Dokumentarfortellinger: Historiske og teoretiske perspektiver (MDO100)
Emnet undersøker dokumentarfortellinger (filmer, tekster og lydbaserte uttrykk) i et historisk og teoretisk perspektiv.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2025-2026. Merk at det kan komme endringer.
Fakta
Emnekode
MDO100
Versjon
1
Vekting (stp)
10
Semester undervisningsstart
Høst
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Høst
Undervisningsspråk
Norsk
Timeplan
Innhold
I dette emnet vil vi ta for oss historiske og teoretiske perspektiver på dokumentaren. Både estetiske og etiske aspekter ved en rekke dokumentarfortellinger vil bli belyst og diskutert. Filosofiske diskusjoner vedrørende begrepene om realisme, sannhet og objektivitet vil bli viet stor oppmerksomhet. Emnet skal gi studentene mulighet til å fordype seg i en rekke dokumentarfilmer, men også andre typer dokumentarproduksjon vil bli diskutert, som fortellende/litterær sakprosa og lydbaserte dokumentarer. Dokumentarens forhold til fiksjonen (film, litteratur, etc.) er også et sentralt spørsmål som vil bli undersøkt.
Læringsutbytte
Etter at studentene har fullført emnet, forventes det at de skal ha tilegnet seg følgende kunnskaper, ferdigheter og kompetanse:
Kunnskaper:
- Kunnskap om dokumentarens historie
- Kunnskap om filosofiske spørsmål og debatter knyttet til dokumentaren
- Kunnskap om etiske diskusjoner vedrørende ulike dokumentaruttrykk
- Kunnskap om variasjoner når det gjelder filmatisk stil og narrativ form i dokumentarer
Ferdigheter:
- Kunne vurdere ulike dokumentarer i lys av deres respektive historiske kontekster
- Kunne analysere bruken av stilistiske virkemidler og narrativ form i ulike dokumentarer
- Kunne anvende filosofiske begreper og teorier om dokumentaren på en kritisk måte
- Kunn vurdere dokumentarer i etisk perspektiv
Generell kompetanse:
- Evne til å forstå dokumentarer som komplekse fenomener
- Evne til å forholde seg kritisk og reflekterende til ulike teorier om sannhet, objektivitet og virkelighet
- Evne til å anvende kunnskaper og ferdigheter tilegnet i dette emnet i arbeidet med egen dokumentarproduksjon.
Etter at studentene har fullført emnet, forventes det at de skal ha tilegnet seg følgende kunnskaper, ferdigheter og kompetanse:
Forkunnskapskrav
Ingen
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Muntlig eksamen | 1/1 | Bokstavkarakterer |
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
Innleveringsoppgave
I løpet av kurset må studentene levere én individuel oppgave. Oppgaven må være godkjent for at studenten skal kunne gå opp til avsluttende muntlig eksamen.
Fagperson(er)
Emneansvarlig:
Cato WittusenFaglærer:
Ane Lyngstad OltedalFaglærer:
Nadine ZoghbiFaglærer:
Sigmund TragetonStudieprogramleder:
Hans Eirik VoktorInstituttleder:
Oluf LanghelleArbeidsformer
Undervisningen skjer i seminarform med en veksling mellom forelesninger, diskusjoner, øvinger og prosjekter, og ved én obligatorisk innleveringsoppgave.
Åpent for
Emneevaluering
Det skal være en tidligdialog mellom emneansvarlig, studenttillitsvalgt og studentene. Formålet er tilbakemelding fra studentene for endringer og justering i emnet inneværende semester.I tillegg skal det gjennomføres en digital emneevaluering minimum hvert tredje år. Den har som formål å innhente studentenes erfaringer med emnet.