Anvendt forskningsmetode (MMF202)

Emnet tilbyr fordypning i kvalitative og kvantitative forskningsmetoder, kunnskapsbaserte fagprosedyrer eller kunnskapsoppsummeringer der studenten velger tema i henhold til den spesifikke metodiske tilnærmingen for masteroppgaven. Emnet skal bidra til avanserte kunnskaper og ferdigheter i den vitenskapelige forskningsprosessen og forskningsmetodikk for å styrke studentens evne til å planlegge og gjennomføre metodedel i vitenskapelig forskning. Med utgangspunkt i forskningens hensikt og forskningsspørsmål skal studenten lære å framstille vitenskapelig tekst knyttet til gjeldende datainnsamling, analyse og tolkning, kritisk granskning, forskningsetiske spørsmål og overførbarhet av forskningsresultater til praksis.


Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2025-2026. Merk at det kan komme endringer.

Fakta

Emnekode

MMF202

Versjon

1

Vekting (stp)

5

Semester undervisningsstart

Høst

Antall semestre

1

Vurderingssemester

Høst

Undervisningsspråk

Norsk

Innhold

Det tilbys parallelle moduler med forelesninger og seminarer i teoretiske og praktiske aspekter innen aktuelle forskningsmetoder ved den valgte metodiske tilnærmingen. Studenten velger ett av disse alternativene. Innholdet i de forskjellige modulene er:

  1. Kvalitativ metode: Metoder for utvalg, datainnsamling, dataanalyse (kvalitativ innholdsanalyse eller tematisk analyse), formidling av funn, styrker og svakheter ved ulike metodiske tilnærminger, overførbarhet av forskningsresultater. Etiske overveielser ved forskning som benytter kvalitative metoder.
  2. Kvantitativ metode og statistikk: Metoder for utvalg, datainnsamling, dataanalyse (SPSS), formidling av funn, styrker og svakheter ved ulike metodiske tilnærminger, overførbarhet av forskningsresultater. Etiske overveielser ved forskning som benytter kvantitative metoder.
  3. Forenklet systematiske kunnskapsoppsummering (Rapid review): Planlegging av søkestrategi, gjennomføring av systematisk søk, utvelgelse, kvalitetsvurdering, dataekstraksjon, eventuelle analyser, formidling av funn, styrker og svakheter ved metoden, overførbarhet av forskningsresultater. Etiske overveielser for forskning som benytter systematisk kunnskapsoppsummering.
  4. Scoping review: Planlegging av søkestrategi, gjennomføring av systematisk søk, utvelgelse, grå litteratur, kvalitetsvurdering, dataekstraksjon, eventuelle analyser, formidling av funn, styrker og svakheter ved metoden, overførbarhet av forskningsresultater. Etiske overveielser ved forskning som benytter scoping review.
  5. Kunnskapsbasert fagprosedyre: Kriterier for fagprosedyre, planlegging av søkestrategi, gjennomføring av systematisk søk, utvelgelse, dataekstraksjon, eventuelle analyser, formidling av funn, etablering av prosjektgruppe, styrker og svakheter ved metoden, overførbarhet av forskningsresultater. Etiske overveielser ved utvikling av fagprosedyre.

Læringsutbytte

En kandidat med fullført og bestått emne vil ha følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Kandidaten har:

  • inngående kunnskaper om utvalg, datainnsamling og dataanalyse innen valgt metode
  • inngående kunnskaper i hvordan presentere og bruke forskningsmetoder i forskningsprosessen for å besvare problemstilling og forskningsspørsmål

Ferdigheter

Kandidaten kan:

  • gjennomføre litteratursøk i henhold til valgt metode
  • planlegge et avgrenset forsknings- eller kvalitetsarbeid ved bruk av relevante metoder
  • planlegge og gjennomføre datainnsamling og datalagring i henhold til metodens krav, personvern og forskningsetiske hensyn
  • reflektere kritisk over de metodologiske og metodiske sidene ved egen forskning innenfor eget fagområde

Generell kompetanse

Kandidaten kan:

  • reflektere over og anvende sine metodiske kunnskaper og ferdigheter til å planlegge en hel forskningsprosess
  • anvende metode og analyser som kan besvare valgt problemstilling for masteroppgaven
  • reflektere over og formidle kritiske overveielser ved valgt metode

Forkunnskapskrav

MSS200 Vitenskapsteori, forskningsmetode, kunnskapsbasert praksis og etikk
Kandidaten må ha bestått alle teoretiske emner i første og andre semester

Eksamen / vurdering

Vurderingsform Vekting Varighet Karakter Hjelpemiddel
Muntlig presentasjon 1/1 30 Minutter Bestått/ Ikke bestått Alle 1)

1) Alle hjelpemiddel under forberedelse til presentasjonen


Eksamen består av muntlig presentasjon knyttet til metodologi i masteroppgaven. Der to studenter skriver masteroppgave sammen vil disse gjennomføre en felles presentasjon som etterfølges av individuell muntlig høring.

Fagperson(er)

Emneansvarlig:

Irene Sirevåg

Studieprogramleder:

Ida Helene Mykkeltveit

Arbeidsformer

Avhengig av metodevalg kan undervisningen bestå av forelesninger, digital undervisning, seminarer, gruppearbeid og individuelt arbeid. Emnet har et arbeidsomfang på ca. 150 timer.

Overlapping

Emne Reduksjon (SP)
Forskningsmetode, vitenskapsteori og etikk (MSS100_1) 5

Åpent for

Spesialsykepleie - masterstudium

Emneevaluering

Det skal være en tidligdialog mellom emneansvarlig, studenttillitsvalgt og studentene. Formålet er tilbakemelding fra studentene for endringer og justering i emnet inneværende semester.I tillegg skal det gjennomføres en digital emneevaluering minimum hvert tredje år. Den har som formål å innhente studentenes erfaringer med emnet.

Litteratur

Søk etter pensumlitteratur i Leganto