Flerkunstnerisk lab (MUK704)

Flerkunstnerisk lab har som mål å la studenter innen ulike kunstuttrykk og fagområder tilføre hverandre nye og annerledes erfaringer, erkjennelser og ferdigheter. Emnet er praksis- og prosjektbasert.


Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2025-2026. Merk at det kan komme endringer.

Fakta

Emnekode

MUK704

Versjon

1

Vekting (stp)

10

Semester undervisningsstart

Høst

Antall semestre

2

Vurderingssemester

Vår

Undervisningsspråk

Norsk

Innhold

Emnet gir erfaring med praktisk, flerfaglig arbeid. På tvers av kunstnerisk og stilistisk fordypning tilbyr emnet et trygt møterom for kunnskapsoverføring, nytenkning og eksperimentering. Med utgangspunkt i egen praksis skal studentene få anledning til å møte og bevege seg over i andre kunstneriske former. Emnet støtter opp under studentens masterprosjekt ved å

tilføre friske perspektiver gjennom slikt flerkunstnerisk arbeid og bidra til å utvikle praktisk metodologi til egen kunstnerisk virksomhet.

Arbeidet i emnet er todelt. Den ene delen er et større kunstnerisk fellesprosjekt i fakultetets regi som gir studentene en samarbeidsarena der hver bidrar med forankring i egen disiplin. Prosjektet skal gi studenten kunnskap og ferdigheter relevant for fremtidige oppgaver innen et variert utøvende yrkesliv. Studentene får et innblikk i andre fagfelts særegne tilnærminger, innfallsvinkler og teknikker innen et større samarbeidsprosjekt.

Den andre delen av emnet er utformet som en kreativ praksis-lab, med vekt på åpenhet og kollektivitet. Studenter og lærere deler kunnskap og erfaring fra eget fagfelt i en tverrfaglig utforskningsarena, hvor man tester ut nye samarbeid utenfor egen sone. Stipendiater fra Ph.D.-programmet i kunstnerisk utviklingsarbeid vil også være en viktig ressurs. Her skal studenten både utforske egne faglige grenser, og samtidig - ut ifra egen bakgrunn - få ideer på hvordan tverrfaglige samarbeid kan skape nye, kreative uttrykk. Med bakgrunn i studentsammensetningen lager emneansvarlig en detaljert plan for gruppeundervisning i tre intensive workshops.

Eksempler på tematikker er:

  • Digitale redskaper
  • Lyd og opptak, innspillingsteknikker
  • Elektronikk og live-prosessering
  • Film, dans/framføring for kamera
  • Bevegelse, affektivitet, scenetilstedeværelse og samtidsdans
  • Samspill og rytmikk
  • Skapende arbeid - komposisjon, koreografi, improvisasjon
  • Komposisjon og tolkningsrommet
  • Notasjon og interpretasjon
  • Improvisasjon og eksperimentell utforskning
  • Erfaringsdeling og diskusjon i små grupper på tvers av kunstform/sjanger/instrument

Læringsutbytte

En kandidat med fullført og bestått emne skal ha tilegnet seg kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse som setter vedkommende i stand til å:

Kunnskap

  • ha kunnskap om tverrfaglig kunstmetodikk og praktisk kunnskap om mulighetene og utfordringene iboende i møter på tvers av kunstform.
  • ha opparbeidet en innsikt i kunstneriske praksiser, innfallsvinkler og teknikker utenfor egen spesialisering.

Ferdigheter

  • bruke relevante metoder for tverrfaglig arbeid på en selvstendig måte, og kunne jobbe kollektivt på tvers av stilarter på en kreativ måte.
  • Kunne utføre praktisk utforskning og undersøkelse av ulike felles kunstneriske problemstillinger.

Generell kompetanse

  • gjennomføre kreativt og tverrfaglig arbeid.

Forkunnskapskrav

Fullført lavere grads studier i musikk eller dans, fortrinnsvis en 3- eller 4-årig Bachelorgrad med instrumentale eller dansekunstneriske emner på minimum 90 studiepoeng.

Bestått opptaksprøve på hoveddisiplin.

Språkkrav i engelsk skal være bestått i henhold til UiS regelverk.

Eksamen / vurdering

Vurderingsform Vekting Varighet Karakter Hjelpemiddel
Mappevurdering 1/1 Bestått/ Ikke bestått

Bestått når alle arbeidskrav er godkjent.

Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering

Fremmøte, Kunstneriske presentasjoner
  • Godkjent fremmøte og deltakelse på undervisningsaktiviteter fastsettes i samråd mellom student og veilederteamet i begynnelsen av studieåret og er for øvrig i samsvar med forskriften om krav til fremmøte ved Fakultet for utøvende kunstfag (UK).
  • Godkjente presentasjoner/kunstneriske arbeidsprøver. Hovedveileder gjør en individuell totalvurdering av studentens innsats og faglige nivå gjennom arbeidet med emnet.

Fagperson(er)

Studiekoordinator:

Lena Crosby Haug

Emneansvarlig:

Olaf Eggestad

Studiekoordinator:

Anne Siri Norland

Arbeidsformer

Flerkunstnerisk samarbeidsprosjekt og gruppeundervisning med workshops/seminarer. All undervisning er i utgangspunktet praktisk rettet arbeid, men med kombinasjon av teori etter behov og tematikk. Temaer fra Kunstfaglig teori og metode vil være aktuelle å trekke inn her.

Emnet vil i utgangspunktet undervises av forskjellige lærere for hver workshop. Emneansvarlig koordinerer og sikrer helheten i emnet.

Studentene må forholde seg til informasjon lagt ut på Canvas. Gjennomført undervisningsaktivitet loggføres og godkjennes i Canvas

Åpent for

Ikke åpent for privatister.

Emneevaluering

Det skal være en tidligdialog mellom emneansvarlig, studenttillitsvalgt og studentene. Formålet er tilbakemelding fra studentene for endringer og justering i emnet inneværende semester.I tillegg skal det gjennomføres en digital emneevaluering minimum hvert tredje år. Den har som formål å innhente studentenes erfaringer med emnet.

Litteratur

Søk etter pensumlitteratur i Leganto