Forskningsdesign og anvendt metode (MKS200)
Emnet tilbyr fordypning i kvalitative og kvantitative forskningsmetoder, kunnskapsoppsummeringer og kunnskapsbaserte fagprosedyrerder. Det skal bidra til inngående kunnskap i den vitenskapelige forskningsprosessen og forskningsmetodikk som styrker studentens evne til å planlegge og gjennomføre metodedel i vitenskapelig forskning. Emnet utvider studentens kunnskap om kvantitativt og kvalitativt forskningsdesign, forskningsprosess, datainnsamling og dataanalyser. Ut fra forskningens hensikt og forskningsspørsmål lærer studenten å framstille vitenskapelig tekst knyttet til gjeldende datainnsamling, analyse og tolkning, kritisk granskning, forskningsetiske spørsmål og overførbarhet av forskningsresultater til praksis.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2025-2026. Merk at det kan komme endringer.
Emnekode
MKS200
Versjon
1
Vekting (stp)
10
Semester undervisningsstart
Høst
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Høst
Undervisningsspråk
Norsk
Innhold
Det tilbys forelesninger, og moduler med seminarer i teoretiske og praktiske aspekter innen forskjellige forskningsmetoder. Innholdet i de forskjellige modulene er:
- Kvalitativ metode: Utvalgsmetoder, datainnsamling, dataanalyse (kvalitativ innholdsanalyse og tematisk analyse), formidling av funn, styrker og svakheter ved ulike metodiske tilnærminger, overførbarhet av forskningsresultater. Etiske retningslinjer for forskning som benytter kvalitative metoder.
- Kvantitativ metode/statistikk: Utvalgsmetoder, datainnsamling, dataanalyse (SPSS), formidling av funn, styrker og svakheter ved ulike metodiske tilnærminger, overførbarhet av forskningsresultater. Etiske retningslinjer for forskning som benytter kvantitative metoder.
- Forenklet systematiske kunnskapsoppsummering (Rapid review): Planlegging av søkestrategi, gjennomføring av systematisk søk, utvelgelse, kvalitetsvurdering, dataekstraksjon, eventuelle analyser, formidling av funn, styrker og svakheter ved metoden, overførbarhet av forskningsresultater. Etiske retningslinjer for forskning som benytter systematisk kunnskapsoppsummering/ Eller: Scoping review: Planlegging av søkestrategi, gjennomføring av systematisk søk, utvelgelse, grå litteratur, kvalitetsvurdering, dataekstraksjon, eventuelle analyser, formidling av funn, styrker og svakheter ved metoden, overførbarhet av forskningsresultater. Etiske retningslinjer for forskning som benytter scoping review.
- Kunnskapsbasert fagprosedyre: Kriterier for fagprosedyre, planlegging av søkestrategi, gjennomføring av systematisk søk, utvelgelse, dataekstraksjon, etablering av prosjektgruppe, styrker og svakheter ved metoden, overførbarhet av forskningsresultater. Etiske retningslinjer for utvikling av fagprosedyre.
Læringsutbytte
En kandidat med fullført og bestått emne vil ha følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Kandidaten:
- har inngående kunnskap om ulike kvalitative og kvantitative metodiske tilnærminger, inkludert deres styrker og svakheter ved anvendelse
- har inngående kunnskaper om utvalg, datainnsamling og dataanalyse innen kvalitativ og kvantitativ forskning har inngående kunnskaper i hvordan presentere og bruke forskningsmetoder i forskningsprosessen
Ferdigheter
Kandidaten:
- kan problematisere og formulere forskningsspørsmål og hypoteser med utgangspunkt i tidligere forskning og anerkjente kvalitetsprinsipper for kvalitativ og kvantitativ forskning
- kan planlegge forskning basert på passende metodevalg kan argumentere for metoder for utvalg, datainnsamling og målemetoder kan argumentere for valg av tilnærming til dataanalyse kan forholde seg kritisk til ulike kunnskapskilder kan vurdere konstruktivt og kritisk egen og andres forskning
Generell kompetanse
Kandidaten:
- kan reflektere over og anvende sine metodiske kunnskaper og ferdigheter til å planlegge en hel forskningsprosess
- kan formidle en selvstendig holdning og sammenstille et vitenskapelig arbeid ut fra krav til akademisk skriving, intern logikk og fagområdets metodiske uttrykksformer
- kan argumentere og kritisk vurdere og validere forskningsresultat og faktorer som påvirker kvaliteten i et forskningsprosjekt
- kan reflektere rundt sin egen rolle i forskningen, samt hvordan dette kan gjøres for å styrke studiens validitet og pålitelighet kan reflektere over og kommunisere sitt kunnskapsbidrag i vitenskapelig sammenheng og stimulere til utvikling innom kreftsykepleie
Forkunnskapskrav
Anbefalte forkunnskaper
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Muntlig eksamen | 1/1 | 30 Minutter | Bokstavkarakterer |
Eksamen består av muntlig presentasjon av problemstilling, metode, design, utvalg, gjennomført/planlagt datainnsamling/systematisk søk, eventuell dataanalyse, plan for formidling av funn, databehandlingsplan og etiske overveielser.Presentasjonen etterfølges av individuell muntlig høring.