ConductIT – Skolekorps, nivå 2 (VCI204)

ConductIT - Skolekorps, nivå 2 er et emne utviklet for å tilby fleksibel opplæring i skolekorpsdirigering til musikkstudenter, musikkpedagoger og musikere. Kurset er en av spesialiseringene i studieprogrammet ConductIT som består av en rekke enkeltemner i dirigering. ConductIT er åpent for internasjonale søkere. Undervisningsspråk er norsk og engelsk.


Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2024-2025. Merk at det kan komme endringer.

Fakta

Emnekode

VCI204

Versjon

1

Vekting (stp)

30

Semester undervisningsstart

Høst

Antall semestre

2

Vurderingssemester

Vår

Undervisningsspråk

Norsk

Innhold

Beskrivelse av emnet

ConductIT - Skolekorps, nivå 2 er et emne for studenter som allerede har betydelig erfaring innen utøvende musikk, for eksempel som utøvere, pedagoger eller dirigenter og som søker et viderekommende kurs i skolekorpsdirigering. Studiet omfatter flere ulike temaer, for eksempel dirigentpraksis, dirigentteknikk og teori, samt organisasjonsarbeid og egenutvikling.

Dirigentpraksisen består av UiS-organiserte samlinger på campus (Dirigentuka - fem dager i august, og to eller tre helgesamlinger på campus) og hjemmeoppgaver der studentene forventes å legge til rette for tilgang til egen dirigentpraksis hjemme, organisert av studenten selv. Dette løses enten ved at studenten samarbeider med lokale ensembler, eller ved å organisere små øvingsensembler (minimum 3-4 musikere kreves). Omfanget fastsettes etter avtale mellom lærer og elev. Mange studenter er allerede dirigenter for ett eller flere ensembler, og da er det en god løsning å bruke dem som hjemmeøvingsensemble.

Nettstedene www.conductit.eu og http://digitaleskolekorps.uis.hopto.me/ inneholder et bredt spekter av studiemateriell om dirigering og om skolekorpsdirigering. I dette kurset vil studentene studere utvalgte kapitler av materialet og vil levere tilhørende skriftlige oppgaver.

Studiet kan omfatte arbeid i følgende:

  • Dirigering/instruksjon
  • Praksis (på campus og med studentenes egen gruppe/ensembler hjemme)
  • Kjennskap til ensembler
  • Kunnskap om metoder
  • Gehørtrening
  • Musikkteori
  • Partiturstudier
  • Kunnskap om repertoar
  • Kunnskap om pedagogikk og psykologi
  • Ledelse
  • Kontakt med samfunn og lokalsamfunn

Læringsutbytte

Etter å ha fullført og bestått eksamen for kurset, vil kandidatene ha tilegnet seg kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse som gjør dem i stand til å:

Generell kompetanse

  • bred forståelse av dirigentens ulike roller, for eksempel å være musikalsk leder, sosial tilrettelegger og arrangør
  • bred forståelse av hvordan man kan jobbe med barn, unge, deres foreldre og i eget nærmiljø

Kunnskap

  • bred kunnskap om de viktigste utviklingsstadiene blant barn og unge i alderen 6-19 år
  • bred kunnskap om gruppepsykologi og hvordan skape et godt læringsmiljø i ensemblet
  • bred kunnskap om individuelt tilrettelagte undervisningsmetoder, og hvordan undervise grupper som er på flere stadier i utvikling og alder
  • bred kunnskap om hvordan instrumentene og spesielle utfordringer for nybegynnere

Ferdigheter

  • bruk av planleggingsverktøy for god organisering av undervisning og dirigering
  • kunne bidra vesentlig i ditt skolekorps med planlegging og organisering, for eksempel ved rekruttering, utarbeidelse av lærings- og undervisningsplaner, organisering av undervisning og samarbeid med kommunale kulturskoler eller andre samarbeidspartnere
  • ha gode ferdigheter i å vurdere repertoarets kvalitet og egnethet, og hvordan finne og tilpasse repertoaret til din gruppe
  • bred kjennskap til og kunne bruke flere grunnleggende metoder for innøving av repertoar og opplæring av unge musikere

Forkunnskapskrav

Generelle kvalifikasjonskrav for opptak til ConductIT-programmet:

  • Generell studiekompetanse
  • Engelskkunnskaper kreves. Skandinaviske språkkunnskaper anbefales, fordi noen av dirigentøvingene vil være med norsk ungdom, i en setting der det er en fordel å snakke og forstå norsk (eller et annet skandinavisk språk).

