Metode og forskning i regnskap og revisjon (MRR250)
Dette metodeemnet på masternivå forbereder studentene på å skrive masteroppgaven og styrker deres analytiske evner for arbeidslivet. Private og offentlige selskaper produserer store mengder data som brukes til interne og eksterne analyser. Emnet gir nødvendig kunnskap for å utnytte slik data og introduserer sentrale analyseteknikker. Det dekker forskningsprosessens hovedsteg, med vekt på å vurdere etiske aspekter og reflektere kritisk over etiske implikasjoner i beslutningsprosessen.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2025-2026. Merk at det kan komme endringer.
Emnekode
MRR250
Versjon
1
Vekting (stp)
10
Semester undervisningsstart
Høst
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Høst
Undervisningsspråk
Norsk
Innhold
Emnet er todelt. Første del, hoveddelen, tar for seg en teoretisk tilnærming til metode. Studentene blir kjent med viktige steg i forskningsprosessen, fra idé til ferdig produkt, med fokus på empiriske metoder og design innen kvalitativ og kvantitativ metode. Eksempler fra forskningslitteraturen i regnskap og revisjon illustrerer forskjellen mellom korrelasjon og kausalitet, og gir innsikt i datakilder, enten data genereres eller samles fra registre. Analyse av data er sentralt, og studentene lærer teknikker brukt i praksis med verktøyet R Studio, inkludert tolkning av analyseresultater.
Andre del av emnet har en praktisk tilnærming, der studentene ser eksempler på relevante empiriske studier innen regnskap og revisjon samt tilgrensende fag som finans, samfunnsøkonomi og juss. Gjesteforelesere kan presentere forskning, og studentene får mulighet til å reprodusere publiserte empiriske resultater. Hovedmålet er at studentene skal få ideer til hvordan de kan gjennomføre egen empirisk studie, som masteroppgaven.
Læringsutbytte
Kunnskap
Etter å ha fullført dette emnet skal studentene ha kunnskap om:
- De forskjellige fasene i en forskningsprosess
- Implementering av kvalitative og kvantitative metoder i studier relatert til regnskap, revisjon, eller tilgrensende fagfelt
- Bruk av ulike empiriske design for å adressere og besvare forskningsspørsmål
- Betydningen og implikasjonene av etiske vurderinger i forskningsprosessen
- Innsikt i forskjellene mellom primær- og sekundærdata, og hvordan slik data kan genereres eller samles inn
- Teknikker for dataanalyse og tolkning av forskningsresultater
- Forskning utført av andre forskere innenfor regnskap og revisjon, og tilhørende fagfelt
- Strukturering og presentasjon av av en masteroppgave
Ferdigheter
Etter å ha fullført dette emnet skal studentene kunne:
- Gjennomføre forskningsprosessen, inkludert formulering av spørsmål, litteratursøk, og valg av metode
- Vurdere og velge egnet vitenskapelig metode for spesifikke forskningsspørsmål
- Utarbeide og forsvare et empirisk design
- Generere og samle inn data med en systematisk tilnærming
- Analysere data i R Studio og tolke resultatene i forhold til forskningsspørsmål
- Lese, forstå og analysere andres forskning
- Formidle forskningsfunn både skriftlig og muntlig
- Reflektere kritisk over beslutninger i forskningsprosessen, inkludert etiske implikasjoner
Forkunnskapskrav
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Skriftlig eksamen | 1/1 | 4 Timer | Bokstavkarakterer | - 1), Ordbok, |
1) Alle ikke-digitale hjelpemidler er tillatt
Ordinær eksamen arrangeres i begge semestrene.
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
De obligatoriske undervisningsaktivitetene i grupper består av:
Gruppeoppgave med presentasjon
Obligatorisk oppmøte på seminarer når studenter skal presentere sin oppgave.