Inkluderende leke- og læringsmiljø 1 (SFP102)


Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2024-2025. Merk at det kan komme endringer.

Fakta

Emnekode

SFP102

Versjon

1

Vekting (stp)

10

Semester undervisningsstart

Høst

Antall semestre

1

Vurderingssemester

Høst

Undervisningsspråk

Norsk

Innhold

Gjennom dette emnet får studentene kjennskap til teorier og forskning som omhandler risiko- og beskyttelsesfaktorer i barns oppvekstmiljø. Fokuset er hvordan SFO og skole utgjør sentrale arenaer i barns liv og i samfunnet, og hvordan SFO er i en særlig god posisjon til å fremme barns utfoldelse i lek, utvikling av vennskap, opplevelser av glede og livsmestring. Studentene skal øke sin bevissthet omkring SFO som en vesentlig ressurs i skolens og lokalmiljøets helhetlige arbeid med å sikre en trygg og god oppvekst for alle barn.

Emnet handler dermed også om hvordan skole og SFO kan utvikle god kvalitet i samarbeid mellom sentrale aktører i barns oppvekstmiljø.

Opplæringsloven og retten til et trygt og godt skolemiljø gjelder også på SFO. Studentene vil gjennom dette emnet få inngående kjennskap til lovteksten og hvordan ansatte i skolen og på SFO kan bidra til å utvikle praksis som er i tråd med lovverket.

Læringsutbytte

En kandidat med fullført og bestått emne skal ha følgende læringsutbytte definert i form av:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om aktuelle teorier og forskning om risiko- og beskyttelsesfaktorer i barns oppvekstmiljø, herunder ulike former for utenforskap, krenkelser og mobbing
  • har kunnskap om aktuelle teorier og forskning på helhetlig arbeid med læringsmiljø
  • har kunnskap om sentrale lover og forskrifter som regulerer barns rettigheter i skole og SFO, herunder barns rett til medvirkning og deltakelse i et inkluderende miljø
  • har kunnskap om metodikk og verktøy som kan benyttes i skole og SFO for å sikre barns rettigheter til et trygt og inkluderende leke- og læringsmiljø

Ferdigheter

Studenten

  • kan legge til rette for gode fellesskapsopplevelser, mestring, samt leke- og læringsaktiviteter som fremmer barnas helse, trivsel og læring og opplevelsen av å være inkludert
  • kan samarbeide likeverdig og respektfullt med sentrale aktører i barns liv, så som foreldre, andre ansatte i skole og SFO og i lokalmiljøet
  • kan gjennomføre samtaler med barn på anerkjennende og respektfull måte
  • kan gjennom sin praksis forebygge at barn opplever utenforskap, krenkelser og mobbing
  • er sensitiv i møte med barn og fanger opp signaler på at barn ikke har det trygt og godt
  • iverksetter kunnskapsbaserte tiltak og samarbeider med andre når barn ikke har det trygt og godt

Generell kompetanse

Studenten

  • har innsikt i forskningsbasert kunnskap og bruker sin faglige kompetanse til å analysere og reflektere kritisk rundt egen praksis
  • kan samarbeide med andre og legge til rette for et helsefremmende miljø på SFO og skolen
  • kan anerkjenne og vise respekt for alle barn og fange opp signaler på at barn ikke ar det trygt og godt
  • kan vise faglig innsikt i og etisk refleksjon i sammenheng med eget arbeid og i møte med tema som barns rett til medvirkning, livsmestring og bærekraft
  • kan observere, planlegge og gjennomføre tiltak, samt evaluere og dokumentere tiltak i tråd med etiske krav og retningslinjer

Forkunnskapskrav

Ingen

Eksamen / vurdering

Vurderingsform Vekting Varighet Karakter Hjelpemiddel
Hjemmeeksamen 1/1 5 Dager Bokstavkarakterer

2500-3000 ord. Litteraturliste og innholdsfortegnelse kommer i tillegg.Skriftstørrelse 12 og linjeavstand 1,5 (i Calibri eller tilsvarende skrifttype).

Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering

Tilstedeværelse på obligatorisk undervisning, Refleksjonslogg, Skriftlig arbeidskrav basert på case
  • Obligatoriske arbeidskrav må være godkjent.
  • Obligatorisk tilstedeværelse på undervisning, fysiske- og digitale samlinger (25 % fravær tillates på fysiske samlinger og digitale samlinger. Utvidet fravær kan innvilges ved søknad).
  • Konsekvenser av ikke godkjente arbeidskrav er at adgang til prøving nektes. Jf. Forskrift om studier og eksamen ved Universitetet i Stavanger (eksamensforskriften), § 2-8 nr. 3.

Arbeidskrav

1 Refleksjonslogg (400-600 ord)

1 skriftlig arbeidskrav basert på drøftingen av en gitt case (1000 ord)

Fagperson(er)

Emneansvarlig:

Ida Risanger Sjursø

Faglærer:

Ellen Elvethon

Praksiskoordinator:

Eli Marie Hoftun Kvæstad

Arbeidsformer

Emnet er organisert som et samlingsbasert studium med nettstøtte.

Forelesninger, casediskusjoner, refleksjonslogger.

Arbeidsomfanget for et emne på 10 studiepoeng er stipulert til 270-300 timer.

Åpent for

Skolefritidspedagogikk - bachelorstudium

Emneevaluering

Det skal være en tidligdialog mellom emneansvarlig, studenttillitsvalgt og studentene. Formålet er tilbakemelding fra studentene for endringer og justering i emnet inneværende semester.I tillegg skal det gjennomføres en digital emneevaluering minimum hvert tredje år. Den har som formål å innhente studentenes erfaringer med emnet.

Litteratur

Pensumlisten finner du i Leganto