Kunstnerisk kontekst I (MUK601K)
Kunstnerisk kontekst I-III gir studenten anledning til å profilere sin kunstneriske praksis ytterligere i forhold til masterfordypningen. Slik er emnet sortert i fire ulike hovedinnretninger: Jazz, klassisk, dansekunst og dirigering. Innen hver av disse legges det til rette for å utdype den enkeltes kunstneriske identitet og forberede studenten til det profesjonelle livet. Praksisen kan også skje i samarbeid med eksterne aktører.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2025-2026. Merk at det kan komme endringer.
Emnekode
MUK601K
Versjon
1
Vekting (stp)
10
Semester undervisningsstart
Høst
Antall semestre
2
Vurderingssemester
Vår
Undervisningsspråk
Norsk
Innhold
Emnet gir studenten verktøy og kunnskap til å bygge opp sin kunstneriske identitet og kompetanse innen sitt fagfelt. Avhengig av innretning kan emnet inneholde både praktiske (utøvende/skapende) og teoretiske komponenter. Emnet støtter opp under masterprosjektet ved å gi praksisinnsikt og impulser for egen kunstnerisk utvikling.
De praktiske komponentene kan foregå i samarbeid med eksterne og interne ensembler og aktører. Aktuelle samarbeidspartnere her er for eksempel Stavanger Symfoniorkester (SSO), Stavanger konserthus, Stavanger jazzforum, MaiJazz, TOU, RIMI/IMIR SceneKunst, Regional Arena for Samtidsdans (RAS), DansiS, KRA-Kunst, Rom, Arbeid, STAR, Sandnes kulturhus, Vestnorsk jazzsenter, Opera Rogaland, Sandnes symfoniorkester, Elefantteateret, Norsk Jazzforum, Komponistforeningen, nyMusikks komponistgruppe (NMK), Forsvarets Musikk. Interne som eksterne mesterklasser og veiledning av besøkende artister vil også kunne inngå i emnet.
Emnet tilbys i 4 innretninger: dansekunst, jazz/improvisasjon, klassisk og dirigering.
Klassisk:
Emnet støtter opp under masterprosjektet ved å bidra til videre utvikling av studentens kunstneriske uttrykksevne, håndverksmessige ferdigheter og formidlingsferdigheter gjennom forskjellige typer samspill. Emnet består av å innstudere et bredt utvalg av kammermusikk-/ensemble-/orkester-/opera-/liedlitteratur fra sentrale instrumental- og sjangerepoker, foreta litteraturstudier med tanke på egnet og variert repertoar for ulike ensembler og ulikt publikum, samt å orientere seg om klanglige, tekniske og spillemessige særtrekk ved de ulike instrumentene i ensemblet/ensemblene.
Emnet skal gi studenten relevant kunnskap og ferdigheter rettet mot fremtidige yrkesoppgaver innen utøvende virksomhet eller undervisning. Studentene skal gjennom emnets studieenheter
- videreutvikle utøvende instrumentale og ensemblemessige ferdigheter og uttrykksevne i forskjellige kontekster
- tilegne seg metoder og arbeidsformer som fremmer egen faglig utvikling også etter fullført studium
- tilegne seg arbeidsformer som er relevante og dyktiggjørende i forhold til især mestring av prøvespill/sang og tjeneste som orkestermusikker, operasanger eller distriktsmusiker
Det vil utarbeides årsplaner over større prosjekter og aktiviteter ved fakultetet. Ensemblepraksis vil foregå i fakultetets regi og/eller i samarbeid med fakultetets samarbeidspartnere. Prosjektene vil kreve ulik instrumentbesetning, og vil således være forskjellig for hver student. Konkret innhold for hver student fastsettes i samråd med studentens veilederteam.
Eksempler på tematikker/prosjekter er:
- Kammermusikk: omfatter innstudering og repertoarkunnskap, konsertpraksis og instrumentkunnskap. For sangere og deres samarbeidspartnere vil arbeid med tekstinterpretasjon og språk inngå.
- Ensemblepraksis/Orkesterspill: omfatter studier av historisk og nåtidig orkesterrepertoar, individuelt og i gruppe, og arbeid i symfoniorkester, i sinfoniettabesetning eller stryke-/blåseorkester. Studenten tilegner seg grunnleggende kunnskaper om orkesteret som klangmedium, dets virkemåter, historiske forutsetninger og utvikling.
- Opera: Studentene deltar som solister i operaoppsetninger og andre arrangementer i regi av Opera Rogaland og/eller fakultetet. Innholdet inkluderer også skuespilltrening og relevante språkfag som undervises prosjektbasert.
Læringsutbytte
En kandidat med fullført og bestått emne skal ha tilegnet seg kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse som setter vedkommende i stand til å:
Kunnskap
- ha god kunnskap innenfor sitt fagområde.
Ferdigheter
- realisere og formidle sine kunstneriske intensjoner med et tydelig personlig uttrykk.
- kunne arbeide selvstendig med metoder og teknikker relevant for fagområdet.
Generell kompetanse
- kunne jobbe med en stor grad av tilpasningsdyktighet til fagfeltet.
Forkunnskapskrav
Fullført lavere grads studier i musikk eller dans, fortrinnsvis en 3- eller 4-årig Bachelorgrad med instrumentale eller dansekunstneriske emner på minimum 90 studiepoeng.
Bestått opptaksprøve på hoveddisiplin.
Språkkrav i engelsk skal være bestått i henhold til UiS regelverk.
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Mappevurdering | 1/1 | Bestått/ Ikke bestått |
Bestått når alle arbeidskrav er godkjent.
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
- Godkjent fremmøte og deltakelse på undervisningsaktiviteter fastsettes i samråd mellom student og veilederteamet i begynnelsen av studieåret og er for øvrig i samsvar med forskriften om krav til fremmøte ved Fakultet for utøvende kunstfag (UK).
- Godkjente presentasjoner/kunstneriske arbeidsprøver. Hovedveileder gjør en individuell totalvurdering av studentens innsats og faglige nivå gjennom arbeidet med emnet.