Masteroppgave - Spesialpedagogikk - deltid (MSPMAS-D)
Masteroppgaven skal være et individuelt, selvstendig vitenskapelig arbeid med relevans for det spesialpedagogiske fagfeltet. På masterutdanningen i spesialpedagogikk ved Universitetet i Stavanger forstås det spesialpedagogiske fagfeltet å ha som mål å fremme gode lærings-, utviklings- og livsvilkår for barn og unge som møter, eller som står i fare for å møte, barrierer i sin deltakelse i læringsmiljøet, og i sin læring, utvikling og livsutfoldelse.
Det betyr at masteroppgavens tematikk kan plasseres på et spekter mellom:
- på den ene siden å gjelde problematikker knyttet til læring og utvikling for barn og unge som trenger, eller som vil kunne trenge, særskilt tilrettelegging i barnehage og/eller skole, til
- på den andre siden å gjelde problematikker knyttet til læring og utvikling for alle barn og unge i fare for marginalisering.
Arbeidet med masteroppgaven skjer under veiledning. Det gis inntil 10 timer veiledning.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2025-2026. Merk at det kan komme endringer.
Emnekode
MSPMAS-D
Versjon
2
Vekting (stp)
30
Semester undervisningsstart
Vår, Høst
Antall semestre
3
Vurderingssemester
Vår, Høst
Undervisningsspråk
Norsk
Innhold
Læringsutbytte
En kandidat med fullført og bestått emne skal ha følgende læringsutbytte:
Kunnskap
- Ha inngående kunnskap om forskning og teori som har relevans for tematikken i eget forskningsprosjekt
- Ha kunnskap om vitenskapsteori, aktuelle forskningsmetode(r) og forskningsetiske problemstillinger som har relevans for eget forskningsprosjekt
Ferdigheter
- Kunne gjennomføre et selvstendig forskningsprosjekt
- Kunne vurdere og anvende relevante teoretiske perspektiv, forskningsmetoder og forskningsetiske aspekt
- Kunne plassere egen studie i forskningen på feltet og således bidra til videre forskning
- Kunne formidle egen forskning skriftlig og muntlig
Generell kompetanse
- Kunne identifisere og reflektere kritisk over aktuelle forskningsetiske problemstillinger i eget forskningsprosjekt fra planlegging til formidling av prosjektet.
Forkunnskapskrav
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Masteroppgave | 1/1 | Bokstavkarakterer |
Omfanget på masteroppgaven er på 20 000 - 40 000 ord med skrifttype 12 og linjeavstand 1,5 (i Calibri eller tilsvarende skrifttype). Forside, innholdsfortegnelse, forord, litteraturliste og vedlegg teller ikke med i antallet ord. Oppgaven skrives på norsk eller engelsk.Det er mulig å søke om å få skrive masteroppgaven i artikkelformat med overbygging. Artikkel skal være på 5000-7000 ord + overbygging 8000- 10000 ord. Rammen på 5000-7000 ord for artikkel kan fravikes hvis det valgte tidsskrift har andre begrensinger.Masteroppgaven vurderes etter karakterskala A-F, hvor F er den laveste og A er den høyeste karakteren.Studiet er underlagt løpende skikkethetsvurdering (ref. Forskrift om skikkethetsvurdering i høyere utdanning - Lovdata)
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
Arbeidskrav, forutsetning for å gå opp til eksamen:
Oppmøte til minst 5 (av 10) timer med veiledning.
Fysisk deltakelse på campus til presentasjon av masterprosjekt (ca. en halv arbeidsdag) etter innlevering av masteroppgave
Fagperson(er)
Emneansvarlig:
Marieke Gerdien BruinEmneansvarlig:
Elisabeth Brekke StangelandEmneansvarlig:
Ida Risanger SjursøVeileder:
Ida Holth MathiesenVeileder:
Joachim KolnesVeileder:
Johannes Nilsson FinneVeileder:
Bente Rigmor WalgermoVeileder:
Maya Dybvig JonerVeileder:
Dieuwer Ten BraakVeileder:
Gunn Helen OfstadVeileder:
Cecilie EvertsenVeileder:
Klara ØverlandVeileder:
Åse Kathrine GjestsenVeileder:
Lars Edvin BruStudiekoordinator:
Solveig RöwekampVeileder:
Hans Erik BuggeArbeidsformer
Overlapping
Emne | Reduksjon (SP) |
---|---|
Masteroppgave - Spesialpedagogikk - deltid (MSPMAS-D_1) | 30 |