Utforskende lek på museer og vitensentre (MUP320)

Museer og vitensentre som arenaer for formidling og utforskende lek.


Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2025-2026. Merk at det kan komme endringer.

Fakta

Emnekode

MUP320

Versjon

1

Vekting (stp)

2.5

Semester undervisningsstart

Vår

Antall semestre

1

Vurderingssemester

Vår

Undervisningsspråk

Norsk

Innhold

Dette praksisnære emnet belyser hvordan museer og vitensentre kan bli gode arenaer for formidling og utforskende lek som utgangspunkt for læring for barn i barnehagealder.

Emnet har en praktisk og metodisk tilnærming og studentene oppfordres til å være kreative og utforskende. Barns medvirkning og meningsskaping får et særlig fokus. Emnet er relevant for ansatte i museum, vitensenter, barnehager og SFO, eller andre interesserte.

Læringsutbytte

Kunnskaper

Etter fullført emne skal studenten ha

  • inngående kunnskap om hvordan ulike perspektiver fra barnehagepedagogikk har relevans for museer og vitensentre
  • kunnskap om hvordan barn utforsker sin omverden gjennom lek

Ferdigheter

Etter fullført emne skal studenten kunne

  • legge til rette for at museer eller vitensentre kan fungere som god læringsarena for barn i barnehagealder
  • utvikle konkrete formidlingsidéer på museum og vitensenter: bruke et utvalg av relevante metoder for pedagogisk utviklingsarbeid på en selvstendig måte
  • analysere og kritisk evaluere eksempler på hvordan museer og vitensentre fungerer som arenaer for formidling og utforskende lek

Generell kompetanse

Etter fullført emne skal studenten kunne

  • anvende sine kunnskaper og ferdigheter til å styrke barns utforskende lek på museum og vitensentre
  • kommunisere om faglige problemstillinger, analyser og konklusjoner innenfor fagområdet, både med spesialister og til allmennheten

Forkunnskapskrav

Ingen

Eksamen / vurdering

Vurderingsform Vekting Varighet Karakter Hjelpemiddel
Muntlig eksamen 1/1 20 Minutter Bestått/ Ikke bestått

Muntlig eksamen inntil 20 minutt. Vurderes som bestått/ikke bestått.

Fagperson(er)

Studiekoordinator:

Eivind Øvrebø

Arbeidsformer

Digitalt og samlingsbasert. Forelesninger, diskusjoner og erfaringsdeling rundt faglige og praktiske perspektiv.

Overlapping

Emne Reduksjon (SP)
Språkmøter og skaperglede (BLU320_1) 2.5

Åpent for

Museumspedagogikk - deltid over ett år

Emneevaluering

Det skal være en tidligdialog mellom emneansvarlig, studenttillitsvalgt og studentene. Formålet er tilbakemelding fra studentene for endringer og justering i emnet inneværende semester.I tillegg skal det gjennomføres en digital emneevaluering minimum hvert tredje år. Den har som formål å innhente studentenes erfaringer med emnet.

Litteratur

Søk etter pensumlitteratur i Leganto