Ledelse som praksis (MEN165)
Emnet handler om hva det innebærer å lede og tilrettelegge for endringsprosesser, og gir trening i å se og arbeide med endringsutfordringer ut fra ulike posisjoner i organisasjonen. Dette gjør du med utgangspunkt i et selvdefinert studieprosjekt som du arbeider med i løpet av semesteret.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2025-2026. Merk at det kan komme endringer.
Emnekode
MEN165
Versjon
1
Vekting (stp)
10
Semester undervisningsstart
Høst
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Høst
Undervisningsspråk
Norsk
Innhold
På emnet fokuserer vi på hva det betyr å inneha rollen som endringsleder i praksis og sikter mot å gi øving i og ivareta ulike lederoppgaver i endringsledelse. I løpet av semesteret vil det bli demonstrert ulike verktøy som kan benyttes i konkrete endringssituasjoner og -intervensjoner, og gjennom konkrete øvelser blir det også mulighet til å reflektere over dine styrker og utfordringer som leder og endringsagent. Utgangspunktet for den praktiske tilnærmingen er administreringen og løsningen av et selvdefinert studieprosjekt som du arbeider med i løpet av semesteret. Prosjektet tar sikte på å bevisstgjøre deg med tanke på de ulike interessentene, og deres innflytelse i endringsarbeidet.
Studieprosjektet har to funksjoner i dette emnet: for det første gir det anledning til å utvikle ferdighet i å avgrense, operasjonalisere og løse et praktisk ledelsesproblem ved hjelp av teori innenfor studiet. For det andre gir arbeidet med studieprosjektet erfaring med å planlegge, gjennomføre og evaluere egne handlinger og egen arbeidsmetode som endringsleder. Det siste innebærer praktisk øving i selvledelse, og gir gode muligheter for selvrefleksjon.
Læringsutbytte
Etter fullført emne skal studenten ha følgende kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskaper
- Ha inngående og selvstendig kunnskap om emnets helhetssyn på endringsledelse.
- Ha inngående kjennskap til vanlige utfordringer knyttet til planlegging og gjennomføring av endringsprosesser.
Ferdigheter
- Kan demonstrere brukskompetanse i forhold til teori, dvs. utvise evne til selvstendig jeg-orientering av teori, og å kunne bruke denne planmessig og kreativt i forhold til løsning av aktuelle ledelsesutfordringer.
- Kan analysere, forstå og akseptere motstand i endringsarbeid, for dermed å kunne bidra til å åpne fastlåste situasjoner.
Generell kompetanse
- Kan demonstrere handlingskompetanse i forhold til konkrete lederutfordringer, dvs. kunne ta stilling til aktuelle utfordringer og på selvstendig måte gjøre rede for og begrunne egne løsningsforslag.
- Kan demonstrere evne til å se sammenheng mellom egne forslag og valg, og konsekvensene disse kan ha for utfallet av endringsinitiativer.
Forkunnskapskrav
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Skriftlig prosjektoppgave | 1/1 | 3 Dager | Bokstavkarakterer | Alle |
Prosjektoppgaven løses individuelt eller i gruppe på to og skal bestå av en løsningsrapport og en relasjonsrapport.
• I løsningsrapporten tar du utgangspunkt i et problem fra en reell virksomhet, og du skal dokumentere ferdighet i å bruke teori og metoder fra pensum til å formulere, analysere og legge til rette for løsning av dette problemet.
• I relasjonsrapporten reflekterer du over egne forutsetninger som leder, og som tilrettelegger for egen og medstudenters læring.
Eksamensbesvarelsen kan leveres på bokmål, nynorsk eller engelsk.Samarbeid mellom studenter er tillatt, men dersom aktuelt gjerne fremhev/referer til dette i besvarelsen.
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
Underveis i semesteret arbeider du alene eller i gruppe på to med obligatoriske innleveringsoppgaver. Disse hjelper deg til å oppdage meningen i lærestoffet, og er samtidig forarbeid til prosjektoppgaven. Som ledd i dette er du også sparringspartner til medstudenter, kommenterer og gir muntlig og skriftlig vurdering av medstudenters arbeid.
Møteplikt: Studenter må være til stede på minst 50% av undervisningstiden.
Fagperson(er)
Emneansvarlig:
Øystein HattelandArbeidsformer
Litteraturstudium, forelesninger, diskusjoner, oppgaveløsing med skriftlig innlevering og kommentering / vurdering av annen students oppgave. Undervisningen har form av dialog, og kan oppleves som vesentlig annerledes enn det du er vant til fra andre emner.
Undervisningen er organisert i 6-8 heldagssamlinger.