Metoder for samlingsforvaltning (PHD805)
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2025-2026. Merk at det kan komme endringer.
Emnekode
PHD805
Versjon
1
Vekting (stp)
3
Semester undervisningsstart
Vår, Høst
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Høst
Undervisningsspråk
Engelsk
Innhold
I Norge har de fem arkeologiske universitetsmuseenes et lovpålagt samfunnsoppdrag med innsamling av og forvaltning av arkeologisk og naturvitenskapelig fysisk og arkival basisdata, som danner utgangspunktet for forskningen. Innsikt i og forståeselse av hvordan arkeologisk samlingsforvaltning metodisk fungerer og danner utgangspunkt for videre vitenskapelig forsking er sentralt.
Emnet skal gi innsikt i metoder for samlingsforvaltning ved universitetsmuseene. Emnet gir kunnskap om og ferdigheter i fysisk og digital forvaltning av det arkeologiske og naturvitenskapelige materialet og tilhørende dokumentasjon, som utgjør basisdata for arkeologisk forskning i bred forstand.
Gjennom praktisk håndtering av funnmaterialet eller dokumentasjonsmaterialet som er analysert i PhD-prosjektet skapes en bevissthet om hvordan samlingene fysisk forvaltes som vitenskapelige kilder, og det arbeidet som ligger bak tilrettelegging av samlingene for forskning. Ved å legge inn analyseresultat fra PhD-prosjektet i digitale forvaltningssystem for samlinger og/eller vitenskapelig arkiv åpner en for refleksjon rundt det å dele forskningsdata slik at det er tilgjengelig for fremtidige studier.
Læringsutbytte
Kunnskap
Emnet skal gi innsikt i praksis og metoder for samlingsforvaltning ved universitetsmuseene. Emnet gir kunnskap om og ferdigheter i fysisk og digital forvaltning av arkeologisk og naturvitenskapelig materiale og arkivmateriale som basisdata for forskning. Det skal gi kunnskap om hvordan en finner frem til relevant informasjon om materialet, hvordan en går frem ved søknad om destruktive analyser, og hvordan en tilgjengeliggjør egne resultater.
Kandidaten ...
- har avansert kunnskap om universitetsmuseenes samfunnsoppdrag, med særlig henblikk på praksis og metoder i samlingsforvaltningen
- kan vurdere hensiktsmessigheten og anvendelsen av ulike metoder i forskning på datamateriale fra samlinger og arkiv, og kjenner de begrensninger i aktivisering av datamaterialet som ligger i bevaringsmessige og etiske hensyn til materialet
- kan bidra til å dele ny kunnskap og dokumentasjon innenfor fagområdet og forstår forskerens ansvar for å dele analysedata
Ferdigheter
Gjennom praktisk håndtering av funnmateriale og dokumentasjon skapes en bevissthet om hvordan samlingene fysisk forvaltes som vitenskapelige kilder. En får innsikt i etiske avveininger i spenningen mellom vern eller forbruk av ikkefornybart forskningsmateriale, og det arbeidet som ligger bak tilrettelegging av samlinger og arkiv for forskning. Ved å få kunnskap om hvordan en legger inn analyseresultat i museets forvaltningssystem og arkivsystem, og i ulike typer Open Data-databaser, åpnes det for refleksjon rundt deling av forskningsdata slik at dette er tilgjengelig også for fremtidige studier.
Kandidaten ...
- kan planlegge og gjennomføre forskning på arkeologisk og naturvitenskapelig materiale, kjenner til hvordan en lagrer og praktisk finner frem og returnerer dette
- kan tilgjengeliggjøre sine forskningsdata for fagområdet ved å legge inn analyseresultater i digitale forvaltningssystem og/eller nettbaserte Open Data-databaser
- kan håndtere komplekse faglige spørsmål rundt deling av forskningsdata
Generell kompetanse
Kandidaten ...
- kan identifisere relevante etiske problemstillinger ved forvaltning og bruk av vitenskapelig kildemateriale og utøve sin forskning med faglig integritet
- kan planlegge og gjennomføre et forskningsprosjekt i tråd med gjeldende forskningsetiske normer, jf. Den nasjonale forskningsetiske komité for humaniora og samfunnsfag (NESH)
- kan styre komplekse tverrfaglige arbeidsoppgaver som søknad om og gjennomføring av dataanalyser, og forstår prinsipper for forvaltning og forskning
- kan forholde seg kritisk og selvstendig til terminologi som anvendes i forvaltningsdatabaser
- kan reflektere over hvordan egne analysedata kan brukes i fremtidig forskning, formidles gjennom internasjonale publikasjonskanaler og deling av åpen data
- kan vurdere behovet for bruk av innovative metoder
Forkunnskapskrav
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Oppgave | 1/1 | Bestått/ Ikke bestått |
Godkjent innlevert oppgave, i form av et refleksjonsnotat.Karakter: Bestått/ikke beståttMed basis erfaringer fra emnet og med innsikter fra pensum skal kandidaten skrive et refleksjonsnotat om emnets faglige verdi og bidrag til egen kompetanseheving, jf. momenter i læringsutbytte. Omfang er 1000 ord +/-10 prosent.
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
Vilkår for å gå opp til eksamen:
Gjennomført 4 dagers kurs inkludert praksis, og aktiv deltagelse i gruppediskusjoner
Fagperson(er)
Emneansvarlig:
Håkon ReiersenArbeidsformer
Emnet har pensumlitteratur som det forventes at kandidaten leser og reflekterer over. Det praktiske arbeidet vil gi perspektiv og kontekst til tema innen pensumlitteraturen. Emnets faglige verdi for kandidaten og relevans for eget forskningsprosjekt sammenfattes i refleksjonsnotat.
Undervisning:
Undervisningen er organisert slik at studentene skal få innsikt i prosessene som fører fra innsamling til katalogisering og forskning. Undervisning foregår over 4 dager med 2 dager forelesninger over emner rundt samlingsforvaltning, forskningsetikk, arkivering og åpen data, 1 dag praktisk magasinarbeid og 1 dag arbeid med gruppearbeid. Egenstudium inkluderer lesing av pensumet og skriftlig arbeid med refleksjonsnotat.
Emnet inkluderer følgende momenter:
- Pakke og returnere materiale og/eller levere dokumentasjon analysert i forbindelse med PhD-prosjekt, eventuelt arbeide med tilsvarende materiale
- Oppdatere database for samlingsforvaltning, digitalt arkivsystem og/eller nettbaserte Open Data-databaser med analyseresultater fra PhD-prosjekt
- Skrive refleksjonsnotat med basis i erfaringer fra emnet og oppgitt pensum