Minner, minnesteder og historiebruk (MUP342)

Emnet handler om bruken av historie og minner, særlig gjennom minnesteder, som forsøk på å få til historisk endring, påvirke forståelsen av samtiden og forme forventningene til fremtiden.


Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2025-2026. Merk at det kan komme endringer.

Fakta

Emnekode

MUP342

Versjon

1

Vekting (stp)

2.5

Semester undervisningsstart

Høst

Antall semestre

1

Vurderingssemester

Høst

Undervisningsspråk

Norsk

Innhold

Mennesker har til alle tider brukt historie til ulike formål, som for eksempel å bygge fellesskap eller legitimere politikk og forsoning med en vanskelig fortid. Minnesteder har spesielt vært viktige arenaer for denne bruken, som fysiske og symbolske steder der fortiden konfronteres og formidles. I dette emnet legger vi vekt på å analysere bruken av historie og minner, særlig gjennom minnesteder. Samtidig tar vi på alvor at kampen om fortidens fremstilling aldri foregår i et tomrom, og ser på hvordan den formes av samtidens kontekst.

Læringsutbytte

Kunnskaper

Etter fullført emne skal studenten:

  • ha avansert kunnskap om hvordan mennesker til ulike tider har brukt minnesteder til å bygge fellesskap, legitimere politikk og håndtere vanskelig fortid
  • ha innsikt i hvordan minnesteder fungerer som både fysiske og symbolske arenaer for konfrontasjon og formidling av fortiden
  • forstå hvordan etablering og bruk av minnesteder formes og påvirkes av historiske omstendigheter

Ferdigheter

Etter fullført emne skal studenten kunne:

  • analysere hvordan minnesteder brukes for å fremme ulike budskap (fellesskap, politisk legitimering, forsoning, osv.), samt identifisere hvordan disse prosessene er formet av samtidens kontekst
  • anvende teoretiske perspektiver på minnesteder for å vurdere hvordan fortiden konfronteres og formidles i ulike sammenhenger
  • reflektere kritisk over forholdet mellom fortidens fremstilling på minnesteder og deres samtidige politiske, kulturelle og sosiale funksjoner

Generell kompetanse

Etter fullført emne skal studenten:

  • kunne vurdere kritisk hvordan minnesteder brukes, for eksempel til å forme kollektive identiteter og samfunnsforståelser
  • ha evnen til å reflektere over hvordan minnesteder kan fungere som arenaer for historisk maktkamp og forhandlinger om fortidens betydning
  • kunne bruke sine analytiske ferdigheter til å bidra til en bredere forståelse av hvordan minner og minnesteder påvirker sosiale og politiske prosesser, både historisk og i samtiden

Forkunnskapskrav

Ingen

Eksamen / vurdering

Vurderingsform Vekting Varighet Karakter Hjelpemiddel
Hjemmeoppgave 1/1 2 Uker Bestått/ Ikke bestått Alle

Omfang: 1000 ord +/- 10 %

Fagperson(er)

Emneansvarlig:

Alexandre Dessingué

Studiekoordinator:

Eivind Øvrebø

Studiekoordinator:

Signe Ekenberg

Arbeidsformer

Digitale forelesninger

Overlapping

Emne Reduksjon (SP)
Fortid i samtid (HIS342_1) 2.5

Åpent for

Museumspedagogikk - deltid over ett år

Emneevaluering

Det skal være en tidligdialog mellom emneansvarlig, studenttillitsvalgt og studentene. Formålet er tilbakemelding fra studentene for endringer og justering i emnet inneværende semester.I tillegg skal det gjennomføres en digital emneevaluering minimum hvert tredje år. Den har som formål å innhente studentenes erfaringer med emnet.

Litteratur

Søk etter pensumlitteratur i Leganto