Byplanlegging og sikkerhet i praksis (BYS225)
Emnet tar for seg skjæringspunktene mellom sikkerhet og sikkerhet i det bygde miljø basert på reelle tilfeller. Den utforsker potensielle løsninger på problemene som er identifisert.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2025-2026. Merk at det kan komme endringer.
Fakta
Emnekode
BYS225
Versjon
1
Vekting (stp)
5
Semester undervisningsstart
Høst
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Høst
Undervisningsspråk
Engelsk, Norsk
Timeplan
Innhold
Emnet består av flere ekskursjoner som utforsker sikkerhetsspørsmål i det bygde miljøet. Studentene vil bli pålagt å vurdere praktiske, kostnadseffektive og forholdsmessige løsninger på de identifiserte sikkerhets- og sikkerhetsproblemene og presentere ideene sine muntlig. Foreslåtte inngrep skal være i samsvar med norsk planlov og basert på sentrale begreper, prinsipper og teorier innen plan og sikkerhet. Intervensjoner kan for eksempel omfatte overvåkingsteknologier, stedsspesifikke kriminalitetsforebyggende strategier eller klimatilpasning og avbøtende strategier som er sensitive for bystruktur og lokalpolitikk. Spørsmål som kriminalitet, terrorisme, trafikksikkerhet, flom, støyforurensning og giftige utslipp utforskes.
Læringsutbytte
Kunnskap:
Etter fullført emne forventes studentene å ha kunnskap om og forstå:
- Lokale problemer knyttet til sikkerhet i det bygde miljøet og dets bredere innvirkning på livskvalitet.
- Hvordan prinsipper og konsepter innen bærekraftig byutvikling, resiliens og sikkerhet brukes på en løsningsorientert, evidensdrevet måte, med tanke på deres bredere konsekvenser.
- Hvordan byforming, arealplanlegging og regulering vurderes i disse prosessene.
- Hvordan klimatilpasnings- og avbøtende strategier kan brukes og adressere anslåtte prognoser og verre scenarioer.
- Metoder og tilnærminger for å analysere risiko i det bygde miljøet.
- Kunnskap om og anvendelse av norske planlover og -forskrifter i sammenheng med urban trygghet og sikkerhet.
- Interessentene som normalt er involvert i slike prosesser.
Ferdigheter:
Etter fullført emne forventes studentene å kunne:
- Analysere data om sikkerhet og trygghet i det bygde miljøet fra akademiske og nettbaserte kilder.
- Gjennomføre feltundersøkelser i ulike urbane omgivelser.
- Utarbeide intervensjoner som er gjennomførbare innenfor reelle begrensninger, for eksempel budsjett og lokal kontekst.
- · Evne til kritisk å evaluere effektiviteten, gjennomførbarheten og bærekraften til foreslåtte sikkerhetsintervensjoner.
- Evne til å kombinere både pragmatiske og idealistiske løsninger kreativt gjennom flerbruksløsninger.
- Grunnleggende ferdigheter i å presentere ideer og løsningsforslag klart og overbevisende i muntlig format.
- Ferdigheter i gruppearbeid.
Kompetanse:
Etter fullført emne forventes studentene å ha:
- Grunnleggende ferdigheter i å utføre feltundersøkelser og analysere sikkerhetsdata fra ulike kilder.
- Evne til å identifisere potensielle risikoer, evaluere deres innvirkning og utvikle avbøtende strategier som er både effektive og bærekraftige.
- Design teoretisk forsvarlige intervensjoner som også er praktiske, implementerbare og juridisk kompatible.
- Evne til å designe løsninger som er følsomme for lokal politikk og dynamikk.
- Inngående kunnskap om norske planlover og -forskrifter knyttet til urban trygghet og sikkerhet.
- Gruppearbeid og å ta ansvar for spesifikke oppgaver.
Forkunnskapskrav
Ingen
Anbefalte forkunnskaper
BYG100 Dataassistert konstruksjon (DAK), BYS120 Risiko- og sårbarhetsanalyse
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Gruppearbeid og muntlig presentasjon | 1/1 | Bokstavkarakterer |
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
Studentene vil bli pålagt å sende inn en signert timeliste som viser arbeidsmengde per gruppedeltaker.
Fagperson(er)
Emneansvarlig:
Tegg WestbrookArbeidsformer
Utflukter
Gruppearbeid
Forelesninger
Emneevaluering
Det skal være en tidligdialog mellom emneansvarlig, studenttillitsvalgt og studentene. Formålet er tilbakemelding fra studentene for endringer og justering i emnet inneværende semester.I tillegg skal det gjennomføres en digital emneevaluering minimum hvert tredje år. Den har som formål å innhente studentenes erfaringer med emnet.