Dybdelæring og formidling i matematikk (MAF500)
Dekker metoder for utvikling av en dypere forståelse av emner i matematikk gjennom bruk av ressurser for fritidsmatematikk, gruppediskusjoner og undervisning. Det legges vekt på anvendelighet i skolesammenheng.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2025-2026. Merk at det kan komme endringer.
Emnekode
MAF500
Versjon
1
Vekting (stp)
10
Semester undervisningsstart
Høst
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Høst
Undervisningsspråk
Engelsk
Innhold
Emnet behandler metoder for å tenke kritisk og løse problemer. Dette er nødvendig for å få en dyp matematisk forståelse. Vekt legges på matematiske argumentasjon og kommunikasjon (skriftlig og muntlig).
Utvikling og bruk av morsomme klasseromsaktiviteter vil være viktig. Prosessen inkluderer utforskning, eksperimenter og bevisst oppdagelse.
Oppbygging av en systematisk forståelse av metoder for å løse matematiske problem, hvordan å håndtere utfordringer knytet til dette og hvor å undervise slike kunnskaper.
Læringsutbytte
Studenter som avslutter kurset vil
- har kunnskap om og erfaring med mange matematiske tankeganger som er helst viktig for å forstå matematiske emner.
- være i stand til å analysere og utvikle klasseromaktivitetene som støtte den utvikling av matematiske tankeganger.
- få erfaring med skriftlige og muntlige kommunikasjonsmetoder innen matematikken, og spesielt med vurdering og kritikk av det som andre sier.
- få kunnskap om mange anvendelser av matematikken, slik at de kan representere matematikken sin rolle i samfunnet.
Forkunnskapskrav
Anbefalte forkunnskaper
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Mappe | 1/1 | Bestått/ Ikke bestått |
Vurderingen baseres på essayet, presentasjonen og studentens aktivitet og bidrag i undervisningssituasjonen. Studenten velger oppgave som essayet skrives om. Oppgave velges fra en liste av forhåndsgodkjente problemer.Hvis en student stryker i emnet, så må hun/han gjenta mappe-evalueringen neste gang emnet finner sted.
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
Levere inn rapportutkast.
Muntlig presentasjon om innholdet i rapporten.
Fagperson(er)
Faglærer:
David PloogEmneansvarlig:
David PloogInstituttleder:
Bjørn Henrik AuestadArbeidsformer
Klasseromaktiviteter, prosjektarbeid.
Seks timer per uke forelesning og øvelse.