Forkunnskapskrav for ConductIT - Skolekorps, nivå 2

Søknadene blir vurdert av fakultetets opptakskommisjon for dirigering for å avgjøre om søkers forkunnskaper kvalifiserer for opptak til dette kurset. Evalueringen er basert på søkers innsendte materiale som dokumentert utdanningsbakgrunn, CV og søknadstekst og videoer.

For å kvalifisere til emnet ConductIT - Skolekorps, nivå 2 må søkeren normalt ha fullført og bestått emnet ConductIT - Skolekorps, nivå 1. Det er mulig å gi opptak til studenter som ikke har fullført ConductIT - Skolekorps, nivå 2, forutsatt at de kan dokumentere at de har tilegnet seg realkompetanse og arbeidserfaring som er tilsvarende (realkompetanse). I en slik vurdering må søkeren vise at vedkommende har betydelig generell musikkutdanning og tidligere erfaring i skolekorpssjangeren, for eksempel gjennom forutgående opplæring eller utdanning eller gjennom praksis som utøver, pedagog, dirigent, komponist eller lignende.

Det innsendte søknadsmaterialet skal inneholde et motivasjonsbrev som skisserer søkerens personlige utviklingsmål. Søknaden skal også kort skissere en plan for hvordan studenten skal organisere tilgangen til eget ensemble(r), slik dette emnet krever (se nedenfor). Den innsendte videoen skal være representativ for søkernes gjeldende dirigentfaglige nivå. I evalueringsprosessen vil komiteen vurdere om søkeren er egnet til å delta i og vil ha forutsetninger for å fullføre dette kurset.

Anbefalte forkunnskaper

Skandinaviske språkkunnskaper anbefales, fordi noen av dirigentøvingene vil være med norsk ungdom, i en setting der det er en fordel å snakke og forstå norsk (eller et annet skandinavisk språk).

Eksamen / vurdering

Mappevurdering og utøvende eksamen

Vurderingsform Vekting Varighet Karakter Hjelpemiddel
Mappevurdering 1/2 Bestått/ Ikke bestått
Utøvende eksamen 1/2 Bestått/ Ikke bestått

For hvert studieår vil en datoplan med datoer for påfølgende kurssesong, inkludert eksamensplanen, normalt bli publisert innen 1. februar for påfølgende studieår.Avsluttende eksamen vurderes bestått/ikke bestått, og består av to hovedkomponenter:
• Mappevurdering av skriftlige oppgaver gjennom kurset (teller 50%).
• Praktisk eksamen (teller 50%).

Begge komponenter må være bestått.Avsluttende eksamen består av en praktisk prøve som gjennomføres den siste dagen i den siste samlingen. Eksamen omfatter et program av minst 10 minutters varighet som skal innøves og bli gjennomspilt med et ensemble organisert av universitetet. Repertoar fastsettes av faglærer og meddeles studenten før eksamen. Eksamen vil foregå på campus. Generalprøven er også en del av eksamen.

Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering

For å kunne melde seg opp til eksamen må studenten ha vært til stede på samlingene og veiledningstimene, og må ha fullført de skriftlige oppgavene.

Fagperson(er)

Studiekoordinator:

Ranja Katrin Gärtner

Arbeidsformer

Arbeidsformer

Emnet består av følgende arbeidsformer

  • Deltakelse på Dirigentuka og helgesamlinger på campus.
  • Individuell nettundervisning basert på videoopptak av studentenes egen dirigentpraksis (opptak fra Dirigentuka, helgesamlinger, studentens hjemmeøvingsensemble og/eller annen relevant praksis).
  • Selvstudium av innhold på www.conductit.eu og http://digitaleskolekorps.uis.hopto.me/
  • Dirigentpraksis "hjemme" med studentenes eget ensemble(er)
  • Deltakelse i diskusjoner og innlevering av skriftlige oppgaver

Evaluering av emnet

Rutiner for studentevaluering i emnet er utarbeidet av fakultetet og tilpasset denne type utøvende kurs. Emneevalueringen er i henhold til Universitetet i Stavangers kvalitetssystem.

Åpent for

ConductIT

Emneevaluering

Det skal være en tidligdialog mellom emneansvarlig, studenttillitsvalgt og studentene. Formålet er tilbakemelding fra studentene for endringer og justering i emnet inneværende semester.I tillegg skal det gjennomføres en digital emneevaluering minimum hvert tredje år. Den har som formål å innhente studentenes erfaringer med emnet.

Litteratur

Søk etter pensumlitteratur i Leganto