Historie i praksis, praksis i historie (HIS345)
Emnet skal utvikle studentenes ferdigheter til å formidle historiefaglig kunnskap til et bredt publikum. I emnet vil studentene i samarbeid utvikle et historiefaglig formidlingsprosjekt som er rettet mot å virke i samfunnets historiekultur.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2025-2026. Merk at det kan komme endringer.
Emnekode
HIS345
Versjon
1
Vekting (stp)
10
Semester undervisningsstart
Vår
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Vår
Undervisningsspråk
Engelsk, Norsk
Innhold
Studentene skal i mindre grupper utvikle et historiefaglig formidlingsprosjekt. Studentene vil selv kunne velge en historiefaglig relevant tematikk og bestemme hvilke sjanger og medium prosjektet skal ta i bruk. Studentgruppene vil bli fulgt opp gjennom seminar og veiledning fra faglærere, men forventes også å arbeide selvstendig i grupper. Formidlingsprosjektet kan utformes i dialog med relevante offentlige eller private aktører utenfor universitetet, for eksempel museer, arkiver, skoleverket eller turistnæring.
Gjennom emnet vil studentene erfare hvordan bruk av forskjellige medium og sjangrer former muligheter og begrensninger i formidling av historisk kunnskap, og hvordan formidling også utvikles og vurderes i relasjon til ulike målgrupper. Studentene vil også få erfaring med, og reflektere over, hvordan formidling av historisk kunnskap vil kunne virke inn i ulike samfunnskontekster og hvordan det inngår som en del av samfunnets historiekultur. Studentene vil bli utfordret til å reflektere over historikere sine ulike roller i samfunnet og hvilke betydninger historisk kunnskap har for det offentlige ordskiftet.
Emnet vil utfordre studentene på samarbeid- og kommunikasjonsevner. Innad i studentgruppen vil studentene måtte arbeide med prosjektledelse, planlegging, arbeidsfordeling og evaluering. Utad vil studentene måtte bygge kontakt og relasjoner til ulike aktører, og forholde seg til en bredere offentlighet. Studentene vil måtte ta i bruk både muntlige, skriftlige og multimodale ferdigheter.
Læringsutbytte
Kunnskaper:
- Studentene har spesialisert innsikt i hvorfor og hvordan historiefaget og historisk kunnskap er relevant for ulike samfunnsaktører og i ulike kontekster.
- Har inngående teoretisk innsikt om historiefaglig formidling mot en bred offentlighet.
- Kan analysere og vurdere problemstillinger knyttet til formidling og populariseirng av historiefaglig kunnskap.
Ferdigheter
Studentene skal kunne:
- ta i bruk og kritisk vurdere relevansen av historiefaglig kunnskap fra ulike informasjonskilder til å strukturere og formulere faglige resonementer i formidling til et bredt publikum
- kunne bruke ulike typer av medium og sjangre til å formidle historiefaglige teoretiske perspektiver og kunnskap
- kunne bruke faglige metoder for å gjennomføre et forskningsbasert historiefaglig formidlingsprosjekt
- kunne systematisk evaluere gjennomføringen av et forskingsbasert formidlingsprosjekt og identifisere forbedringspotensial
- kunne reflektere over egen rolle som historiker i samfunnet
Generell kompetanse
Studentene skal kunne:
- Anvende sine kunnskaper og ferdigheter, i samarbeid med andre, for å planlegge, gjennomføre og evaluere prosjekter.
- Formidle historiefaglige problemstillinger, analyser og konklusjoner til en bred offentlighet, med bruk av historiefaglige begreper og perspektiver
- Bidra til nytenking og innovasjon innen historiefaglige formidlingspraksiser.
Forkunnskapskrav
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Individuell innleveringsoppgave, 2000 ord | 1/1 | 2 Uker | Bokstavkarakterer |
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
Arbeidskrav:
- Forslag til en idé for et formidlingsprosjekt godkjent av veileder (én side).
- Rapport fra formidlingsprosjektet (1 500 - 2 000 ord).
Fagperson(er)
Faglærer:
Marie-Theres FojuthEmneansvarlig:
Vidar Fagerheim KalsåsStudiekoordinator:
Signe EkenbergArbeidsformer
Overlapping
Emne | Reduksjon (SP) |
---|---|
Museum i praksis – praksis i museum (MUP345_1) | 10 |