Fysisk aktivitet og helse (MID401)
Emnet fysisk aktivitet og helse går i dybden på to områder:
1. Sammenhengen mellom fysisk aktivitet, helse og livsstilssykdommer. Fysisk aktivitet, som forebyggende og helsefremmende tiltak for ulike grupper, er sentralt.
2. Livslang bevegelsesglede. Atferdsendring er vanskelig, og det fokuseres på barrierer og muligheter for hvordan en kan lykkes med å skape en mer fysisk aktiv hverdag.
I undervisningen trekkes det inn utfordringer fra samarbeidspartnere i arbeidslivet som vi fordyper oss i.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2025-2026. Merk at det kan komme endringer.
Emnekode
MID401
Versjon
1
Vekting (stp)
15
Semester undervisningsstart
Høst
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Høst
Undervisningsspråk
Norsk
Innhold
- Sammenheng mellom fysisk aktivitet og helse.
- Fysisk aktivitet for barn og unge generelt og i skolen spesielt.
- Strategier og metoder for å fremme deltakelse i fysisk aktivitet.
- Kunnskap om mulige negative helseeffekter som følge fysisk aktivitet.
- Prosjektutvikling av helsefremmende tiltak - metodikk, implementering og vurdering.
- Bruke relevante forskningsmetoder og redskaper på en selvstendig måte.
Læringsutbytte
En student med fullført emne skal ha følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
- Ha avansert kunnskap om sammenhengen mellom fysisk aktivitet, bærekraft og helse for forskjellige målgrupper.
- Ha avansert kunnskap om ulike faktorer som har betydning av atferdsendringer knyttet til økt fysisk aktivitet.
- Ha kunnskap om forhold som påvirker implementering av fysisk aktivitet for ulike målgrupper.
Ferdigheter
- Kunne anvende kunnskap, teorier og metoder innen fagområdet for å vurdere ulike måter å påvirke fysisk aktivitet og fysisk form for ulike målgrupper.
- Kunne planlegge, implementere og vurdere en livsstilsendring for ulike målgrupper.
Generell kompetanse
- Kunne analysere og reflektere over idrettsvitenskapelige og aktivitetsmedisinske problemstillinger.
- Kunne kommunisere om aktuelle problemstillinger, analyser og konklusjoner innen fysisk aktivitet og helse med arbeidsliv og allmennheten.
- Kunne bidra til nytenkning og innovasjonsprosesser som kan tilrettelegge for økt fysisk aktivitet hos ulike målgrupper.
Forkunnskapskrav
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Mappevurdering | 1/1 | 1 Semestre | Bokstavkarakterer | Alle |
Mappevurdering er en prøvingsform der flere arbeid/oppgaver leveres i løpet av semesteret, men der disse deretter vurderes samlet og gis en felles karakter. Det gis ikke karakter før alle arbeidene/oppgavene er innlevert og mappen som helhet sensureres.Den forventede totale mengden skriftlig arbeid utgjør ca. 4 500 ord. Spesifikke krav og innleveringsdatoer for alle oppgaver gjøres tilgjengelige ved begynnelsen av semesteret.Ved kontinuasjonseksamen bearbeides samme oppgave. Allerede innsamlet datamateriale kan benyttes ved ny innlevering ved kontinuasjonseksamen.
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
- Gruppeoppgave: Analyse av en vitenskapelig artikkel. Gruppene presenterer artikkelen i plenum. Vurdering: godkjent/ikke godkjent.
- Gruppeoppgave: Muntlig gruppepresentasjon av hovederfaringer og løsningsforslag på gitt utfordring. Vurdering: godkjent/ikke godkjent.
- Aktiv deltagelse med obligatorisk oppmøte på minst 80% på samlingene.
Alle arbeidskrav må være godkjent for å få vurdering i emnet.
Fagperson(er)
Emneansvarlig:
Sindre Mikal DyrstadFaglærer:
Sindre Mikal DyrstadFaglærer:
Cathrine Nyhus HagumFaglærer:
Thomas BjørnsenStudieprogramleder:
Sindre Mikal DyrstadStudiekoordinator:
Solveig RöwekampArbeidsformer
Emnet er samlingsbasert og organisert med inntil 9 dager på campus fordelt på 3-4 fysiske samlinger. Det legges opp til bruk av varierte arbeidsmåter med forelesninger, diskusjoner, gruppearbeid, seminarpresentasjoner, utfordringsbasert læring og praktiske aktiviteter.
Arbeidsomfanget for et emne på 15 studiepoeng er stipulert til 400 - 450 timer.