Museum i praksis – praksis i museum (MUP345)

I dette praksisnære emnet vil du få bred kunnskap i museumspedagogisk prosjektarbeid. Du vil arbeide med et konkret formidlingsprosjekt for en definert målgruppe, under veiledning av faglærer. Emnet er åpent for prosjekter innen historie og samfunnsfag, naturfag, språk- og litteraturformidling eller andre fag med relevans for museer, minnesteder, vitensentre og nasjonalparksentre.


Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2025-2026. Merk at det kan komme endringer.

Fakta

Emnekode

MUP345

Versjon

1

Vekting (stp)

10

Semester undervisningsstart

Vår

Antall semestre

1

Vurderingssemester

Vår

Undervisningsspråk

Engelsk, Norsk

Innhold

Hvordan utvikle en museumspedagogisk prosjektidé? Hvordan planlegge, gjennomføre og kritisk evaluere et formidlingsopplegg på museum og vitensenter? Hvordan skrive prosjektplaner, tidsplaner og søknader, pressemeldinger, publikumsevalueringer og rapporter? Hvordan samarbeide med interne og eksterne partnere?

I dette emnet vil du i en mindre gruppe utvikle et museumspedagogisk formidlingsprosjekt. Dere velger selv tema, målgruppe, kilder, innhold, utforming og formidlingsarena. Studentgruppene vil bli fulgt opp gjennom seminar og veiledning fra faglærere. Selvstendig individuelt arbeid og samarbeid i grupper er en forutsetning i dette emnet. Det oppfordres til at formidlingsprosjektet utformes i dialog med et relevant museum, minnested, vitensenter eller nasjonalparksenter. Gjennom å fungere som hverandres fagfeller og referansegruppe vil du få innsikt i kritisk prosjektevaluering.

Du vil videre erfare hvordan bruk av forskjellige medier og sjangrer gir muligheter og begrensninger i formidling av kunnskap, og hvordan formidling også må vurderes i relasjon til ulike målgrupper. Du vil bli utfordret til å reflektere over museenes og vitensentrenes ulike roller i samfunnet og hvordan institusjonene kan delta i den offentlige samfunnsdebatten.

Emnet vil styrke samarbeids- og kommunikasjonsevner. Innad i studentgruppen vil du arbeide med prosjektledelse, planlegging, arbeidsfordeling og evaluering. Utad vil du øve på å bygge kontakt og knytte relasjoner til ulike typer av aktører og forholde deg til en bredere offentlighet. Du vil ta i bruk både muntlige, skriftlige og multimodale ferdigheter.

Læringsutbytte

Kunnskaper

Etter fullført emne skal studenten ha:

  • spesialisert kunnskap om hvordan et formidlingsprosjekt ved et museum, minnested, vitensenter eller nasjonalparksenter planlegges, kommuniseres, gjennomføres og evalueres
  • inngående kunnskap om ulike formidlingsmuligheter og utfordringer ved museer, minnesteder, vitensentre og nasjonalparksentre
  • analysere og vurdere problemstillinger knyttet til formidling ved museer, minnesteder, vitensentre og nasjonalparksentre

Ferdigheter:

Etter fullført emne skal studenten:

  • ta i bruk og kritisk vurdere relevansen av kunnskap fra ulike informasjonskilder til å strukturere og formulere faglige resonementer for formidling på museer, minnesteder, vitensentre og nasjonalparksentre
  • kunne bruke ulike typer av medium og sjangre til å formidle kunnskap til definerte målgrupper
  • kunne bruke museumsfaglige metoder i samarbeid med andre for å planlegge, kommunisere og gjennomføre et formidlingsprosjekt på et museum, minnested, vitensenter og nasjonalparksenter
  • kunne systematisk evaluere gjennomføringen av et formidlingsprosjekt og identifisere forbedringspotensial
  • kunne reflektere over egen rolle som formidler og museumspedagog

Generelle kompetanser:

Etter fullført emne skal studenten:

  • anvende sine kunnskaper og ferdigheter, i samarbeid med andre for å planlegge, gjennomføre og evaluere formidlingsprosjekter
  • formidle ulike faglige problemstillinger, analyser og konklusjoner til en bred offentlighet, med bruk av forskjellige kommunikasjonsformer for formidling
  • bidra til nytenking og innovasjon innen formidling på museer, minnesteder, vitensentre og nasjonalparksentre
  • kunne engasjere seg i debatter om utfordringer museer, minnesteder, vitensentre og nasjonalparksentre står overfor i formidlingen av kunnskap til et allment publikum

Forkunnskapskrav

Ingen

Eksamen / vurdering

Vurderingsform Vekting Varighet Karakter Hjelpemiddel
Refleksjonsnotat 1/1 2 Uker Bokstavkarakterer Alle

Hjemmeeksamen skal være et refleksjonsnotat. Omfang: 2000 ord +/-10 %. Varighet: 2 uker. Alle hjelpemidler tillatt. Undervisningsspråk: Norsk, engelskEksamnesoppgaven skal besvares på norsk med mindre noe annet er innvilget via søknad.

Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering

Forslag til formidlingsprosjekt, Rapport fra formidlingsprosjektet

• Forslag til en idé for et formidlingsprosjekt godkjent av veileder (én side).

• Rapport fra formidlingsprosjektet (1 500 - 2 000 ord).

Fagperson(er)

Emneansvarlig:

Marie-Theres Fojuth

Studiekoordinator:

Eivind Øvrebø

Arbeidsformer

Emnet gjennomføres digitalt og samlingsbasert med seminarer og gruppeveiledning. Studentene skal danne grupper og utvikle forslag til et formidlingsprosjekt. Gruppen får tildelt en veileder, som skal godkjenne prosjektforslaget og veilede studentene i utformingen og gjennomføringen av prosjektet.

Overlapping

Emne Reduksjon (SP)
Historie i praksis, praksis i historie (HIS345_1) 10

Åpent for

Historie og historiedidaktikk - masterstudium Museumspedagogikk - deltid over ett år

Emneevaluering

Det skal være en tidligdialog mellom emneansvarlig, studenttillitsvalgt og studentene. Formålet er tilbakemelding fra studentene for endringer og justering i emnet inneværende semester.I tillegg skal det gjennomføres en digital emneevaluering minimum hvert tredje år. Den har som formål å innhente studentenes erfaringer med emnet.

Litteratur

Søk etter pensumlitteratur i Leganto