Deltakelse og læring i mangfoldige læringsfellesskap (MSP310)

Gjennom studie av faglitteratur i emnet skal studentene belyse og diskutere hvordan perspektiver på mangfold og deltakelse i ordinære læringsfellesskap gir innhold og mening til begrepet inkludering. Litteraturstudiet skal gi studentene verktøy for å analysere barnehagens og skolens forståelse av ulikhet og hvordan dette nedfelles i den pedagogiske virksomheten. Sentrale tematikker i emnet er: deltakelse og læring, likeverd og sosial rettferdighet.


Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2025-2026. Merk at det kan komme endringer.

Fakta

Emnekode

MSP310

Versjon

1

Vekting (stp)

15

Semester undervisningsstart

Vår

Antall semestre

1

Vurderingssemester

Vår

Undervisningsspråk

Norsk

Innhold

Gjennom studie av faglitteratur i emnet skal studentene belyse og diskutere hvordan perspektiver på mangfold og deltakelse i ordinære læringsfellesskap gir innhold og mening til begrepet inkludering. Litteraturstudiet skal gi studentene verktøy for å analysere barnehagens og skolens forståelse av ulikhet og hvordan dette nedfelles i den pedagogiske virksomheten. Sentrale tematikker i emnet er: deltakelse og læring, likeverd og sosial rettferdighet.

Læringsutbytte

En student med fullført og bestått emne skal ha følgende læringsutbytte:

Kunnskap

  • Ha inngående kunnskap om de sentrale tematikkene i inkluderende pedagogikk: læring og deltakelse, mangfold, likeverd og sosial rettferdighet
  • Ha inngående kunnskap om sammenhengen mellom kommunikasjon og deltakelse i mangfoldige læringsfelleskap
  • Ha inngående kunnskap om sammenhengen mellom forståelser av ulikhet og tilrettelegging for deltakelse i mangfoldige læringsfellesskap

Ferdigheter

  • Kunne analysere og kritisk vurdere faglitteratur med sikte på å utvikle inkluderende praksiser
  • Kunne bruke relevant kunnskap om læring og deltakelse, mangfold, likeverd og sosial rettferdighet i drøfting og refleksjoner knyttet til identifisering og reduksjon av ekskluderende prosesser

Generell kompetanse

  • Ved hjelp av faglitteratur i emnet kunne reflektere over etiske problemstillinger knyttet til barnehagens og skolens forståelse av ulikhet mellom barn og unge

Forkunnskapskrav

Ingen

Eksamen / vurdering

Skriftlig oppgave og muntlig eksamen

Vurderingsform Vekting Varighet Karakter Hjelpemiddel
Skriftlig oppgave 1/2 10 Uker Bokstavkarakterer
Muntlig eksamen 1/2 30 Minutter Bokstavkarakterer

Eksamen er todelt og består av en skriftlig og en muntlig komponent som vektes likt. Den skriftlige komponenten er en analyse av faglitteratur: studentene velger én av flere forhåndsbestemte problemstillinger. Det jobbes med eksamensprosjektet gjennom hele emnet. Veiledning tilbys innenfor rammen av 2 skriveseminarer. Omfanget på oppgaven: 3000 ord, ekskl. litteraturlisten (+/- 10%). Skriftstørrelse 12 og linjeavstand 1,5 (i Calibri eller tilsvarende skrifttype). Muntlig eksamen er en fagsamtale knyttet til fagstoffet i emnet, varighet inntil 30 minutter.Studiet er underlagt løpende skikkethetsvurdering (ref.https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2006-06-30-859Forskrift om skikkethetsvurdering i høyere utdanning - Lovdata)

Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering

Deltakelse i 2 skriveseminarer, Innlevering av 2 skriftlige arbeid, Obligatorisk tilstedeværelse (80%), Presentasjon av arbeidet med eksamensprosjekt

Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før studenten kan fremstilles for eksamen.

  • Obligatorisk tilstedeværelse på undervisning på campus (80%)
  • Innlevering av 2 skriftlige arbeid i tilknytning til utvikling og gjennomføring av analysen av faglitteratur (eksamensprosjektet)

Fagperson(er)

Studiekoordinator:

Solveig Röwekamp

Arbeidsformer

Emnet er organisert som et samlingsbasert studium med nettstøtte.

Studiet legges opp med 2 samlinger på UiS på inntil 3 dager hver. Det legges opp til bruk av varierte arbeidsmåter med ulike former for nettstøtte før, mellom og etter samlingene, inklusiv nettforelesninger og nettmøter. Eksamensprosjekt: I studiet skal studentene utvikle og arbeide med et individuelt eksamensprosjekt som er en faglig, analytisk fordypning i pensumlitteratur, samt eventuelt noe selvvalgt litteratur. Eksamensprosjektet tar utgangspunkt i at studenten velger én av flere mulige problemstillinger presentert av faglærer.

Seminararbeid: Arbeidet med eksamensprosjektet knyttes til 2 skriveseminarer som organiseres som en del av campussamlingene. Skriveseminarene har fokus på eksamensprosjektene som studentene jobber med og dermed sammenhengende prosessorientert skriving. Studentene presenterer kort arbeidet med eksamensprosjekt for faglærer og medstudenter. Faglig veiledning og tilbakemelding inngår i seminararbeidet.

Litteratur: I litteraturlisten er kjernelitteraturen oppgitt. Den selvvalgte litteraturen velger studentene i tilknytning til det tema som det arbeides med i eksamensprosjektet. Ut over dette forventes det at prosjektene forholder seg til nasjonale styringsdokumenter (Opplæringslov, Læreplanverk og Veiledere m.m.) i den grad det er relevant for oppgaven.

Arbeidsomfanget for et emne på 15 studiepoeng er stipulert til 400-450 timer.

Emneevaluering

Det skal være en tidligdialog mellom emneansvarlig, studenttillitsvalgt og studentene. Formålet er tilbakemelding fra studentene for endringer og justering i emnet inneværende semester.I tillegg skal det gjennomføres en digital emneevaluering minimum hvert tredje år. Den har som formål å innhente studentenes erfaringer med emnet.

Litteratur

Søk etter pensumlitteratur i Leganto