Relasjoner, lek og læring i inkluderende leke- og læringsmiljø 2 (SFP305)


Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2025-2026. Merk at det kan komme endringer.

Fakta

Emnekode

SFP305

Versjon

1

Vekting (stp)

10

Semester undervisningsstart

Vår

Antall semestre

1

Vurderingssemester

Vår

Undervisningsspråk

Norsk

Innhold

Dette emnet er en videreføring av Inkluderende leke- og læringsmiljø 1 og Relasjoner, lek og læring 1. Gjennom emnet får studentene fordypning i teorier og forskning som handler om hvordan det kan legges til rette for et helhetlig og inkluderende leke- og læringsmiljø, tilpasset alle barns funksjonsnivå, behov og interesser. Studentene vil få både dybde- og breddekunnskap innenfor sentrale faktorer i barns oppvekstmiljø, de som virker beskyttende og de faktorene som kan utgjøre risiko for utenforskap, krenkelser og mobbing. Ulike pedagogiske og psykologiske perspektiver på relasjonskvalitet og inkludering blir belyst.

Læringsutbytte

En kandidat med fullført og bestått emne skal ha følgende læringsutbytte definert i form av

Kunnskap

Kandidaten

• har bred teoretisk kunnskap om hva helhetlig arbeid med inkluderende leke- og læringsmiljø innebærer

• har kunnskap om ulike pedagogiske og psykologiske perspektiver på samspillskompetanse og relasjonskvalitet 

• har bred kunnskap om ulike teoretiske tilnærminger til barns lek og helhetlige læring

• har kunnskap om hvordan man kan legge til rette for at leke- og læringsmiljøet stimulerer til kompleks og utfordrende lek, tilpasset alder og modning.    

• har bred kunnskap om hvordan det psykososiale- og fysiske leke- og læringsmiljøet kan bidra til fremme inkludering og aktiv deltakelse

Ferdigheter

• har innsikt i hvordan man kan bidra til å fremme et inkluderende fellesskap for barn, kolleger og samarbeidspartnere gjennom å bruke sin faglige kompetanse til å analysere og reflektere kritisk omkring egen rolle og praksis

• har innsikt i hvordan man kan bidra til å fremme trygge felleskap gjennom å tilrettelegge for psykososiale- og fysiske lekemiljøer som inviterer til deltakelse og medvirkning og som fremmer barns helse, trivsel og læring

• har innsikt i hvordan man opptrer sensitivt og anerkjennende i samspill med barn og barnegrupper

• har innsikt i hvordan man kan avdekke og håndtere situasjoner der barn opplever utenforskap, krenkelser og mobbing

• har innsikt i hvordan man kan planlegge og legge til rette for at det fysiske leke- og læringsmiljøet utvikles i trå med barns interesser og behov

• har innsikt i hvordan man kan møte barns initiativ og skapende uttrykk med respekt, engasjement og anerkjennelse

• har evne til å reflektere over egen praksis og innsikt i hvordan man kan bidra aktivt i arbeidet med å forebygge at barn opplever utenforskap, krenkelser og mobbing

Generell kompetanse

Kandidaten

• kan formidle sentralt fagstoff, både skriftlig og muntlig

• har kunnskap om forskningsbaserte strategier og tiltak som kan tas i bruk for å fremme et trygt og godt leke- og læringsmiljø

• har innsikt i hvordan man kan samarbeide respektfullt med barn, foreldre og andre sentrale aktører i barns liv

• kjenner til aktuelt lovverk og styringsdokumenter

Forkunnskapskrav

SFP102 Inkluderende leke- og læringsmiljø 1, SFP202 Relasjoner, lek og læring 1

Eksamen / vurdering

Vurderingsform Vekting Varighet Karakter Hjelpemiddel
Hjemmeeksamen 1/1 5 Dager Bokstavkarakterer Alle 1)

1) Kunstig intelligens-programmer regnes som juks

Hjemmeeksamen, 3000 ord +/- 10 %. Innholdsfortegnelse og litteraturliste kommer i tillegg.

Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering

Muntlig gruppepresentajson og fagtekst, Obligatorisk tilstedeværelse

Følgende arbeidskrav skal være gjennomført før studenten kan framstilles for eksamen:

Muntlig gruppepresentasjon og fagtekst: Studentene skal gjennomføre en 10-15 minutters presentasjon i gruppe i tilknytning til ett av emnets tema. Det skal foreligge en fagtekst på 1000 ord (+/- 10 %) i tilknytning til presentasjonen. Denne baseres på pensum og skal være forskningsbasert.

Obligatorisk tilstedeværelse på undervisning, fysiske- og digitale samlinger, 25 % fravær tillates på fysiske samlinger og digitale samlinger. Utvidet fravær kan innvilges ved søknad.

Konsekvenser av ikke godkjent arbeidskrav er at adgang til prøving nektes. Jf. Forskrift om studier og eksamen ved Universitetet i Stavanger (eksamensforskriften), § 2-8 nr. 3.

Fagperson(er)

Emneansvarlig:

Svanaug Lunde

Arbeidsformer

Forelesninger, gruppearbeid, digitale samlinger

Åpent for

Skolefritidspedagogikk - bachelorstudium

Emneevaluering

Emnet evalueres i tråd med fakultetets retningslinjer for emne og programevaluering. For å sikre kvalitet et godt læringsmiljø for studenter og undervisere, gjennomføres det tidligdialoger i alle emner hvert semester, dette emnet vil også ha emneevaluering tilpasset emnet hvert år. Evalueringen av emnene er forankret i universitetets øvrige kvalitetssystem. 

Litteratur

Søk etter pensumlitteratur i Leganto