven i å utvikle leseforståelse gjennom modellering og tekstbaserte spørsmål som adresserer disse leseutfordringene.

Læringsutbytte

Kunnskaper: Ha forskningsbasert kunnskap om veiledet lesing som strukturert lesemetodikk i opplæringen

Ferdigheter: Kunne omsette og anvende forskningsbasert kunnskap om veiledet lesing for å støtte elevenes leseforståelse

Generell kompetanse: Kunne reflektere over egen undervisningspraksis i lys av teori og forsknin

Forkunnskapskrav

Godkjent lærerutdanning. Det forutsettes at søker er ansatt i skolen slik at det er mulig å prøve ut i praksis.

Eksamen / vurdering

Vurderingsform Vekting Varighet Karakter Hjelpemiddel
Muntlig digital presentasjon 1/1 15 Minutter Bestått/ Ikke bestått

Muntlig digital presentasjon (maksimalt 5 powerpoint-sider) av erfaringer fra utprøving av økt med veiledet lesing med egne elever. 10 minutter presentasjon og ca. 5 minutter samtale.

Fagperson(er)

Faglærer:

Hege Rangnes

Emneansvarlig:

Toril Frafjord Hoem

Arbeidsformer

Emnet består av fire digitale samlinger. Samlingene består av forelesninger, praktisk arbeid og faglige diskusjoner. Mellom samlingene vil det være tre obligatoriske arbeidskrav der studentene gjør utprøvinger av økter med veiledet lesing i egen praksis.

Åpent for

Opptak til enkeltemner ved Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora
Enkeltemner ved Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora

Emneevaluering

Det skal være en tidligdialog mellom emneansvarlig, studenttillitsvalgt og studentene. Formålet er tilbakemelding fra studentene for endringer og justering i emnet inneværende semester.I tillegg skal det gjennomføres en digital emneevaluering minimum hvert tredje år. Den har som formål å innhente studentenes erfaringer med emnet.

Litteratur

Pensumlisten finner du i Leganto