Forskningsdesign og anvendt metode (MKS200)

Emnet tilbyr fordypning i kvalitative og kvantitative forskningsmetoder, kunnskapsoppsummeringer og kunnskapsbaserte fagprosedyrerder. Det skal bidra til inngående kunnskap i den vitenskapelige forskningsprosessen og forskningsmetodikk som styrker studentens evne til å planlegge og gjennomføre metodedel i vitenskapelig forskning. Emnet utvider studentens kunnskap om kvantitativt og kvalitativt forskningsdesign, forskningsprosess, datainnsamling og dataanalyser. Ut fra forskningens hensikt og forskningsspørsmål lærer studenten å framstille vitenskapelig tekst knyttet til gjeldende datainnsamling, analyse og tolkning, kritisk granskning, forskningsetiske spørsmål og overførbarhet av forskningsresultater til praksis.


Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2025-2026. Merk at det kan komme endringer.

Fakta

Emnekode

MKS200

Versjon

1

Vekting (stp)

10

Semester undervisningsstart

Høst

Antall semestre

1

Vurderingssemester

Høst

Undervisningsspråk

Norsk

Innhold

Det tilbys forelesninger, og moduler med seminarer i teoretiske og praktiske aspekter innen forskjellige forskningsmetoder. Innholdet i de forskjellige modulene er:

  1. Kvalitativ metode: Utvalgsmetoder, datainnsamling, dataanalyse (kvalitativ innholdsanalyse og tematisk analyse), formidling av funn, styrker og svakheter ved ulike metodiske tilnærminger, overførbarhet av forskningsresultater. Etiske retningslinjer for forskning som benytter kvalitative metoder.
  2. Kvantitativ metode/statistikk: Utvalgsmetoder, datainnsamling, dataanalyse (SPSS), formidling av funn, styrker og svakheter ved ulike metodiske tilnærminger, overførbarhet av forskningsresultater. Etiske retningslinjer for forskning som benytter kvantitative metoder.
  3. Forenklet systematiske kunnskapsoppsummering (Rapid review): Planlegging av søkestrategi, gjennomføring av systematisk søk, utvelgelse, kvalitetsvurdering, dataekstraksjon, eventuelle analyser, formidling av funn, styrker og svakheter ved metoden, overførbarhet av forskningsresultater. Etiske retningslinjer for forskning som benytter systematisk kunnskapsoppsummering/ Eller: Scoping review: Planlegging av søkestrategi, gjennomføring av systematisk søk, utvelgelse, grå litteratur, kvalitetsvurdering, dataekstraksjon, eventuelle analyser, formidling av funn, styrker og svakheter ved metoden, overførbarhet av forskningsresultater. Etiske retningslinjer for forskning som benytter scoping review.
  4. Kunnskapsbasert fagprosedyre: Kriterier for fagprosedyre, planlegging av søkestrategi, gjennomføring av systematisk søk, utvelgelse, dataekstraksjon, etablering av prosjektgruppe, styrker og svakheter ved metoden, overførbarhet av forskningsresultater. Etiske retningslinjer for utvikling av fagprosedyre.

Læringsutbytte

En kandidat med fullført og bestått emne vil ha følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Kandidaten:

  • har inngående kunnskap om ulike kvalitative og kvantitative metodiske tilnærminger, inkludert deres styrker og svakheter ved anvendelse
  • har inngående kunnskaper om utvalg, datainnsamling og dataanalyse innen kvalitativ og kvantitativ forskning har inngående kunnskaper i hvordan presentere og bruke forskningsmetoder i forskningsprosessen

Ferdigheter

Kandidaten:

  • kan problematisere og formulere forskningsspørsmål og hypoteser med utgangspunkt i tidligere forskning og anerkjente kvalitetsprinsipper for kvalitativ og kvantitativ forskning
  • kan planlegge forskning basert på passende metodevalg kan argumentere for metoder for utvalg, datainnsamling og målemetoder kan argumentere for valg av tilnærming til dataanalyse kan forholde seg kritisk til ulike kunnskapskilder kan vurdere konstruktivt og kritisk egen og andres forskning

Generell kompetanse

Kandidaten:

  • kan reflektere over og anvende sine metodiske kunnskaper og ferdigheter til å planlegge en hel forskningsprosess
  • kan formidle en selvstendig holdning og sammenstille et vitenskapelig arbeid ut fra krav til akademisk skriving, intern logikk og fagområdets metodiske uttrykksformer
  • kan argumentere og kritisk vurdere og validere forskningsresultat og faktorer som påvirker kvaliteten i et forskningsprosjekt
  • kan reflektere rundt sin egen rolle i forskningen, samt hvordan dette kan gjøres for å styrke studiens validitet og pålitelighet kan reflektere over og kommunisere sitt kunnskapsbidrag i vitenskapelig sammenheng og stimulere til utvikling innom kreftsykepleie

Forkunnskapskrav

MKS100 Vitenskapsteori, etikk og forskningsmetode

Anbefalte forkunnskaper

MKS100 Vitenskapsteori, etikk og forskningsmetode, MKS110 Kreftsykepleie og behandling til pasienter med kreft – del 1, MKS120 Kreftsykepleie og behandling til pasienter med kreft – del 2

Eksamen / vurdering

Vurderingsform Vekting Varighet Karakter Hjelpemiddel
Muntlig eksamen 1/1 30 Minutter Bokstavkarakterer

Eksamen består av muntlig presentasjon av problemstilling, metode, design, utvalg, gjennomført/planlagt datainnsamling/systematisk søk, eventuell dataanalyse, plan for formidling av funn, databehandlingsplan og etiske overveielser.Presentasjonen etterfølges av individuell muntlig høring.

Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering

75 % obligatorisk nærvær i undervisning
Aktiv deltakelse i undervisningen er en forutsetning for å utvikle fagforståelse. Det er derfor krav om obligatorisk nærvær på 75% prosent. Studenten kan søke om individuell vurdering ved oppnådd oppmøte på mer enn 50%. Dersom fakultetet finner grunnlaget tilstrekkelig og det er faglig forsvarlig, vil studenten få et alternativt arbeidskrav.

Fagperson(er)

Emneansvarlig:

Linda Susanne Estman

Studieprogramleder:

Ida Helene Mykkeltveit

Arbeidsformer

Arbeidsformer vil omfatte forelesninger, seminarier, individuelle arbeid og gruppearbeid på campus og/eller digitalt. Emnet har et arbeidsomfang på ca. 300 timer.

Åpent for

Masterprogram i spesialsykepleie med spesialisering i kreftsykepleie

Emneevaluering

Det skal være en tidligdialog mellom emneansvarlig, studenttillitsvalgt og studentene. Formålet er tilbakemelding fra studentene for endringer og justering i emnet inneværende semester.I tillegg skal det gjennomføres en digital emneevaluering minimum hvert tredje år. Den har som formål å innhente studentenes erfaringer med emnet.

Litteratur

Søk etter pensumlitteratur i Leganto