Miljøtekniske prosesser (MLJ230)

Dette emnet introduserer studenter for grunnleggende prinsipper og konsepter innen miljøteknikk. Det dekker et bredt spekter av emner knyttet til miljøvern, bærekraftig utvikling og ingeniørens rolle i å håndtere dagens miljøutfordringer. Gjennom forelesninger, laboratorieøvelser og case-studier vil studentene tilegne seg kunnskap og ferdigheter som er nødvendige for å bidra til bevaring og forbedring av det naturlige miljøet, samtidig som de overholder etiske og regulatoriske standarder.


Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2025-2026. Merk at det kan komme endringer.

Fakta

Emnekode

MLJ230

Versjon

1

Vekting (stp)

5

Semester undervisningsstart

Høst

Antall semestre

1

Vurderingssemester

Høst

Undervisningsspråk

Norsk

Innhold

Forelesninger:

Undervisningsmodulen vil dekke teorien og praktiske eksempler på en grundig introduksjon til miljøteknikkfeltet, med fokus på nøkkeltemaer knyttet til vann-, luft- og avfallshåndtering, samt bærekraft og grønn omstilling. Vurderingsmetodene sikrer at studentene er aktivt involvert i læringsprosessen og kan demonstrere forståelsen sin av stoffet.

  1. Vannkvalitet og vannforurensning (Water Quality and aquatic pollution)
  2. Konvertering og nedbrytning av miljøgifter (Conversion and Degradation of pollutants)
  3. Masse- og energioverføring (Mass and energy transfer)
  4. Bruke masse- og energibalanser i miljøprosessanalyse (Using mass and energy balances in environmental process analysis)
  5. Effekten og konseptet av oksygenbehov (The effect and concept of oxygen demand)
  6. Saprobiation: Innsjø, hav og elv effekter (Saprobiation: Lake, ocean and river effects)
  7. Teknologier for COD-fjerning (Technologies for COD removal)
  8. Eutrofiering: Konsept og mekanismer (Eutrophication: Concept and mechanisms)
  9. Eutrofieringseffekter og mottiltak (Eutrophication effects and counter measures)
  10. Håndtering og håndtering av fast avfall (Solid waste Management and handling)
  11. Avhending og gjenbruk: Teknologier og teknikker (Disposal and reuse: Technologies and techniques)
  12. Håndtering av farlig avfall (Hazardous waste management)
  13. Teknologier for håndtering og behandling av farlig avfall (Technologies for hazardous waste handling and processing)
  14. Livssyklusanalyse (Life cycle analysis)

Læringsutbytte

Studentene har etter endt emne kvantitativ forståelse av viktige fysiske, kjemiske og mikrobiologiske prosesser som kontrollerer:

- Konsentrasjoner av forbindelser i miljøet

- Konsentrasjoner av forbindelser i miljøtekniske reaktorer/tekniske installasjoner

Etablere grunnlag for mer avanserte kurs innen vannteknologi og vannforurensning og demonstrere hvordan miljøingeniøren jobber med praktiske problemstillinger.

Forkunnskapskrav

Ingen

Anbefalte forkunnskaper

KJE150 Generell kjemi, MLJ110 Økologi og miljøvitenskap

Eksamen / vurdering

Skriftlige eksamener

Vurderingsform Vekting Varighet Karakter Hjelpemiddel
Skriftlig midtveiseksamen 1/2 2 Timer Bokstavkarakterer Godkjent kalkulator
Skriftlig eksamen 1/2 3 Timer Bokstavkarakterer Godkjent kalkulator

Slutteksamen på campus med penn og papir, kalkulator tillatt.

Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering

Obligatoriske laboratorieøvelser, Obligatoriske prosjektoppgave

2 obligatoriske laboratorieøvelser og 1 obligatorisk prosjektoppgave må godkjennes for å kunne ta endelig eksamen.

Prosjektoppgaven er et casestudie utført i grupper om et miljøteknisk tema.

Det tilbys ikke kontinuasjonsmuligheter på laboratorieøvelsene eller prosjektoppgaven. Studenter som ikke består disse, kan ta de på nytt neste gang emnet har ordinær undervisning.

Fagperson(er)

Emneansvarlig:

Gopalakrishnan Kumar

Studieprogramleder:

Ilke Pala Øzkøk

Faglærer:

Roald Kommedal

Arbeidsformer

Forelesninger og oppgaveøvinger.

Åpent for

Miljøteknologi - bachelor i ingeniørfag

Emneevaluering

Det skal være en tidligdialog mellom emneansvarlig, studenttillitsvalgt og studentene. Formålet er tilbakemelding fra studentene for endringer og justering i emnet inneværende semester.I tillegg skal det gjennomføres en digital emneevaluering minimum hvert tredje år. Den har som formål å innhente studentenes erfaringer med emnet.

Litteratur

Søk etter pensumlitteratur i Leganto