Praksis 1.-7., 2. år 4. semester (15 dager) (MGL1P25)
Læreren i møte med elevmangfoldet og elevenes læring. Hvordan didaktikk utøves er fremdeles et gjennomgående tema.
Vitenskapsteori og metode og etikk er et tverrfaglig spor i dette semesteret og skal ivaretas som en innholdskomponent. Temauke om demokrati og medborgerskap i 4. semester.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2025-2026. Merk at det kan komme endringer.
Emnekode
MGL1P25
Versjon
1
Vekting (stp)
0
Semester undervisningsstart
Vår
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Vår
Undervisningsspråk
Norsk
Innhold
Læreren i møte med elevmangfoldet og elevenes læring er hovedtema i 4. semester. Hvordan didaktikk utøves er fremdeles et gjennomgående tema.
Vitenskap og metode og etikk er et tverrfaglig spor dette semesteret og skal ivaretas som en innholdskomponent. Temauke om demokrati og medborgerskap i 4. semester.
Læringsutbytte
Kunnskap
Kandidaten har kunnskap om
- gjeldende nasjonalt og lokalt lov- og læreplanverk med hovedvekt på studentens valgfag
- elevers læring som grunnlag for å legge til rette for tilpasset undervisning i det flerkulturelle klasserom
- lærerrollen i valgfaget til studenten og om kontaktlærerrollen
- kommunikasjon og samspill som grunnlag for å etablere et godt læringsmiljø
Ferdigheter
Kandidaten kan
- samhandle og kommunisere med elever, medstudenter og lærere på praksisskolen
- bruke nasjonale og lokale læreplaner med tanke på å utvikle planer for elevers læring
- ta ansvar for å planlegge, gjennomføre og vurdere undervisning
- anvende systematisk observasjon av elever som grunnlag for å planlegge og vurdere undervisning med vekt på tilpasset opplæring
Generell kompetanse
Kandidaten
- kan reflektere over egen lærerrolle og eget lærerarbeid i lys av læringsutbytteformuleringene som er formulert for perioden og i lys av tilbakemeldinger fra medstudenter, praksislærere og faglærere
- kan med grunnlag i teori og forskning, kritisk diskutere egen og andres praksis
- har utviklet læreridentitet og kommunikasjons- og relasjonskompetanse
Forkunnskapskrav
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Levering av praksisrapport etter praksis | 1/1 | Bestått/ Ikke bestått |
Praksis vil bli vurdert til bestått/ikke bestått, og i tillegg vil det foregå løpende skikkethetsvurdering etter Forskrift om Skikkethet i høyere utdanning fastsatt av Kunnskapsdepartementet 31. juni 2006.Det er krav om 100 % tilstedeværelse i praksisstudiet. For mer informasjon se eget praksisreglement i Canvas.
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
Arbeidskrav knyttet til fag, se emneplan for valgfaget.
Studenten skal øve på og prøves i å ha ansvar for flere individuelt planlagde og gjennomførte undervisningsøkter.
Fagperson(er)
Praksiskoordinator:
Karen Elizabeth Gilje WoieEmneansvarlig:
Kitty Marie GarborgArbeidsformer
Observasjon av praksislærer, medstudenter og elever, samt drøfting og refleksjon.
Bruke et relevant og variert utvalg av arbeidsmetoder knyttet til undervisningsfagene/valgfaget.