Historie i praksis, praksis i historie (HIS345)

Emnet skal utvikle studentenes ferdigheter til å formidle historiefaglig kunnskap til et bredt publikum. I emnet vil studentene i samarbeid utvikle et historiefaglig formidlingsprosjekt som er rettet mot å virke i samfunnets historiekultur.


Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2025-2026. Merk at det kan komme endringer.

Fakta

Emnekode

HIS345

Versjon

1

Vekting (stp)

10

Semester undervisningsstart

Vår

Antall semestre

1

Vurderingssemester

Vår

Undervisningsspråk

Engelsk, Norsk

Innhold

Studentene skal i mindre grupper utvikle et historiefaglig formidlingsprosjekt. Studentene vil selv kunne velge en historiefaglig relevant tematikk og bestemme hvilke sjanger og medium prosjektet skal ta i bruk. Studentgruppene vil bli fulgt opp gjennom seminar og veiledning fra faglærere, men forventes også å arbeide selvstendig i grupper. Formidlingsprosjektet kan utformes i dialog med relevante offentlige eller private aktører utenfor universitetet, for eksempel museer, arkiver, skoleverket eller turistnæring.

Gjennom emnet vil studentene erfare hvordan bruk av forskjellige medium og sjangrer former muligheter og begrensninger i formidling av historisk kunnskap, og hvordan formidling også utvikles og vurderes i relasjon til ulike målgrupper. Studentene vil også få erfaring med, og reflektere over, hvordan formidling av historisk kunnskap vil kunne virke inn i ulike samfunnskontekster og hvordan det inngår som en del av samfunnets historiekultur. Studentene vil bli utfordret til å reflektere over historikere sine ulike roller i samfunnet og hvilke betydninger historisk kunnskap har for det offentlige ordskiftet.

Emnet vil utfordre studentene på samarbeid- og kommunikasjonsevner. Innad i studentgruppen vil studentene måtte arbeide med prosjektledelse, planlegging, arbeidsfordeling og evaluering. Utad vil studentene måtte bygge kontakt og relasjoner til ulike aktører, og forholde seg til en bredere offentlighet. Studentene vil måtte ta i bruk både muntlige, skriftlige og multimodale ferdigheter.

Læringsutbytte

Kunnskaper:

  • Studentene har spesialisert innsikt i hvorfor og hvordan historiefaget og historisk kunnskap er relevant for ulike samfunnsaktører og i ulike kontekster.
  • Har inngående teoretisk innsikt om historiefaglig formidling mot en bred offentlighet.
  • Kan analysere og vurdere problemstillinger knyttet til formidling og populariseirng av historiefaglig kunnskap.

Ferdigheter

Studentene skal kunne:

  • ta i bruk og kritisk vurdere relevansen av historiefaglig kunnskap fra ulike informasjonskilder til å strukturere og formulere faglige resonementer i formidling til et bredt publikum
  • kunne bruke ulike typer av medium og sjangre til å formidle historiefaglige teoretiske perspektiver og kunnskap
  • kunne bruke faglige metoder for å gjennomføre et forskningsbasert historiefaglig formidlingsprosjekt
  • kunne systematisk evaluere gjennomføringen av et forskingsbasert formidlingsprosjekt og identifisere forbedringspotensial
  • kunne reflektere over egen rolle som historiker i samfunnet

Generell kompetanse

Studentene skal kunne:

  • Anvende sine kunnskaper og ferdigheter, i samarbeid med andre, for å planlegge, gjennomføre og evaluere prosjekter.
  • Formidle historiefaglige problemstillinger, analyser og konklusjoner til en bred offentlighet, med bruk av historiefaglige begreper og perspektiver
  • Bidra til nytenking og innovasjon innen historiefaglige formidlingspraksiser.

Forkunnskapskrav

Ingen

Eksamen / vurdering

Vurderingsform Vekting Varighet Karakter Hjelpemiddel
Individuell innleveringsoppgave, 2000 ord 1/1 2 Uker Bokstavkarakterer

Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering

To arbeidskrav

Arbeidskrav:

  • Forslag til en idé for et formidlingsprosjekt godkjent av veileder (én side).
  • Rapport fra formidlingsprosjektet (1 500 - 2 000 ord).

Fagperson(er)

Studiekoordinator:

Signe Ekenberg

Arbeidsformer

Seminarer og gruppeveiledning. Studentene skal danne grupper og utvikle forslag til et eget historieformidlende prosjekt. Gruppen får tildelt en veileder, som skal godkjenne prosjektforslaget og veilede studentene i utformingen og gjennomføringen av prosjektet.

Overlapping

Emne Reduksjon (SP)
Museum i praksis – praksis i museum (MUP345_1) 10

Åpent for

Historie og historiedidaktikk - masterstudium

Emneevaluering

Det skal være en tidligdialog mellom emneansvarlig, studenttillitsvalgt og studentene. Formålet er tilbakemelding fra studentene for endringer og justering i emnet inneværende semester.I tillegg skal det gjennomføres en digital emneevaluering minimum hvert tredje år. Den har som formål å innhente studentenes erfaringer med emnet.

Litteratur

Søk etter pensumlitteratur i Leganto