Relasjoner, lek og læring 2 (SFP304)


Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2024-2025. Merk at det kan komme endringer.

Fakta

Emnekode

SFP304

Versjon

1

Vekting (stp)

10

Semester undervisningsstart

Vår

Antall semestre

1

Vurderingssemester

Vår

Undervisningsspråk

Norsk

Merk

Emnet starter ikke før høsten 2025

Innhold

Gjennom dette emnet vil være en videreføring av Relasjoner, lek og læring 1.   Emnet vil gjennomgående handle om hvordan det kan legges til rette for et inspirerende og inkluderende leke-og læringsmiljø, tilpasset alle barns funksjonsnivå og interesser. Gjennom emnet får studentene fordypning i leketeorier og forskning som er relatert til tilrettelegging av barns helhetlige leke- og læringsmiljø, inkludert fysisk tilrettelegging av miljøet. Ulike pedagogiske og psykologiske perspektiver på relasjonskvaliet og inkludering blir belyst.

Læringsutbytte

En kandidat med fullført og bestått emne skal ha følgende læringsutbytte definert i form av

Kunnskap

Studenten

  • har bred kunnskap om ulike teoretiske tilnærminger til barns lek og helhetlige  læring    
  • har kunnskap om ulike pedagogiske og psykologiske perspektiver  på samspill og utvikling av relasjoner  
  • har kunnskap om hvordan det fysisk lekemiljøet kan bidra til å støtte opp  under barns utforsking og kreative lek, aktiv deltakelse og inkludering 
  • har kunnskap om betydning av relasjonskompetanse for barns trygghet og læring    

Ferdigheter

Studenten

  • kan skape trygge og inspirerende lekemiljøer, i undervisning og på SFO
  • kan inspirere og engasjere enkeltbarn og grupper av barn til å prøve ut nye  leker og aktivitetar
  • kan tilrettelegge det fysiske lekemiljøet slik at det inkluderer barns interesser,   deltakelse og rett til medvirkning
  • kan planlegge og legge til rette for at det fysiske leke- og læringsmiljøet  utvikles i trå med barns interesser og behov 
  • kan  møte barns initiativ og skapende uttrykk med respekt, engasjement og anerkjennelse

Generell kompetanse

Studenten

  • kan legge til rette for et inspirerende leke- og læringsmiljø som er  tilpassa alle barns funksjonsnivå og interesser
  • har kunnskap om fysisk tilrettelegging av rom, tilpassing av materiell, organisering av innhold og overganger
  • kan planlegge et fysisk miljø som ivaretar barns ulike behov
  • kan bruke sin faglige kompetanse til å analysere og reflektere kritisk rundt det fysiske lekemiljøet og tilrettelegging og videreutvikling av lek og  aktiviteter
  • kan legge til rette for at  leke- og læringsmiljøet stimulerer til kompleks og utfordrende lek, tilpasset alder og modning.

Forkunnskapskrav

SFP202 Relasjoner, lek og læring 1

Eksamen / vurdering

Hjemmeeksamen og muntlig presentasjon

Vurderingsform Vekting Varighet Karakter Hjelpemiddel
Hjemmeeksamen 2/3 5 Dager Bokstavkarakterer
Muntlig presentasjon 1/3 Bokstavkarakterer

2000 ord (+/- 10%). Litteraturliste og innholdsfortegnelse kommer i tillegg.Skriftstørrelse 12 og linjeavstand 1,5 (i Calibri eller tilsvarende skrifttype).

Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering

Observasjonslogg, Fagtekst, Obligatorisk tilstedeværelse på undervisning, fysiske og digitale samlinger
  • Obligatorisk arbeidskrav må være godkjent.
  • Obligatorisk tilstedeværelse på undervisning, fysiske- og digitale samlinger (25 % fravær tillates på fysiske samlinger og digitale samlinger. Utvidet fravær kan innvilges ved søknad).
  • Konsekvenser av ikke godkjente arbeidskrav er at adgang til prøving nektes. Jf. Forskrift om studier og eksamen ved Universitetet i Stavanger (eksamensforskriften), § 2-8 nr. 3.

Arbeidskrav 

  • Observasjonslogg 400-600 ord
  • Fagtekst 800-1000 ord

Fagperson(er)

Studieprogramleder:

Svanaug Lunde

Emneansvarlig:

Svanaug Lunde

Arbeidsformer

Emnet er organisert som et samlingsbasert studium med nettstøtte.

Forelesninger, casediskusjoner, refleksjonslogger.

Arbeidsomfanget for et emne på 10 studiepoeng er stipulert til 270-300 timer.

Emneevaluering

Det skal være en tidligdialog mellom emneansvarlig, studenttillitsvalgt og studentene. Formålet er tilbakemelding fra studentene for endringer og justering i emnet inneværende semester.I tillegg skal det gjennomføres en digital emneevaluering minimum hvert tredje år. Den har som formål å innhente studentenes erfaringer med emnet.

Litteratur

Søk etter pensumlitteratur i Leganto