Prestasjonsutvikling - Fysisk trening og Coaching (MID403)

Siktemålet med emnet er å bidra til at studentene erverver seg avansert, forskningsbasert kunnskap knyttet til prestasjonsutvikling ved hjelp av fysisk trening og coaching. Emnet er basert på praksisnærhet og har et mål om å stimulere til utvikling av praksisfeltet. Videre skal emnet fremme arbeidslivsrelevans ved å sikre at studentene tilegner seg ferdigheter som er etterspurt i arbeidsmarkedet. Dette oppnås gjennom tett kobling mellom teori og praksis, slik at studentene utvikler både forskningsbasert innsikt og praktiske ferdigheter som er direkte anvendbare i yrkeslivet.


Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2025-2026. Merk at det kan komme endringer.

Fakta

Emnekode

MID403

Versjon

1

Vekting (stp)

15

Semester undervisningsstart

Høst

Antall semestre

1

Vurderingssemester

Høst

Undervisningsspråk

Norsk

Innhold

  • Trening av enkeltutøvere i individuelle idretter og trening av lag
  • Coachingprosessen
  • Felles mentale modeller
  • Roller i idretten
  • Idrettsfysiologi
  • Testing og evaluering
  • Treningsplanlegging.
  • Periodisering.

Læringsutbytte

En student med fullført emne skal ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

  • Ha inngående kunnskap om coachingbegrepet og ulike coachingmodeller i lys av prestasjonsfremmende praksis.
  • Ha god kjennskap til forskjeller og likheter mellom coachingprosessen i lagidretter og i individuelle idretter.
  • Ha kjennskap til ulike vitenskapelige metoder i tilknytning til idrettsforskning.
  • Ha inngående kunnskap om fysiologisk adaptasjon til aerob- og anaerob trening.
  • Ha kjennskap til belastning og tilpasning av trening i lys av ulike periodiseringsmodeller, samt individets livsfase.

Ferdigheter

  • Kunne benytte observasjonskategorier for å analysere praktisk coaching i et mellommenneskelig perspektiv. Studentene vil utvikle ferdigheter som er direkte anvendelige i arbeidslivet, spesielt innen coaching og ledelse, der evnen til å analysere og forstå mellommenneskelige relasjoner er avgjørende for effektiv teamutvikling og kommunikasjon.
  • Kunne analysere teamtrening. Gjennom analyse av teamtrening vil studentene lære ferdigheter som kan overføres til praktiske situasjoner innen idrett og næringsliv, hvor det å forstå og forbedre teamdynamikk er viktig for suksess i arbeidslivet.
  • Kunne vurdere coachingens sosiale kontekst, spesielt med tanke på trakassering/overgrep og hvorfor vi har så få kvinnelige coacher. Dette vil gi studentene verdifull innsikt i de sosiale utfordringene knyttet til coaching, noe som gjør dem bedre rustet til å skape trygge og inkluderende arbeidsmiljøer i både sport og andre yrker.
  • Kunne forklare hvordan ulik type trening, samt ulike livsfaser, påvirker de fysiologiske prosessene og individets fysiske prestasjonsevne. Ferdighetene studentene har tilegner seg er svært etterspurt i arbeidsmarkedet, spesielt innen toppidrett, helse og treningssektoren, der det er viktig å forstå hvordan trening tilpasses individets livsfase og behov.
  • Kunne identifisere og kommunisere tydelig med utøvere/trenere og kolleger om tester, vurdere ulike testers validitet og reliabilitet, velge hensiktsmessige tester, og administrere testprotokoller på en riktig og trygg måte. Ferdighetene som utvikles her er kritiske i profesjonelle sammenhenger der nøyaktighet og sikkerhet i bruk av tester er viktig, noe som gjør studentene godt forberedt til arbeidsoppgaver i idrettsforskning og coaching.
  • Kunne beregne energiomsetninger under aktiviteter og øvelser ved bruk av ulike vitenskapelige metoder i tilknytning til idrettsforskning og aktivitetsanalyse. Denne kompetansen er svært relevant i arbeidsmarkedet, særlig innen idrett, helse og forskning, der det er behov for å kunne gjennomføre nøyaktige analyser av energiomsetning for å forbedre prestasjoner og helse.

Generell kompetanse

  • Ha kompetanse til å drøfte etiske overveielser og forskningens bidrag knyttet til trening, coaching og trener-/coachingutdanning.
  • Ha kompetanse til å anvende idrettsspesifikk treningsplanlegging og periodisering for ulike typer utøvere.

Forkunnskapskrav

Ingen

Eksamen / vurdering

Skriftlig eksamen, hjemmeeksamener og muntlig eksamen

Vurderingsform Vekting Varighet Karakter Hjelpemiddel
Skriftlig eksamen - fysisk trening 1/4 2 Timer Bokstavkarakterer Ingen hjelpemidler tillatt
Hjemmeeksamen - fysisk trening 1/4 14 Dager Bokstavkarakterer Alle
Hjemmeeksamen - Coaching 1/4 14 Dager Bokstavkarakterer Alle
Muntlig eksamen - Coaching 1/4 30 Minutter Bokstavkarakterer

Hver hjemmeeksamen skal ha et omfang på 2000 ord +/- 10%. Formelle krav: Calibri eller tilsvarende font med størrelse 12 og linjeavstand 1,5. Forside, innholdsfortegnelse og litteraturliste, samt eventuelle tabeller og figurer, inngår ikke i ordavgrensningen. APA 7 skal benyttes som referansesystem. Muntlig eksamen vil vare ca 30 minutter. Eksamenene er fordelt i løpet av semesteret.Studenter har ikke krav på nye veiledningstimer ved nytt eksamensforsøk/nytt opptak

Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering

Oppmøte på samlinger
Aktiv deltagelse med obligatorisk oppmøte på minst 80% på samlingene. Dette må være godkjent før kandidaten kan gå opp til skriftlig skoleeksamen, samt den muntlige eksamenen.

Fagperson(er)

Studieprogramleder:

Sindre Mikal Dyrstad

Studiekoordinator:

Solveig Röwekamp

Arbeidsformer

Emnet er samlingsbasert og organisert med inntil 9 dager på campus fordelt på 3-4 fysiske samlinger. Det legges opp til bruk av varierte arbeidsmåter med forelesninger, seminar, gruppearbeid, presentasjoner og praktiske oppgaver.

Arbeidsomfanget for et emne på 15 studiepoeng er stipulert til 400 - 450 timer.

Åpent for

Idrettsvitenskap - masterstudium
Utveksling til Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora

Emneevaluering

Det skal være en tidligdialog mellom emneansvarlig, studenttillitsvalgt og studentene. Formålet er tilbakemelding fra studentene for endringer og justering i emnet inneværende semester.I tillegg skal det gjennomføres en digital emneevaluering minimum hvert tredje år. Den har som formål å innhente studentenes erfaringer med emnet.

Litteratur

Søk etter pensumlitteratur i Leganto