Forskningsmetode og prosjektseminar (MSO130)
Emnet skal gi en innføring i samfunnsforskning, og kunnskap om ulike tilnærminger innenfor samfunnsvitenskapelige forskning. Emnet skal gi kunnskap og ferdigheter i både kvalitative og kvantitative forskningsdesign som grunnlag for selvstendig vitenskapelig arbeid. Formålet er å støtte og bidra til at studentene kommer videre i sitt arbeid med masteroppgaven.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2025-2026. Merk at det kan komme endringer.
Emnekode
MSO130
Versjon
3
Vekting (stp)
15
Semester undervisningsstart
Vår
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Vår
Undervisningsspråk
Norsk
Innhold
Emnet er fokusert på studentens eget arbeid med å utvikle foreløpig prosjektplan for masteroppgaven.
I tillegg vil man gjennomgå:
- Kvantitative metoder og statistisk analyse
- Kvalitative metoder og kvalitativ analyse
- Litteraturstudier: en innledning
- Mixed Methods: en innledning
Læringsutbytte
Kunnskap
Kandidaten:
- kan redegjøre for hva vitenskapelig forskningsmetode er
- har kunnskap om kvalitative og kvantitative metoder, og hvilken type kunnskap de ulike forskningstradisjonene kan bidra med i samfunnsvitenskap
- har kunnskap om statistiske begreper og statistiske analyser (univariat-, bivariat- og multivariat analyse)
- har kunnskap om kvalitative begreper og kvalitative analyser (særlig tekstanalyse
Ferdigheter
- kan anvende kvantitative og kvalitative forskningsmetoder på et grunnleggende nivå, og tolke resultater fra studier med både kvalitativ og kvantitativ tilnærming.
- kan arbeide selvstendig med beskrivelser av fordelinger på enkeltvariabler, og sammenhenger mellom flere variabler
- kan arbeide selvstendig med kvalitativ forskning
- kan anvende tematisk tekstanalyse
- har inngående kunnskap om eksisterende forskning på valgte forskningsområde, og de skal kunne finne forskningslitteratur som er relevant for masteroppgaven.
- har kunnskap om oppgaveskriving.
- kan presentere sitt prosjekt på en strukturert og helhetlig måte.
- kan mestre både teori og metode som skal tas i bruk senere i masteroppgaveskrivingen.
- kan analysere og forholde seg kritisk til ulike informasjonskilder og anvende disse til å strukturere og formulere faglige resonnementer.
Generell kompetanse
Kandidaten:
- har en kritisk evne til å vurdere når kvantitativ og / eller kvalitativ forskning er hensiktsmessig, og gjøre metodiske refleksjoner knyttet til forskningsspørsmål
- har evnen til kritisk å reflektere over forskningsetiske spørsmål
- kan bidra til nytenkning, og de skal kunne kommunisere om faglige problemstillinger, analyser og konklusjoner.
Forkunnskapskrav
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Skriftlig eksamen | 1/1 | 6 Timer | Bokstavkarakterer | Kalkulator |
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
Denne obligatoriske aktiviteten må være godkjent for at studenten kan gå opp til eksamen. Godkjenning/ikke godkjenning av obligatoriske aktiviteter kunngjøres på Studentweb, normalt ikke senere enn 7 dager før eksamen. Studenter som mangler godkjenning vil bli trukket fra eksamen.
Skriftlig individuelt arbeidskrav: Det leveres et arbeidskrav i metode. Omfang 5 - 10 sider. Referansestil: APA 7th.
Foreløpig prosjektplan for masteroppgaven: Det leveres en foreløpig prosjektplan for masteroppgaven. Omfang 5 - 10 sider. Referansestil: APA 7th.