Jazzimprovisasjon (VJI100)
Gjennom gehørbasert metodikk og samspill, gir emnet en innføring i sentrale aspekter innen jazz- og improvisasjonsmusikk. Studiets praktiske arbeidsprosesser danner utgangspunkt for samspill og gir studenten verktøy for videre strukturert arbeid med individuell kunstnerisk utvikling. Synging, klapping, kroppsliggjøring og musisering av repertoar og isolerte, relevante jazzteoretiske konsepter preger undervisningen. Arbeid med arrangering og komponering vil også kunne inngå i emnets innhold.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2024-2025. Merk at det kan komme endringer.
Emnekode
VJI100
Versjon
1
Vekting (stp)
30
Semester undervisningsstart
Høst
Antall semestre
2
Vurderingssemester
Vår
Undervisningsspråk
Norsk
Innhold
Jazzimprovisasjon (VJI100) er et emne på et lavere instrumentalnivå. Emnet består i stor grad av samspill, men det inkluderer også hørelære, jazzteori, rytmikk og stilforståelse. Det legges vekt på gehørbasert metodikk og praktisk tilnærming til grunnleggende jazzteoretiske konsepter. Standardrepertoaret og sentrale innspillinger fra jazzhistorien gir derfor et viktig grunnlag for undervisningen, men det legges også vekt på variasjon og bredde av stilistiske retninger, samt at studentenes egne komposisjoner vil kunne inngå i emnets innhold og undervisningsaktivitet. Andre improvisasjonsformer som f.eks. friimprovisasjon vil også kunne inngå i undervisningen.
Studiet retter seg mot utøvere som ønsker en innføring i jazz- og improvisasjonsmusikk og kan fungere som et forkurs for studenter som ønsker å utvikle grunnleggende verktøy og instrumentalnivå før videre studier på et utøvende gradsstudium.
Strukturen er delvis samlingsbasert, men med jevnlig undervisning. I tillegg til klasseundervisningen har hver student 15 hovedinstrumentimer. Det legges også opp til øving og oppgaver mellom undervisningen, både individuelt og i grupper. Det forventes deltakelse i relevante prosjekter og workshops. Det kan også bli lagt opp til enkelte prosjekter på tvers av studieretninger.
I enkelte tilfeller kan det utarbeides alternative ordninger for struktur, som gjør det gjennomførbart for enkelte målgrupper som er i jobb å gjennomføre studiet (pedagoger, frilansere, kirkemusikere o.l.).
Læringsutbytte
Etter fullført og bestått eksamen i emnet skal kandidaten ha tilegnet seg de kunnskaper, ferdigheter og generelle kompetanse som setter vedkommende i stand til å:
Generell kompetanse
- Kunne sette repertoar og egen praksis i en historisk sammenheng/kontekst og opparbeide teoretisk og gehørmessig forståelse av idiomatiske improvisasjonsstiler i jazzhistorien.
Kunnskaper
- Anvende gehørsbaserte metoder i øvingsprosesser og i improvisasjonsarbeid
- Koble teori til egen musikalsk praksis
- Oppfatte grunnleggende funksjonsharmoniske fenomener og ha en gehørmessig forståelse av disse.
Ferdigheter
- Demonstrere relevante kommunikasjonsferdigheter for samspill, kollektiv improvisasjon, og egne kunstneriske og tekniske utviklingsprosesser.
- Demonstrere grunnleggende improvisatoriske ferdigheter innen relevante improvisasjonstiler.
- Formidle repertoar til medmusikere og elever ved hjelp av gehørbasert metodikk
Forkunnskapskrav
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Utøvende musikk - jazz | 1/1 | 25 Minutter | Bestått/ Ikke bestått |
En utøvende eksamen på 20-25 min. Repertoar utarbeides og fremføres i felleskap med klassen, og/eller av den enkelte student i samarbeid med faglærer.
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
For å kunne fremstille seg til eksamen i emnet må studenten ha fått godkjent alle obligatoriske arbeidskrav:
- Det kreves fremmøte i tråd med fraværsreglement ved fakultetet
- Obligatorisk deltakelse ved seminarer og prosjekter etter anvisning fra faglærer
- Skriftlig og kompositorisk arbeid
Fagperson(er)
Emneansvarlig:
Simen KiilStudiekoordinator:
Lena Crosby HaugArbeidsformer
Studiet inneholder 6 samlinger á 3 dager gjennom studieåret. Samlingene vil fungere som workshops og inneholde samspill og teori. Gehørbasert metode står i fokus, og studentene arbeider i felleskap på samlingene. Deler av studiet er nettbasert, med videoleksjoner og obligatoriske innleveringer.
Det forventes at studenten tar ansvar for egen læring, og i denne sammenheng regner med egenøving etter individuelle mål og/eller behov. Det kan også forekomme oppgaver i å skrive enkle komposisjoner til noen av samlingene.
Studentene har ansvar for å holde seg oppdatert på informasjon som gis på Canvas.