Masteroppgave i spesialsykepleie med spesialisering i kreftsykepleie (MKSMAS)
Masteroppgaven er et selvstendig vitenskapelig arbeid som representerer studentens fordypning i et selvvalgt tema knyttet til kreftsykepleie. Tema skal bygge på et relevant og oppdatert tenkningsgrunnlag som gjenspeiler kreftsykepleiens faglige og etiske basis, og som drøftes i forhold til relevant litteratur. Forskningsdesign skal vise vitenskapelig metode for innsamling og analyse av aktuelle data innen forskningsetiske rammer. Gjennom arbeidet med masteroppgaven skal studenten på et teoretisk og empirisk grunnlag videreutvikle kompetansen som er tilegnet gjennom de øvrige delene i studiet. Etter fullførtmasterstudium skal studenten være kvalifisert for å søke opptak til PhD-studier. Det er utarbeidet en egen veileder for utarbeiding av masteroppgave i kreftsykepleie.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2025-2026. Merk at det kan komme endringer.
Emnekode
MKSMAS
Versjon
1
Vekting (stp)
30
Semester undervisningsstart
Vår
Antall semestre
3
Vurderingssemester
Vår
Undervisningsspråk
Norsk
Innhold
Emnet består av masterseminarer og veiledning med fokus på tema, forskningsetikk og forskningsmetode, og en skriftlig oppgave tilsvarende 30 studiepoeng. Tema og problemstilling utarbeides i samarbeid med praksisfeltet eller kan være tilknyttet pågående, relevante forskningsprosjekter. Nærmere angitt beskrivelse av arbeidsmåter, veiledningstilbud og vilkår vil fremkomme av en egen masterveileder.
Som metodisk tilnærming kan studenten velge kvalitativ metode, kvantitativ metode, forenklet systematisk kunnskapsoppsummering eller kunnskapsbasert fagprosedyre.
Læringsutbytte
Etter å ha gjennomført emne har kandidaten følgende læringsutbytte, definert i kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse.
Kunnskaper
Kandidaten
• har avansert kunnskap og spesialisert innsikt i et avgrenset område relevant for utøvelse av kreftsykepleie.
• kan identifisere faglige problemstillinger for å avklare behov for forskning og fagutvikling
• har inngående innsikt i valgt metodisk tilnærming i eget masterprosjekt
• har inngående kunnskap i forskningsmetode og forskningsetikk
Ferdigheter
Kandidaten
• kan drøfte faglige problemstillinger i lys av relevante teorier og modeller innenfor valgt tematikk
• kan anvende og begrunne relevant metode knyttet til eget masterprosjekt
• kan vurdere og ta forskningsetiske hensyn i tråd med gjeldende retningslinjer
• kan gjennomføre et selvstendig og avgrenset forsknings, - kvalitets- eller utviklingsarbeid under veiledning og med utgangspunkt i en kreftsykepleiefaglig problemstilling og relevante metoder
Generell kompetanse
Kandidaten
• kan analysere relevante kreftsykepleiefaglige, metodiske og forskningsetiske problemstillinger
• analysere, kritisk vurdere, og anvende tidligere forskning i teoretiske og kliniske problemstillinger
• kan kommunisere analytisk tenkning og tolking av vitenskapelige funn som har betydning for kreftsykepleie
• kan bidra til nytenkning og innovasjonsprosesser innen kreftsykepleie
• kan formidle forskningsarbeid på en logisk, sammenhengende måte, og anvende sine kunnskaper og resultater fra masterprosjekt til nye områder for å bidra til avanserte arbeidsoppgaver og prosjekter
Forkunnskapskrav
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Masteroppgave | 1/1 | Bokstavkarakterer |
Eksamen består av en skriftlig masteroppgave. Oppgaven kan utformes som en monografi, vitenskapelig artikkel med kappe, eller kunnskapsbasert fagprosedyre med kappe. I tillegg skal det utformes en poster av sammendraget som vedlegges oppgaven.Studentene kan skrive oppgaven individuelt eller i grupper på to. Masteroppgaven kan utarbeides på et skandinavisk språk eller på engelsk.
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
Fagperson(er)
Emneansvarlig:
Linda Susanne NyholmEmneansvarlig:
Siv Tove AunanStudieprogramleder:
Ida Helene MykkeltveitArbeidsformer
Arbeidet med masteroppgaven foregår under veiledning.
Masterseminarer arrangeres der studentene er aktivt deltagende i form av å legge frem sine prosjekter, motta tilbakemelding og delta i faglige diskusjoner knyttet til eget og andres arbeid. Seminarene kan gjennomføres på campus og/eller digitalt.
Skriftlig arbeidskrav. Emnet har et arbeidsomfang på ca. 775 timer.