Vitenskapsteori, etikk og forskningsmetode (MKS100)
Emnet vil gi en innføring i sentrale vitenskapsteoretiske- og kunnskapstradisjoner, forskningsetikk og forskningsdesign. Emnet skal gi studentene inngående kunnskap om forskningsarbeid, basert på krav til forsvarlig forskningsetikk og forskningsmetodologi. Videre legger emnet et grunnlag for å arbeide kunnskapsbasert og kvalitetsfremmende med teoretiske og kliniske kreftsykepleiefaglige problemstillinger. Innføringen legger også et grunnlag for masteroppgaven. Studentene vil gjennom arbeidet med å vurdere forskningsartikler, samt anvende forskning i det kreftsykeplefaglige teoretiske og kliniske felt tilegne seg grunnleggende kunnskap om vitenskapsteori, forskningsetikk og forskningsmetode.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2025-2026. Merk at det kan komme endringer.
Emnekode
MKS100
Versjon
1
Vekting (stp)
10
Semester undervisningsstart
Høst
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Høst
Undervisningsspråk
Norsk
Innhold
• Vitenskapsteori og forskningsetikk
• Forskningsdesign og forskningsprosess
• Kvalitativ metode
• Kvantitativ metode
• Kunnskapsbasert praksis
Læringsutbytte
En kandidat med fullført og bestått emne vil ha følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Kandidaten har:
- inngående kunnskap om forskningsetikk
- inngående kunnskap om vitenskapsteoretiske perspektiver, kvalitativ og kvantitativ forskningsdesign, og ulike trinn i forskningsprosessen
- inngående kunnskap om kunnskapsbasert praksis og kvalitetsarbeid innen spesialsykepleie
Ferdigheter
Kandidaten kan:
- identifisere faglige problemstillinger og avklare behov for forskning og kvalitetsarbeid.
- anvende forskningsmetodisk og forskningsetisk tilnærming i arbeid med spesialsykepleiefaglige problemstillinger
- planlegge og kritisk vurdere ulike forskningsdesign
- tilegne seg, analysere og kritisk vurdere forskningsresultater i arbeid med spesialsykepleiefaglige problemstillinger
Generell kompetanse
Kandidaten kan:
- analysere og kritisk vurdere forskningsetiske problemstillinger relevante for ulike forskningsdesign
- analysere og forholde seg kritisk til kunnskapsbasert praksis for å kunne medvirke til utvikling av tjenesten
- formidle og kommunisere om forskningsbasert kunnskap i møte med pasient, pårørende, helsepersonell og allmennheten
Forkunnskapskrav
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Hjemmeeksamen | 1/1 | 5 Dager | Bokstavkarakterer |
Individuell eksamen. 3000 ord (+/- 10%).
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
1. 75% obligatorisk nærvær i undervisningen. 2. Gruppearbeid
Ad punkt 1. Aktiv deltakelse i undervisningen er en forutsetning for å utvikle fagforståelse. Det er derfor krav om obligatorisk nærvær på 75% prosent. Studenten kan søke om individuell vurdering ved oppnådd oppmøte på mer enn 50%. Dersom fakultetet finner grunnlaget tilstrekkelig og det er faglig forsvarlig, vil studenten få et alternativt arbeidskrav.
Ad punkt 2. Nærmere retningslinjer for gruppearbeid blir publisert på Canvas ved semesterstart.