Intensivsykepleie 3, Avansert intensivsykepleie (MIS220)

Emnet skal gi studenten avansert kunnskap og forståelse for å kunne utøve personsentrert intensivsykepleie i akutte og komplekse situasjoner. Studenten skal etablere en handlingsberedskap til å kunne fungere selvstendig som funksjonsdyktig intensivsykepleier. I emnet kombineres sykepleie-, medisinsk- og helsevitenskapelig kunnskap i følgende kompetanseområder; fag og profesjon, klinisk observasjons- vurdering-, beslutning og handlingskompetanse, faglig ledelse og samhandling.


Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2025-2026. Merk at det kan komme endringer.

Fakta

Emnekode

MIS220

Versjon

1

Vekting (stp)

5

Semester undervisningsstart

Høst

Antall semestre

1

Vurderingssemester

Høst

Undervisningsspråk

Norsk

Innhold

  • Avansert intensivsykepleie (i alle aldersgrupper)
  • Traumatologi og traumebehandling
  • Organdonasjon
  • Beredskap og krisehåndtering
  • Stress og mestringsstrategier
  • Veiledning og pedagogiske prinsipper

Læringsutbytte

En kandidat med fullført og bestått emne vil ha følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Kandidaten har:

  • avansert kunnskap om organsvikt, akutte sykdommer og behandling hos aktuelle pasientgrupper
  • avansert kunnskap om barn som pasienter og pårørende med deres særegne behov og rettigheter
  • inngående kunnskap om etisk refleksjon og kan analysere faglig etiske problemstillinger
  • inngående kunnskap om intensivsykepleierens rolle ved beredskap- og krisehåndtering
  • avansert kunnskap om kommunikasjon, helsepedagogikk og tilpasset informasjon til kritisk syke
  • avansert kunnskap om pedagogiske prinsipper i undervisning og veiledning til kollegaer og studenter
  • inngående kunnskap om forhold som fremmer og hemmer mestring og egenomsorg i sin utøvelse av intensivsykepleie

Ferdigheter

Kandidaten kan:

  • analysere tegn og symptomer på endring i akutte, komplekse pasientsituasjoner
  • bruke effektive mestringsstrategier i en utfordrende arbeidshverdag for å fremme faglig identitet og integritet og forebygge utbrenthet
  • bruke pedagogiske prinsipper og metoder til å veilede og undervise studenter og kollegaer
  • bruke helsepedagogiske prinsipper i informasjon, undervisning og veiledning til pasienter og pårørende for å fremme mestring og læring

Generell kompetanse

Kandidaten kan:

  • anvende kunnskap og ferdigheter for å ha handlingsberedskap og handlingskompetanse i akutte og kritiske situasjoner
  • analysere og anvende kunnskap og ferdigheter som bidrar til mestring og arbeidsglede i et miljø med høye krav om kvalitet og omstilling
  • anvende kunnskap og ferdigheter til kritisk refleksjon, for å søke, vurdere, og anvende ny kunnskap
  • bidra til nytenkning og innovasjonsprosesser for å forbedre tjenestetilbudet generelt og sykepleietilbudet spesielt

Forkunnskapskrav

MIS210 Intensivsykepleie 1 - profesjon, fag og klinisk kompetanse, MISP10 Intensivsykepleie – praksis 1

Eksamen / vurdering

Vurderingsform Vekting Varighet Karakter Hjelpemiddel
Skoleeksamen 1/1 4 Timer Bokstavkarakterer Ingen hjelpemidler tillatt

Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering

75% nærværsplikt i undervisningen
Aktiv deltakelse i undervisningen er en forutsetning for å utvikle fagforståelse. Det er derfor krav om obligatorisk nærvær på 75% prosent. Studenten kan søke om individuell vurdering ved oppnådd oppmøte på mer enn 50%. Dersom fakultetet finner grunnlaget tilstrekkelig og det er faglig forsvarlig, vil studenten få et alternativt arbeidskrav.

Fagperson(er)

Studieprogramleder:

Ida Helene Mykkeltveit

Arbeidsformer

Forelesning, digital undervisning, gruppearbeid, seminar, bruk av læringsplattformen CANVAS og selvstudium. Emnet har et arbeidsomfang på ca. 150 timer.

Overlapping

Emne Reduksjon (SP)
Intensivsykepleie II - yrkesutøvelse med samfunnsfaglig, medisinsk og naturvitenskapelig grunnlag (MIS121_1) 5

Åpent for

Spesialsykepleie - masterstudium

Emneevaluering

Det skal være en tidligdialog mellom emneansvarlig, studenttillitsvalgt og studentene. Formålet er tilbakemelding fra studentene for endringer og justering i emnet inneværende semester.I tillegg skal det gjennomføres en digital emneevaluering minimum hvert tredje år. Den har som formål å innhente studentenes erfaringer med emnet.

Litteratur

Søk etter pensumlitteratur i Leganto