Masteroppgave i helsesykepleie (MHEMAS)
Masteroppgaven i helsesykepleie er et vitenskapelig arbeid, enten i form av en monografi eller i artikkelformat som kan utarbeides individuelt eller av to studenter i par. Sammen med prosjektplan representerer masteroppgaven studentens særlige fordypning i studiet. Gjennom arbeidet med oppgaven skal studentene føre videre den kompetanse som de har tilegnet seg gjennom de øvrige delene i studiet og videreutvikle denne på et teoretisk eller empirisk grunnlag.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2025-2026. Merk at det kan komme endringer.
Emnekode
MHEMAS
Versjon
2
Vekting (stp)
30
Semester undervisningsstart
Høst
Antall semestre
2
Vurderingssemester
Vår
Undervisningsspråk
Norsk
Innhold
Læringsutbytte
En kandidat med fullført og bestått emne vil ha følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Kandidaten:
- har inngående kompetanse om kliniske studier som forskningsmetode
- har inngående kunnskap om en valgt problemstilling innen helsesykepleiers fagområde
Ferdigheter
Kandidaten:
- kan selvstendig anvende, analysere og fortolke relevante teorier og metoder
- kan gjennomføre et avgrenset vitenskapelig arbeid i tråd med forskningsetiske retningslinjer under veiledning
- kan identifisere aktuelle forskningsområder, og bidra til utvikling av ny kunnskap innen sitt fagområde
- kan anvende sine kunnskaper og ferdigheter til å innhente relevant forskningsbasert kunnskap og kritisk vurdere kvalitet, resultater og konklusjon og vurdere overførbarhet og implikasjoner for helsesykepleie praksis
Generell kompetanse
Kandidaten:
- viser forståelse for sentrale forskningsprinsipper
- kan formulere relevant(e) problemstilling(er) for eget forskningsprosjekt på bakgrunn av litteraturgjennomgang
- kan kritisk vurdere og anvende relevant litteratur som bakgrunn for et valgt tema
- kan kritisk vurdere valg av forskningsmetodisk tilnærming
- viser evne til systematisk og kritisk analyse av problemstillinger og datagrunnlag
- kan anvende etiske prinsipper og teorier i alle deler av forskningsprosessen
- kan beherske vitenskapelig språk og formidle forskningsresultater
- kan bidra til nytenkning og i innovasjonsprosesser innen helsesykepleie
- kan formidle eget fag og forskning i møte med befolkning, samarbeidspartnere, og beslutningstakere lokalt, nasjonalt og globalt
Forkunnskapskrav
Prosjektplan for masteroppgave (MHEPRO) skal være godkjent og Ledelse, tjenesteforbedring og innovasjon (MHE250) skal være bestått før innlevering av masteroppgaven.
Vilkår for å få sensurert masteroppgaven er at alle forutgående emner i studieplanen må være bestått og deltakelse på obligatoriske seminarer må være godkjent før masteroppgaven kan leveres.
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Masteroppgave | 1/1 | Bokstavkarakterer |
Masteroppgaven kan enten være et individuelt arbeid eller gjennomføres av to studenter i par. Oppgaven kan utformes som en monografi eller i artikkelformat. En monografisk avhandling skal være på 17.500 ord. (+/- 10%). Velges artikkelform skal oppgaven omfatte én artikkel som tilfredsstiller kravene til publisering i anerkjent og relevant vitenskapelig tidsskrift og en kappe som utdyper det empiriske grunnlag, metodologiske og forskningsetiske overveielser, samt teoretiske begrunnelser som ligger til grunn for artikkelen. Artikkelen skal ha en ramme på 5000 ord (+/ - 10 %), mens kappen skal ha en ramme på 7.500 ord (+ /- 10%). (Rammen på 5000 ord for artikkelen kan eventuelt fravikes dersom det aktuelle tidsskriftet har andre begrensninger).Før avsluttet studie skal studenten gi en presentasjon av arbeidet sitt. Karakter i emnet settes på bakgrunn av den skriftlige masteroppgaven. For å få karakter i emnet må masteroppgaven være levert og muntlig presentasjon av arbeidet som er gjennomført.
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
Alternativt arbeidskrav avtales med emneansvarlig dersom vilkår ikke oppnås.
Fagperson(er)
Faglærer:
Per Christer Thomas WestergrenEmneansvarlig:
Linda Horne MælandStudieprogramleder:
Allaug Ulevåg OksumArbeidsformer
Masteroppgaven er et vitenskapelig arbeid under veiledning. Studentene tildeles veileder etter metode og tematikk. Det er studentens ansvar å ta initiativ til veiledning og planlegge kontakt med sin veileder i alle deler av forskningsprosessen. Veiledning er en vesentlig del av arbeidet med oppgaven og skal bidra til at studenten kan forstå og tilegne seg nødvendige kunnskaper om forskningsprosessen og forskningsetikk. Veiledning kan foregå i gruppe eller individuelt.
I arbeidet med masteroppgaven deltar studentene på oppgaveseminarer med obligatoriske fremlegg og opponentskap. I oppgaveseminarene legges det også inn undervisning med fokus på metodologiske, etiske og substansielle problemstillinger.