Kognisjon og læring på museer og vitensentre (MUP100)

Hvordan kan nevro- og motivasjonspsykologiske perspektiv hjelper deg å forstå læring på museer og vitensentre? Hvorfor kan det være lurt å flytte deler av skoleundervisning til museer og vitensentre?


Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2025-2026. Merk at det kan komme endringer.

Fakta

Emnekode

MUP100

Versjon

1

Vekting (stp)

2.5

Semester undervisningsstart

Vår

Antall semestre

1

Vurderingssemester

Vår

Undervisningsspråk

Norsk

Innhold

Emnet gir en introduksjon i kognisjonsprosesser og belyser hvordan læring i uformelle kontekster som museer og vitensentre kan bli forstått og arrangert fra et nevro- og motivasjonspsykologiske perspektiv. Undring, nysgjerrighet, evnen til å holde oppmerksomhet og dypere læring er sentrale temaer.

Emnet har en teoretisk, analytisk og metodisk tilnærming. Samarbeidet mellom museer og vitensentre med skoler og andre aktører i sine lokale miljø er særlig i fokus. Emnet er relevant for studenter i museumspedagogikk, samt ansatte i museum, vitensenter, skoler, barnehager og SFO, eller andre interesserte.

Emnet er utviklet av Nasjonalt senter for læringsmiljø og atferdsforskning (Læringsmiljøsenteret NSLA) og gjennomføres i tett samarbeid med Kognitiv lab - Lab for kognisjons-, atferds- og nevroforskning ved UiS.

Læringsutbytte

Kunnskaper

Etter fullført emne skal studenten

  • forstå hvordan mennesker oppfatter sitt miljø og hvordan spesifikke plasser inviterer til hendelser («affordances»), og ha inngående kunnskap om hvordan denne teorien er relevant for læring på museer og vitensentre
  • ha inngående kunnskap om hvordan nevro- og motivasjonspsykologiske perspektiv hjelper å forstå læring på museer og vitensentre

Ferdigheter

Etter fullført emne skal studenten kunne

  • analysere og kritisk evaluere konkrete formidlingsidéer på museer og vitensentre i samarbeid med skoler og andre aktører ved å inkludere nevro- og motivasjonspsykologiske perspektiver
  • anvende sine kunnskaper og ferdigheter til å skape et interessant og tilpasset tilbud på muser og vitensentre
  • bruke relevante metoder for pedagogisk utviklingsarbeid på en selvstendig måte

Generell kompetanse

Etter fullført emne skal studenten kunne

  • forstå hvordan nevro- og motivasjonspsykologisk forskning har relevans for formidlingsarbeid på museer og vitensentre
  • kommunisere om faglige problemstillinger, analyser og konklusjoner innenfor fagområdet, både med spesialister og til allmennheten

Forkunnskapskrav

Ingen

Eksamen / vurdering

Vurderingsform Vekting Varighet Karakter Hjelpemiddel
Skriftlig refleksjonsnotat 1/1 2 Uker Bestått/ Ikke bestått

Omfang: 1000 ord +/- 10 %

Fagperson(er)

Emneansvarlig:

Gabriele Lauterbach

Studiekoordinator:

Eivind Øvrebø

Studiekoordinator:

Signe Ekenberg

Arbeidsformer

Digitalt og samlingsbasert. Forelesninger, diskusjoner og erfaringsdeling rundt faglige og praktiske perspektiv.

Åpent for

Museumspedagogikk - deltid over ett år

Emneevaluering

Det skal være en tidligdialog mellom emneansvarlig, studenttillitsvalgt og studentene. Formålet er tilbakemelding fra studentene for endringer og justering i emnet inneværende semester.I tillegg skal det gjennomføres en digital emneevaluering minimum hvert tredje år. Den har som formål å innhente studentenes erfaringer med emnet.

Litteratur

Søk etter pensumlitteratur i Leganto