ConductIT – Orkester, nivå 1 (VCI102)

ConductIT - Orkester, nivå 1 er et emne utviklet for å tilby fleksibel opplæring i orkesterdirigering til musikkstudenter, musikkpedagoger og musikere. Kurset er en av spesialiseringene i studieprogrammet ConductIT som består av en rekke enkeltemner i dirigering. ConductIT er åpent for internasjonale søkere. Undervisningsspråk er norsk og engelsk.


Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2024-2025. Merk at det kan komme endringer.

Fakta

Emnekode

VCI102

Versjon

1

Vekting (stp)

30

Semester undervisningsstart

Høst

Antall semestre

2

Vurderingssemester

Vår

Undervisningsspråk

Norsk

Innhold

ConductIT - Orkester, nivå 1 er et emne for studenter som allerede har erfaring innen utøvende musikk, for eksempel som utøvere, pedagoger eller dirigenter og som søker et kurs i orkesterdirigering. Studiet omfatter flere ulike temaer, for eksempel dirigentpraksis, dirigentteknikk og teori, samt entreprenørskap og karriereutvikling.

Dirigentpraksisen består av UiS-organiserte samlinger på campus (Dirigentuka - fem dager i august, og to eller tre helgesamlinger på campus) og hjemmeoppgaver der studentene forventes å legge til rette for tilgang til egen dirigentpraksis hjemme, organisert av studenten selv. Dette løses enten ved at studenten samarbeider med lokale ensembler, eller ved å organisere små øvingsensembler (minimum 3-4 musikere kreves). Omfanget fastsettes etter avtale mellom lærer og elev. Mange studenter er allerede dirigenter for ett eller flere ensembler, og da er det en god løsning å bruke dem som hjemmeøvingsensemble.

Nettstedet www.conductit.eu inneholder et bredt spekter av studiemateriell om dirigering. I dette kurset vil studentene studere utvalgte kapitler av materialet og vil levere tilhørende skriftlige oppgaver.

Studiet kan omfatte arbeid i følgende:

  • Dirigering/instruksjon
  • Praksis (på campus og med studentenes egen gruppe/ensembler hjemme)
  • Kunnskap om ensembler
  • Kunnskap om metoder
  • Gehørtrening
  • Musikkteori
  • Partiturstudier
  • Kunnskap om historie og musikkhistorie
  • Kunnskap om repertoar
  • Kunnskap om musikkbransjen og karrieremuligheter
  • Ledelse

Studenter som fullfører og består ConductIT - Orkester, nivå 1 kan søke på emnet ConductIT - Orkester, nivå 2.

Læringsutbytte

Etter å ha fullført og bestått eksamen for kurset, vil kandidatene ha tilegnet seg kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse som gjør dem i stand til å:

Generell kompetanse

  • ha en grunnleggende forståelse for dirigentens rolle og funksjon i øvings- og konsertsituasjoner, både som musikalsk leder og i organisasjonsarbeid
  • ha en grunnleggende forståelse av kvalitet i ensembleutøvelse
  • sette mål for egen læring og utvikling som dirigent
  • sette mål for ensembleutvikling

Kunnskap

  • grunnleggende kunnskap om sentralt repertoar
  • grunnleggende kunnskap om partitur og analyse
  • grunnleggende kunnskap om orkesteret og dets instrumenter

Ferdigheter

  • demonstrere grunnleggende dirigentferdigheter
  • demonstrere grunnleggende ferdigheter i studier og forståelse av partitur

Forkunnskapskrav

Generelle kvalifikasjonskrav for opptak til ConductIT-programmet:

  • Generell studiekompetanse
  • Engelskkunnskaper

Forkunnskapskrav for ConductIT - Orkester, nivå 1

Søknadene blir vurdert av fakultetets opptakskommisjon for dirigering for å avgjøre om søkers forkunnskaper kvalifiserer for opptak til dette kurset. Evalueringen er basert på søkers innsendte materiale som dokumentert utdanningsbakgrunn, CV og søknadstekst og videoer.

For å kvalifisere til emnet ConductIT - Orkester, nivå 1 må søkeren vise at vedkommende har generell musikkompetanse og tidligere erfaring i orkestersjangeren, for eksempel gjennom forutgående opplæring eller utdanning eller gjennom praksis som utøver, pedagog, dirigent, komponist eller lignende. Deres innsendte søknadsmateriale må inneholde et motivasjonsbrev som skisserer deres personlige utviklingsmål. Søknaden skal også kort skissere en plan for hvordan studenten skal organisere tilgangen til eget ensemble(r), slik dette emnet krever (se nedenfor). Den innsendte videoen skal være representativ for søkernes gjeldende dirigentfaglige nivå. I evalueringsprosessen vil komiteen vurdere om søkeren er egnet til å delta i og vil ha forutsetninger for å fullføre dette kurset.

Eksamen / vurdering

Mappevurdering og utøvende eksamen

Vurderingsform Vekting Varighet Karakter Hjelpemiddel
Mappevurdering 1/2 Bestått/ Ikke bestått
Utøvende eksamen 1/2 Bestått/ Ikke bestått

For hvert studieår vil en datoplan med datoer for påfølgende kurssesong, inkludert eksamensplanen, normalt bli publisert innen 1. februar for påfølgende studieår.Avsluttende eksamen vurderes bestått/ikke bestått, og består av to hovedkomponenter:
• Mappevurdering av skriftlige oppgaver gjennom kurset (teller 50%).
• Praktisk eksamen (teller 50%).

Begge komponenter må være bestått.Avsluttende eksamen består av en praktisk prøve som gjennomføres den siste dagen i den siste samlingen. Eksamen omfatter et program av minst 10 minutters varighet som skal innøves og bli gjennomspilt med et ensemble organisert av universitetet. Repertoar fastsettes av faglærer og meddeles studenten før eksamen. Eksamen vil foregå på campus. Generalprøven er også en del av eksamen.

Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering

For å kunne melde seg opp til eksamen må studenten ha vært til stede på samlingene og timene, og må ha fullført de skriftlige innleveringene.

Fagperson(er)

Studiekoordinator:

Ranja Katrin Gärtner

Arbeidsformer

Undervisningsspråk

Engelsk og norsk (norskkunnskaper er ikke en forutsetning for studentene)

Arbeidsformer

Emnet består av følgende arbeidsformer

  • Deltakelse på Dirigentuka og helgesamlinger på campus.
  • Individuell nettundervisning basert på videoopptak av studentenes egen dirigentpraksis (opptak fra Dirigentuka, helgesamlinger, studentens hjemmeøvingsensemble og/eller annen relevant praksis).
  • Selvstudium av innhold på www.conductit.eu
  • Dirigentpraksis "hjemme" med studentenes eget ensemble(r)
  • Deltakelse i diskusjoner og innlevering av skriftlige oppgaver

Evaluering av emnet

Rutiner for studentevaluering i emnet er utarbeidet av fakultetet og tilpasset denne type utøvende kurs. Emneevalueringen er i henhold til Universitetet i Stavangers kvalitetssystem.

Åpent for

ConductIT

Emneevaluering

Det skal være en tidligdialog mellom emneansvarlig, studenttillitsvalgt og studentene. Formålet er tilbakemelding fra studentene for endringer og justering i emnet inneværende semester.I tillegg skal det gjennomføres en digital emneevaluering minimum hvert tredje år. Den har som formål å innhente studentenes erfaringer med emnet.

Litteratur

Søk etter pensumlitteratur i Leganto