Vitenskapsteori, etikk og forskningsmetode (MKS100)

Emnet vil gi en innføring i sentrale vitenskapsteoretiske- og kunnskapstradisjoner, forskningsetikk og forskningsdesign. Emnet skal gi studentene inngående kunnskap om forskningsarbeid, basert på krav til forsvarlig forskningsetikk og forskningsmetodologi. Videre legger emnet et grunnlag for å arbeide kunnskapsbasert og kvalitetsfremmende med teoretiske og kliniske kreftsykepleiefaglige problemstillinger. Innføringen legger også et grunnlag for masteroppgaven. Studentene vil gjennom arbeidet med å vurdere forskningsartikler, samt anvende forskning i det kreftsykeplefaglige teoretiske og kliniske felt tilegne seg grunnleggende kunnskap om vitenskapsteori, forskningsetikk og forskningsmetode.


Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2025-2026. Merk at det kan komme endringer.

Fakta

Emnekode

MKS100

Versjon

1

Vekting (stp)

10

Semester undervisningsstart

Høst

Antall semestre

1

Vurderingssemester

Høst

Undervisningsspråk

Norsk

Innhold

• Vitenskapsteori og forskningsetikk

• Forskningsdesign og forskningsprosess

• Kvalitativ metode

• Kvantitativ metode

• Kunnskapsbasert praksis

Læringsutbytte

En kandidat med fullført og bestått emne vil ha følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Kandidaten har:

  • inngående kunnskap om forskningsetikk
  • inngående kunnskap om vitenskapsteoretiske perspektiver, kvalitativ og kvantitativ forskningsdesign, og ulike trinn i forskningsprosessen
  • inngående kunnskap om kunnskapsbasert praksis og kvalitetsarbeid innen spesialsykepleie

Ferdigheter

Kandidaten kan:

  • identifisere faglige problemstillinger og avklare behov for forskning og kvalitetsarbeid.
  • anvende forskningsmetodisk og forskningsetisk tilnærming i arbeid med spesialsykepleiefaglige problemstillinger
  • planlegge og kritisk vurdere ulike forskningsdesign
  • tilegne seg, analysere og kritisk vurdere forskningsresultater i arbeid med spesialsykepleiefaglige problemstillinger

Generell kompetanse

Kandidaten kan:

  • analysere og kritisk vurdere forskningsetiske problemstillinger relevante for ulike forskningsdesign
  • analysere og forholde seg kritisk til kunnskapsbasert praksis for å kunne medvirke til utvikling av tjenesten
  • formidle og kommunisere om forskningsbasert kunnskap i møte med pasient, pårørende, helsepersonell og allmennheten

Forkunnskapskrav

Ingen

Eksamen / vurdering

Vurderingsform Vekting Varighet Karakter Hjelpemiddel
Hjemmeeksamen 1/1 5 Dager Bokstavkarakterer

Individuell eksamen. 3000 ord (+/- 10%).

Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering

Gruppearbeid, 75 % obligatorisk nærvær i undervisingen

1. 75% obligatorisk nærvær i undervisningen. 2. Gruppearbeid

Ad punkt 1. Aktiv deltakelse i undervisningen er en forutsetning for å utvikle fagforståelse. Det er derfor krav om obligatorisk nærvær på 75% prosent. Studenten kan søke om individuell vurdering ved oppnådd oppmøte på mer enn 50%. Dersom fakultetet finner grunnlaget tilstrekkelig og det er faglig forsvarlig, vil studenten få et alternativt arbeidskrav.

Ad punkt 2. Nærmere retningslinjer for gruppearbeid blir publisert på Canvas ved semesterstart.

Fagperson(er)

Emneansvarlig:

Linda Susanne Nyholm

Studieprogramleder:

Ida Helene Mykkeltveit

Arbeidsformer

Forelesninger, digital undervisning, gruppearbeid og individuelt arbeid.

Åpent for

Masterprogram i spesialsykepleie med spesialisering i kreftsykepleie

Emneevaluering

Det skal være en tidligdialog mellom emneansvarlig, studenttillitsvalgt og studentene. Formålet er tilbakemelding fra studentene for endringer og justering i emnet inneværende semester.I tillegg skal det gjennomføres en digital emneevaluering minimum hvert tredje år. Den har som formål å innhente studentenes erfaringer med emnet.

Litteratur

Søk etter pensumlitteratur i Leganto