Kreftsykepleie og behandling til pasienter med kreft – del 2 (MKS120)

Emnet gir inngående kunnskap om fysiske og psykososiale konsekvenser av kreft og kreftbehandling knyttet til pasienter og deres pårørende. Emnets fokus er på den enkelte pasients erfaringer og behov knyttet til ulike faser innen kreftsykdom og behandling. Pårørende, herunder barn som pårørende, mestringsstrategier knyttet til forebygging og lindring av seneffekter, rehabilitering og livet som kreftoverlever vil vektlegges. Emnets innhold danner grunnlag for å kunne analysere og forbedre faglige og etiske problemstillinger og formidle individuell informasjon og støtte i krevende mellommenneskelige møter.


Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2025-2026. Merk at det kan komme endringer.

Fakta

Emnekode

MKS120

Versjon

1

Vekting (stp)

10

Semester undervisningsstart

Vår

Antall semestre

1

Vurderingssemester

Vår

Undervisningsspråk

Norsk

Innhold

  • Person og familiesentrert kreftsykepleie
  • Barn, ungdom med kreft
  • Kultur og mangfold
  • Mestring og livskvalitet
  • Kommunikasjon og relasjonskompetanse
  • Pedagogikk/veiledning
  • Sosioøkonomiske konsekvenser og rettigheter
  • Rehabilitering/kreftoverlevere
  • Seksuell helse
  • Seneffekter/senskader

Læringsutbytte

Etter å ha gjennomført emnet har kandidaten følgende læringsutbytter, definert i kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskaper

Kandidaten

  • har avansert kunnskap om seneffekter og senskader relatert til kreftsykdom og behandling, samt forebygging, lindring og håndtering av disse
  • har avansert kunnskap om person- og familiesentrerte reaksjoner og ulike behov i pasientforløpet på tvers av alder, kjønn og kultur
  • har inngående kunnskap om begrepet livskvalitet og ulike mestringsstrategier
  • har inngående kunnskaper om helsepedagogikk og ulike kommunikasjons og veiledningsmodeller
  • har kunnskap knyttet til kreftsyke barn og ungdom og deres særskilte behov og rettigheter
  • har avansert kunnskap om sammenheng mellom helse, natur og klima, særlig knyttet til mestring, rehabilitering hos pasienter med kreft.

Ferdigheter

Kandidaten

  • kan analysere, organisere og tilpasse et pasientforløp for å sikre kvalitet og informasjonsflyt i samarbeid på tvers av tjenestenivå
  • kan bruke anerkjente pedagogiske prinsipper til å veilede og undervise helsepersonell i faglige og etiske utfordringer
  • kan bruke relevant kunnskap til å koordinere og mobilisere pårørende, pasientens sosiale nettverk samt frivillige tjenester
  • kan bruke relevante metoder til å kartlegge og ivareta barn som pårørende, og gjennomføre relevante tiltak
  • kan bruke relevante metoder innen kommunikasjon, undervisning og veiledning for å bidra til å fremme håp, livskvalitet og mestring hos pasienter og pårørende gjennom og etter et behandlingsforløp

Generell kompetanse

Kandidaten

  • kan anvende sine kunnskaper og ferdigheter til å medvirkning i; å koordinere tjenester, delta i nettverksgrupper og tverrprofesjonelt samarbeid på tvers av tjenestenivåene for å ivareta pasientsikkerhet og kontinuitet
  • kan analysere, vurdere og håndtere komplekse og kritiske situasjoner i samsvar med helserådgivning og profesjonsetikk
  • kan anvende sine kunnskaper og ferdigheter for å ivareta og følge opp kreftoverlevere med senskader og helseutfordringer, inkludert seksuell helse, som resultat av sykdom og behandling

Forkunnskapskrav

Ingen

Anbefalte forkunnskaper

MKS100 Vitenskapsteori, etikk og forskningsmetode, MKS110 Kreftsykepleie og behandling til pasienter med kreft – del 1

Eksamen / vurdering

Vurderingsform Vekting Varighet Karakter Hjelpemiddel
Skriftlig skoleeksamen 1/1 4 Timer Bokstavkarakterer Ingen hjelpemidler tillatt

Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering

Nærværesplikt, Gruppearbeid knyttet til pedagogikk, undervisning
Aktiv deltakelse i undervisningen er en forutsetning for å utvikle fagforståelse. Det er derfor krav om obligatorisk nærvær på 75% prosent. Studenten kan søke om individuell vurdering ved oppnådd oppmøte på mer enn 50%. Dersom fakultetet finner grunnlaget tilstrekkelig og det er faglig forsvarlig, vil studenten få et alternativt arbeidskrav.

Fagperson(er)

Emneansvarlig:

Gry Ciekals Wallgren

Studieprogramleder:

Ida Helene Mykkeltveit

Arbeidsformer

Forelesning, gruppearbeid med fremlegg, medstudent respons, seminarer, simulering og selvstudium.

Åpent for

Masterprogram i spesialsykepleie med spesialisering i kreftsykepleie

Emneevaluering

Det skal være en tidligdialog mellom emneansvarlig, studenttillitsvalgt og studentene. Formålet er tilbakemelding fra studentene for endringer og justering i emnet inneværende semester.I tillegg skal det gjennomføres en digital emneevaluering minimum hvert tredje år. Den har som formål å innhente studentenes erfaringer med emnet.

Litteratur

Søk etter pensumlitteratur i Leganto