Anvendt forskningsmetode (MMF202)
Emnet tilbyr fordypning i kvalitative og kvantitative forskningsmetoder, kunnskapsbaserte fagprosedyrer eller kunnskapsoppsummeringer der studenten velger tema i henhold til den spesifikke metodiske tilnærmingen for masteroppgaven. Emnet skal bidra til avanserte kunnskaper og ferdigheter i den vitenskapelige forskningsprosessen og forskningsmetodikk for å styrke studentens evne til å planlegge og gjennomføre metodedel i vitenskapelig forskning. Med utgangspunkt i forskningens hensikt og forskningsspørsmål skal studenten lære å framstille vitenskapelig tekst knyttet til gjeldende datainnsamling, analyse og tolkning, kritisk granskning, forskningsetiske spørsmål og overførbarhet av forskningsresultater til praksis.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2025-2026. Merk at det kan komme endringer.
Emnekode
MMF202
Versjon
1
Vekting (stp)
5
Semester undervisningsstart
Høst
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Høst
Undervisningsspråk
Norsk
Innhold
Det tilbys parallelle moduler med forelesninger og seminarer i teoretiske og praktiske aspekter innen aktuelle forskningsmetoder ved den valgte metodiske tilnærmingen. Studenten velger ett av disse alternativene. Innholdet i de forskjellige modulene er:
- Kvalitativ metode: Metoder for utvalg, datainnsamling, dataanalyse (kvalitativ innholdsanalyse eller tematisk analyse), formidling av funn, styrker og svakheter ved ulike metodiske tilnærminger, overførbarhet av forskningsresultater. Etiske overveielser ved forskning som benytter kvalitative metoder.
- Kvantitativ metode og statistikk: Metoder for utvalg, datainnsamling, dataanalyse (SPSS), formidling av funn, styrker og svakheter ved ulike metodiske tilnærminger, overførbarhet av forskningsresultater. Etiske overveielser ved forskning som benytter kvantitative metoder.
- Forenklet systematiske kunnskapsoppsummering (Rapid review): Planlegging av søkestrategi, gjennomføring av systematisk søk, utvelgelse, kvalitetsvurdering, dataekstraksjon, eventuelle analyser, formidling av funn, styrker og svakheter ved metoden, overførbarhet av forskningsresultater. Etiske overveielser for forskning som benytter systematisk kunnskapsoppsummering.
- Scoping review: Planlegging av søkestrategi, gjennomføring av systematisk søk, utvelgelse, grå litteratur, kvalitetsvurdering, dataekstraksjon, eventuelle analyser, formidling av funn, styrker og svakheter ved metoden, overførbarhet av forskningsresultater. Etiske overveielser ved forskning som benytter scoping review.
- Kunnskapsbasert fagprosedyre: Kriterier for fagprosedyre, planlegging av søkestrategi, gjennomføring av systematisk søk, utvelgelse, dataekstraksjon, eventuelle analyser, formidling av funn, etablering av prosjektgruppe, styrker og svakheter ved metoden, overførbarhet av forskningsresultater. Etiske overveielser ved utvikling av fagprosedyre.
Læringsutbytte
En kandidat med fullført og bestått emne vil ha følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Kandidaten har:
- inngående kunnskaper om utvalg, datainnsamling og dataanalyse innen valgt metode
- inngående kunnskaper i hvordan presentere og bruke forskningsmetoder i forskningsprosessen for å besvare problemstilling og forskningsspørsmål
Ferdigheter
Kandidaten kan:
- gjennomføre litteratursøk i henhold til valgt metode
- planlegge et avgrenset forsknings- eller kvalitetsarbeid ved bruk av relevante metoder
- planlegge og gjennomføre datainnsamling og datalagring i henhold til metodens krav, personvern og forskningsetiske hensyn
- reflektere kritisk over de metodologiske og metodiske sidene ved egen forskning innenfor eget fagområde
Generell kompetanse
Kandidaten kan:
- reflektere over og anvende sine metodiske kunnskaper og ferdigheter til å planlegge en hel forskningsprosess
- anvende metode og analyser som kan besvare valgt problemstilling for masteroppgaven
- reflektere over og formidle kritiske overveielser ved valgt metode
Forkunnskapskrav
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Muntlig presentasjon | 1/1 | 30 Minutter | Bestått/ Ikke bestått | Alle 1) |
1) Alle hjelpemiddel under forberedelse til presentasjonen
Eksamen består av muntlig presentasjon knyttet til metodologi i masteroppgaven. Der to studenter skriver masteroppgave sammen vil disse gjennomføre en felles presentasjon som etterfølges av individuell muntlig høring.
Fagperson(er)
Emneansvarlig:
Irene SirevågStudieprogramleder:
Ida Helene MykkeltveitArbeidsformer
Overlapping
Emne | Reduksjon (SP) |
---|---|
Forskningsmetode, vitenskapsteori og etikk (MSS100_1) | 5 |