Masteroppgave i helsesykepleie (MHEMAS)

Masteroppgaven i helsesykepleie er et vitenskapelig arbeid, enten i form av en monografi eller i artikkelformat som kan utarbeides individuelt eller av to studenter i par. Sammen med prosjektplan representerer masteroppgaven studentens særlige fordypning i studiet. Gjennom arbeidet med oppgaven skal studentene føre videre den kompetanse som de har tilegnet seg gjennom de øvrige delene i studiet og videreutvikle denne på et teoretisk eller empirisk grunnlag.


Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2025-2026. Merk at det kan komme endringer.

Fakta

Emnekode

MHEMAS

Versjon

2

Vekting (stp)

30

Semester undervisningsstart

Høst

Antall semestre

2

Vurderingssemester

Vår

Undervisningsspråk

Norsk

Innhold

Masteroppgaven er et vitenskapelig arbeid, enten i form av en monografi eller i artikkelformat med kappe, som kan utarbeides individuelt eller av to studenter i par. Masteroppgaven tar fortrinnsvis utgangspunkt i en godkjent prosjektplan fra emnet MHEPRO. Masteroppgaven representerer studentens særlige fordypning i studiet. Gjennom arbeidet med oppgaven skal studentene føre videre den kompetanse som de har tilegnet seg gjennom de øvrige delene i studiet og videreutvikle denne på et teoretisk og/eller empirisk grunnlag. I masteroppgaven skal studenten gjøre rede for sentrale begrep, relevant forskning, metodevurderinger, samt ta opp spørsmål som kan forventes med hensyn til vitenskapelig kritikk. Masteroppgaven kan ha metodisk tilnærming som er kvalitativ, kvantitativ eller systematiske kunnskapsoppsummeringer. Ved kunnskapsoppsummeringer som metodisk tilnærming skal masteroppgaven utarbeides av to studenter i par, ikke som individuell oppgave.

Læringsutbytte

En kandidat med fullført og bestått emne vil ha følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Kandidaten:

  • har inngående kompetanse om kliniske studier som forskningsmetode
  • har inngående kunnskap om en valgt problemstilling innen helsesykepleiers fagområde

Ferdigheter

Kandidaten:

  • kan selvstendig anvende, analysere og fortolke relevante teorier og metoder
  • kan gjennomføre et avgrenset vitenskapelig arbeid i tråd med forskningsetiske retningslinjer under veiledning
  • kan identifisere aktuelle forskningsområder, og bidra til utvikling av ny kunnskap innen sitt fagområde
  • kan anvende sine kunnskaper og ferdigheter til å innhente relevant forskningsbasert kunnskap og kritisk vurdere kvalitet, resultater og konklusjon og vurdere overførbarhet og implikasjoner for helsesykepleie praksis

Generell kompetanse

Kandidaten:

  • viser forståelse for sentrale forskningsprinsipper
  • kan formulere relevant(e) problemstilling(er) for eget forskningsprosjekt på bakgrunn av litteraturgjennomgang
  • kan kritisk vurdere og anvende relevant litteratur som bakgrunn for et valgt tema
  • kan kritisk vurdere valg av forskningsmetodisk tilnærming
  • viser evne til systematisk og kritisk analyse av problemstillinger og datagrunnlag
  • kan anvende etiske prinsipper og teorier i alle deler av forskningsprosessen
  • kan beherske vitenskapelig språk og formidle forskningsresultater
  • kan bidra til nytenkning og i innovasjonsprosesser innen helsesykepleie
  • kan formidle eget fag og forskning i møte med befolkning, samarbeidspartnere, og beslutningstakere lokalt, nasjonalt og globalt

Forkunnskapskrav

MHE100 Helsesykepleiens fagområde og verdigrunnlag, MHE110 Familie, oppvekstsvilkår, helse og utvikling, MHE120 Sped –og småbarn og deres omsorgspersoner Helsestasjonstjenesten, MHE121 Barn og unge og deres omsorgsgivere - Skolehelsetjeneste, MHE130 Kommunikasjon, relasjon og samhandling, MHE131 Vitenskapsteori og forskningsmetode

Prosjektplan for masteroppgave (MHEPRO) skal være godkjent og Ledelse, tjenesteforbedring og innovasjon (MHE250) skal være bestått før innlevering av masteroppgaven.

Vilkår for å få sensurert masteroppgaven er at alle forutgående emner i studieplanen må være bestått og deltakelse på obligatoriske seminarer må være godkjent før masteroppgaven kan leveres.

Eksamen / vurdering

Vurderingsform Vekting Varighet Karakter Hjelpemiddel
Masteroppgave 1/1 Bokstavkarakterer

Masteroppgaven kan enten være et individuelt arbeid eller gjennomføres av to studenter i par. Oppgaven kan utformes som en monografi eller i artikkelformat. En monografisk avhandling skal være på 17.500 ord. (+/- 10%). Velges artikkelform skal oppgaven omfatte én artikkel som tilfredsstiller kravene til publisering i anerkjent og relevant vitenskapelig tidsskrift og en kappe som utdyper det empiriske grunnlag, metodologiske og forskningsetiske overveielser, samt teoretiske begrunnelser som ligger til grunn for artikkelen. Artikkelen skal ha en ramme på 5000 ord (+/ - 10 %), mens kappen skal ha en ramme på 7.500 ord (+ /- 10%). (Rammen på 5000 ord for artikkelen kan eventuelt fravikes dersom det aktuelle tidsskriftet har andre begrensninger).Før avsluttet studie skal studenten gi en presentasjon av arbeidet sitt. Karakter i emnet settes på bakgrunn av den skriftlige masteroppgaven. For å få karakter i emnet må masteroppgaven være levert og muntlig presentasjon av arbeidet som er gjennomført.

Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering

75% tilstedeværelse på oppgaveseminar, Framlegg og opponering ved oppgaveseminar

Alternativt arbeidskrav avtales med emneansvarlig dersom vilkår ikke oppnås.

Fagperson(er)

Emneansvarlig:

Linda Horne Mæland

Studieprogramleder:

Allaug Ulevåg Oksum

Arbeidsformer

Masteroppgaven er et vitenskapelig arbeid under veiledning. Studentene tildeles veileder etter metode og tematikk. Det er studentens ansvar å ta initiativ til veiledning og planlegge kontakt med sin veileder i alle deler av forskningsprosessen. Veiledning er en vesentlig del av arbeidet med oppgaven og skal bidra til at studenten kan forstå og tilegne seg nødvendige kunnskaper om forskningsprosessen og forskningsetikk. Veiledning kan foregå i gruppe eller individuelt.

I arbeidet med masteroppgaven deltar studentene på oppgaveseminarer med obligatoriske fremlegg og opponentskap. I oppgaveseminarene legges det også inn undervisning med fokus på metodologiske, etiske og substansielle problemstillinger.

Åpent for

Helsesykepleie - masterstudium

Emneevaluering

Det skal være en tidligdialog mellom emneansvarlig, studenttillitsvalgt og studentene. Formålet er tilbakemelding fra studentene for endringer og justering i emnet inneværende semester.I tillegg skal det gjennomføres en digital emneevaluering minimum hvert tredje år. Den har som formål å innhente studentenes erfaringer med emnet.

Litteratur

Søk etter pensumlitteratur i Leganto