Kognisjon og læring på museer og vitensentre (MUP100)
Hvordan kan nevro- og motivasjonspsykologiske perspektiv hjelper deg å forstå læring på museer og vitensentre? Hvorfor kan det være lurt å flytte deler av skoleundervisning til museer og vitensentre?
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2025-2026. Merk at det kan komme endringer.
Emnekode
MUP100
Versjon
1
Vekting (stp)
2.5
Semester undervisningsstart
Vår
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Vår
Undervisningsspråk
Norsk
Innhold
Emnet gir en introduksjon i kognisjonsprosesser og belyser hvordan læring i uformelle kontekster som museer og vitensentre kan bli forstått og arrangert fra et nevro- og motivasjonspsykologiske perspektiv. Undring, nysgjerrighet, evnen til å holde oppmerksomhet og dypere læring er sentrale temaer.
Emnet har en teoretisk, analytisk og metodisk tilnærming. Samarbeidet mellom museer og vitensentre med skoler og andre aktører i sine lokale miljø er særlig i fokus. Emnet er relevant for studenter i museumspedagogikk, samt ansatte i museum, vitensenter, skoler, barnehager og SFO, eller andre interesserte.
Emnet er utviklet av Nasjonalt senter for læringsmiljø og atferdsforskning (Læringsmiljøsenteret NSLA) og gjennomføres i tett samarbeid med Kognitiv lab - Lab for kognisjons-, atferds- og nevroforskning ved UiS.
Læringsutbytte
Kunnskaper
Etter fullført emne skal studenten
- forstå hvordan mennesker oppfatter sitt miljø og hvordan spesifikke plasser inviterer til hendelser («affordances»), og ha inngående kunnskap om hvordan denne teorien er relevant for læring på museer og vitensentre
- ha inngående kunnskap om hvordan nevro- og motivasjonspsykologiske perspektiv hjelper å forstå læring på museer og vitensentre
Ferdigheter
Etter fullført emne skal studenten kunne
- analysere og kritisk evaluere konkrete formidlingsidéer på museer og vitensentre i samarbeid med skoler og andre aktører ved å inkludere nevro- og motivasjonspsykologiske perspektiver
- anvende sine kunnskaper og ferdigheter til å skape et interessant og tilpasset tilbud på muser og vitensentre
- bruke relevante metoder for pedagogisk utviklingsarbeid på en selvstendig måte
Generell kompetanse
Etter fullført emne skal studenten kunne
- forstå hvordan nevro- og motivasjonspsykologisk forskning har relevans for formidlingsarbeid på museer og vitensentre
- kommunisere om faglige problemstillinger, analyser og konklusjoner innenfor fagområdet, både med spesialister og til allmennheten
Forkunnskapskrav
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Skriftlig refleksjonsnotat | 1/1 | 2 Uker | Bestått/ Ikke bestått |
Omfang: 1000 ord +/- 10 %