Prestasjonsutvikling - Fysisk trening og Coaching (MID403)
Siktemålet med emnet er å bidra til at studentene erverver seg avansert, forskningsbasert kunnskap knyttet til prestasjonsutvikling ved hjelp av fysisk trening og coaching. Emnet er basert på praksisnærhet og har et mål om å stimulere til utvikling av praksisfeltet. Videre skal emnet fremme arbeidslivsrelevans ved å sikre at studentene tilegner seg ferdigheter som er etterspurt i arbeidsmarkedet. Dette oppnås gjennom tett kobling mellom teori og praksis, slik at studentene utvikler både forskningsbasert innsikt og praktiske ferdigheter som er direkte anvendbare i yrkeslivet.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2025-2026. Merk at det kan komme endringer.
Emnekode
MID403
Versjon
1
Vekting (stp)
15
Semester undervisningsstart
Høst
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Høst
Undervisningsspråk
Norsk
Innhold
- Trening av enkeltutøvere i individuelle idretter og trening av lag
- Coachingprosessen
- Felles mentale modeller
- Roller i idretten
- Idrettsfysiologi
- Testing og evaluering
- Treningsplanlegging.
- Periodisering.
Læringsutbytte
En student med fullført emne skal ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
- Ha inngående kunnskap om coachingbegrepet og ulike coachingmodeller i lys av prestasjonsfremmende praksis.
- Ha god kjennskap til forskjeller og likheter mellom coachingprosessen i lagidretter og i individuelle idretter.
- Ha kjennskap til ulike vitenskapelige metoder i tilknytning til idrettsforskning.
- Ha inngående kunnskap om fysiologisk adaptasjon til aerob- og anaerob trening.
- Ha kjennskap til belastning og tilpasning av trening i lys av ulike periodiseringsmodeller, samt individets livsfase.
Ferdigheter
- Kunne benytte observasjonskategorier for å analysere praktisk coaching i et mellommenneskelig perspektiv. Studentene vil utvikle ferdigheter som er direkte anvendelige i arbeidslivet, spesielt innen coaching og ledelse, der evnen til å analysere og forstå mellommenneskelige relasjoner er avgjørende for effektiv teamutvikling og kommunikasjon.
- Kunne analysere teamtrening. Gjennom analyse av teamtrening vil studentene lære ferdigheter som kan overføres til praktiske situasjoner innen idrett og næringsliv, hvor det å forstå og forbedre teamdynamikk er viktig for suksess i arbeidslivet.
- Kunne vurdere coachingens sosiale kontekst, spesielt med tanke på trakassering/overgrep og hvorfor vi har så få kvinnelige coacher. Dette vil gi studentene verdifull innsikt i de sosiale utfordringene knyttet til coaching, noe som gjør dem bedre rustet til å skape trygge og inkluderende arbeidsmiljøer i både sport og andre yrker.
- Kunne forklare hvordan ulik type trening, samt ulike livsfaser, påvirker de fysiologiske prosessene og individets fysiske prestasjonsevne. Ferdighetene studentene har tilegner seg er svært etterspurt i arbeidsmarkedet, spesielt innen toppidrett, helse og treningssektoren, der det er viktig å forstå hvordan trening tilpasses individets livsfase og behov.
- Kunne identifisere og kommunisere tydelig med utøvere/trenere og kolleger om tester, vurdere ulike testers validitet og reliabilitet, velge hensiktsmessige tester, og administrere testprotokoller på en riktig og trygg måte. Ferdighetene som utvikles her er kritiske i profesjonelle sammenhenger der nøyaktighet og sikkerhet i bruk av tester er viktig, noe som gjør studentene godt forberedt til arbeidsoppgaver i idrettsforskning og coaching.
- Kunne beregne energiomsetninger under aktiviteter og øvelser ved bruk av ulike vitenskapelige metoder i tilknytning til idrettsforskning og aktivitetsanalyse. Denne kompetansen er svært relevant i arbeidsmarkedet, særlig innen idrett, helse og forskning, der det er behov for å kunne gjennomføre nøyaktige analyser av energiomsetning for å forbedre prestasjoner og helse.
Generell kompetanse
- Ha kompetanse til å drøfte etiske overveielser og forskningens bidrag knyttet til trening, coaching og trener-/coachingutdanning.
- Ha kompetanse til å anvende idrettsspesifikk treningsplanlegging og periodisering for ulike typer utøvere.
Forkunnskapskrav
Eksamen / vurdering
Skriftlig eksamen, hjemmeeksamener og muntlig eksamen
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Skriftlig eksamen - fysisk trening | 1/4 | 2 Timer | Bokstavkarakterer | Ingen hjelpemidler tillatt |
Hjemmeeksamen - fysisk trening | 1/4 | 14 Dager | Bokstavkarakterer | Alle |
Hjemmeeksamen - Coaching | 1/4 | 14 Dager | Bokstavkarakterer | Alle |
Muntlig eksamen - Coaching | 1/4 | 30 Minutter | Bokstavkarakterer |
Hver hjemmeeksamen skal ha et omfang på 2000 ord +/- 10%. Formelle krav: Calibri eller tilsvarende font med størrelse 12 og linjeavstand 1,5. Forside, innholdsfortegnelse og litteraturliste, samt eventuelle tabeller og figurer, inngår ikke i ordavgrensningen. APA 7 skal benyttes som referansesystem. Muntlig eksamen vil vare ca 30 minutter. Eksamenene er fordelt i løpet av semesteret.Studenter har ikke krav på nye veiledningstimer ved nytt eksamensforsøk/nytt opptak
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
Fagperson(er)
Emneansvarlig:
Shaher Ahmmad Ibrahim ShalfawiFaglærer:
Shaher Ahmmad Ibrahim ShalfawiFaglærer:
Gaute Sørensen ScheiFaglærer:
Karsten ØvretveitStudieprogramleder:
Sindre Mikal DyrstadStudiekoordinator:
Solveig RöwekampArbeidsformer
Emnet er samlingsbasert og organisert med inntil 9 dager på campus fordelt på 3-4 fysiske samlinger. Det legges opp til bruk av varierte arbeidsmåter med forelesninger, seminar, gruppearbeid, presentasjoner og praktiske oppgaver.
Arbeidsomfanget for et emne på 15 studiepoeng er stipulert til 400 - 450 timer.