Vitenskapsteori, forskningsmetode og forskningsetikk (MJO140)

Emnet vil omhandle vitenskapsteori, forskningsmetoder og forskningsetikk. Emnet vil knyttes opp mot kunnskapsbasert praksis, og vil synliggjøre sammenhenger mellom ulike vitenskapsteoretiske perspektiv med betydning for jordmorfaglig forskning og utviklingsarbeid innenfor jordmors kompetenseområder i nasjonal samt global kontekst.


Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2025-2026. Merk at det kan komme endringer.

Fakta

Emnekode

MJO140

Versjon

2

Vekting (stp)

10

Semester undervisningsstart

Vår

Antall semestre

1

Undervisningsspråk

Norsk

Innhold

Det vil bli fokus på forskningsprosessen fra blant annet formulering av problemstilling, hypoteser/forskningsspørsmål, teoretisk perspektiv, metodiske overveielser og datainnsamling og forskningsetiske vurderinger. Emnet bidrar til utvikling av kunnskaper om forskningsetiske overveielser, utforming av forskningsdesign og planlegging av egen forskning.

I seminarene deltar studentene for å analysere og kritisk vurdere forskningsbasert kunnskap.

Læringsutbytte

En kandidat med fullført og bestått emne skal ha følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Kandidaten har

  • avansert kunnskap om sentrale vitenskapsteoretiske tradisjoner samt teorier, begreper og perspektiver for jordmorfaget del II
  • inngående kunnskap om ulike forskningsdesign og -metoder og de ulike fasene i forskningsprosessen
  • avansert kunnskap om sentrale forskningsetiske problemstillinger relatert til jordmorfaget, inkludert lover og retningslinjer som regulerer forskning
  • avansert kunnskap om kunnskapsbasert praksis

Ferdigheter

Kandidaten kan

  • identifisere og analysere problemstillinger knyttet til det jordmorfaglige kompetanseområdet
  • utarbeide og argumentere for egnet forskningsdesign med utgangspunkt i et forskningsspørsmål med relevans for det jordmorfaglige kompetanseområdet
  • planlegge et avgrenset forsknings-/utviklingsprosjekt innen gitte tidsrammer
  • identifisere og analysere relevante forskningsetiske problemstillinger

Generell kompetanse

Kandidaten kan

  • analysere forholdet mellom vitenskapsteoretiske perspektiv, aktuell problemstilling og relevante forskningsmetoder
  • analysere og kritisk vurdere forskningsbasert kunnskap med fokus på innovasjon og en bærekraftig videreutvikling av kunnskapsbasert tjenester innenfor det jordmorfaglige kompetanseområdene.
  • handle i samsvar med forskningsetiske retningslinjer og lover som regulerer forskning på helseopplysninger

Forkunnskapskrav

Ingen

Eksamen / vurdering

Vurderingsform Vekting Varighet Karakter Hjelpemiddel
Individuell hjemmeeksamen 1/1 5 Dager Bokstavkarakterer Alle

Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering

75% tilstedeværelse i undervisning
Aktiv deltakelse i undervisningen er en forutsetning for å utvikle fagforståelse. Det er derfor krav om obligatorisk tilstedeværelse på 75%.

Fagperson(er)

Arbeidsformer

Gruppebasert læring, e-læring, selvstudium, forelesninger og seminar med muntlige fremlegg med tilbakemeldinger.

Emneevaluering

Det skal være en tidligdialog mellom emneansvarlig, studenttillitsvalgt og studentene. Formålet er tilbakemelding fra studentene for endringer og justering i emnet inneværende semester.I tillegg skal det gjennomføres en digital emneevaluering minimum hvert tredje år. Den har som formål å innhente studentenes erfaringer med emnet.

Litteratur

Søk etter pensumlitteratur i Leganto