Inkludering, mangfold og deltakelse i museer og vitensentre (MUP303)

Hvordan kan museer og vitensentre skape gode vilkår for deltakelse og læring for alle barn og unge hvor forskjellighet ivaretas? Emnet tar for seg pedagogiske teorier og metoder som vil hjelpe deg å legge til rette for inkluderende læring på museer og vitensentre.

Gjennom diskusjoner av konkrete case og i arbeid med formidlingsplan lærer du hvordan dialog og samspill kan bidra til at museer og vitensentre støtter alle barns danning til medborgere i et samfunn i stadig større endring.


Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2025-2026. Merk at det kan komme endringer.

Fakta

Emnekode

MUP303

Versjon

1

Vekting (stp)

2.5

Semester undervisningsstart

Vår

Antall semestre

1

Vurderingssemester

Vår

Undervisningsspråk

Norsk

Innhold

Emnet vil gi innføring i teoretiske perspektiv på læring, som deltakelse i sosiokulturelle fellesskap. Du lærer om betydningen av dialog og samspill for å skape rom for deltakelse for barn og unge, uavhengig av bakgrunn og forutsetninger. Et sentralt tema er forståelse av mangfold og inkludering som verdi og prinsipp for formidlingsarbeidet på museer og vitensentre.

Museene og vitensentrene har særlige muligheter til å gi barn og unge autentiske læringserfaringer gjennom samskaping hvor de kan få oppleve mestring og fellesskap. I emnet legges det vekt på en sosiokulturell forståelse av læring, hvor barn og unge utvikler sin identitet gjennom å skape mening sammen. Gjennom samspill og medvirkning skal alle barn og unge få ta del i innhold og aktiviteter som er relevante i deres liv og stimulerer både sanser, intellekt og følelser - og hvor de får uttrykke seg på nye måter.

Videre skal emnet belyse betydningen av god dialog med skole og barnehage for at museer og vitensentre utvider det pedagogiske tilbudet til å favne om mangfoldet. Det legges derfor vekt på et faglig fellesskap mellom museumspedagoger og skole- og barnehagelærere for å skape sammenheng og helhet i tråd med prinsipper for opplæringen, læreplanverk og rammeplaner.

Gjennom læringsarbeidet i undervisningen får studentene mulighet til å utvikle sin refleksjon rundt egen rolle i det inkluderende arbeidet med barn og unge. Videre får du som student gjennom arbeidskrav og eksamensbesvarelse mulighet til å utvikle kompetanse i å bidra til utvikling og kritisk vurdering av inkluderende formidlingsplan for museum og vitensenter.

Læringsutbytte

Kunnskaper

Etter fullført emne skal studenten ha avansert kunnskap om

  • læring som deltakelse i sosiokulturelle fellesskap, og betydningen det har for å skape rom for deltakelse for alle barn og unge uavhengig av bakgrunn og forutsetninger
  • perspektiv på mangfold som verdi, og hvordan museer, vitensentre, minnesteder og nasjonalparksentre gjennom dialog og samspill kan sikre alle barn og unge reell tilgang til arenaer og innhold

Ferdigheter

Etter fullført emne skal studenten kunne

  • reflektere over det å skape rom for deltakelse og utvikling av en felles opplevelse av mening for alle barn og unge uavhengig av bakgrunn og forutsetninger
  • utvikle og kritisk evaluere planer for hvordan formidlingen kan legge til rette for gode faglige og sosiale læringsprosesser for alle barn og unges utvikling, læring og danning

Generell kompetanse

Etter fullført emne skal studenten kunne

  • analysere hvordan museer, vitensentre, minnesteder og nasjonalparksentre kan være tilgjengelige for alle, og kunne kritisk vurdere den reelle tilgangen til arenaer og innhold for alle barn og unge uavhengig av bakgrunn og forutsetninger
  • kritisk reflektere over faglige og etiske spørsmål knyttet til museer, vitensentre, minnesteder og nasjonalparksentre som inkluderende læringsarenaer i samarbeid med skole og barnehage

Forkunnskapskrav

Ingen

Eksamen / vurdering

Vurderingsform Vekting Varighet Karakter Hjelpemiddel
Formidlingsplan 1/1 2 Uker Bestått/ Ikke bestått Alle

Hjemmeeksamen skal resultere i en kortfattet formidlingsplan konkretisert til et selvvalgt museum eller vitensenter. Den kan være knyttet til en museumssamling eller et avgrenset tema i et museum eller vitensenter. Formidlingsplanen bør inneholde visjon og verdier, prinsipper for inkludering, pedagogisk plattform, og et utvalg av konkrete formidlingstiltak som kan skape sammenheng med opplæring og lek i skole og barnehage. Valgene må begrunnes. Formidlingsplanen skal reflektere over de pedagogiske temaene som er gjennomgått i emnet, og da med særlig vekt på å skape rom for mangfold og deltakelse i samarbeid med skole- og barnehagelærere. Omfang: 1500 ord +/- 10 %

Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering

Presentasjon/deltakelse
Kort presentasjon på et nettmøte av skisse til formidlingsplan, og aktiv deltakelse med innspill til medstudenters presentasjoner.

Fagperson(er)

Emneansvarlig:

Finn Martinsen

Studiekoordinator:

Eivind Øvrebø

Arbeidsformer

Emnet er organisert som et samlingsbasert studium med nettstøtte. Det arrangeres 1 dag med samling på campus, og 2 dager med nettmøter. Det vil bli lagt til rette for varierte arbeidsmåter for å støtte studentenes læring, inklusive digitale læringsressurser. Det forventes aktiv deltakelse på samlingen og i forkant og etterkant av samlingen. Canvas vil bli benyttet som digital læringsplattform.

Overlapping

Emne Reduksjon (SP)
Spesialpedagogikk, en introduksjon (MSP303_1) 2.5

Åpent for

Museumspedagogikk - deltid over ett år

Emneevaluering

Det skal være en tidligdialog mellom emneansvarlig, studenttillitsvalgt og studentene. Formålet er tilbakemelding fra studentene for endringer og justering i emnet inneværende semester.I tillegg skal det gjennomføres en digital emneevaluering minimum hvert tredje år. Den har som formål å innhente studentenes erfaringer med emnet.

Litteratur

Søk etter pensumlitteratur i Leganto