Nye teknologier og ideer for bærekraftige byer (BYG655)
Dette kurset undersøker hvordan nye teknologier og innovative konsepter kan forme fremtiden til byer, og drive mer bærekraftig byutvikling når de brukes effektivt. Gjennom casestudier av vellykkede prosjekter og erfaringer fra tidligere utfordringer, utstyrer kurset studentene med verktøy for å kritisk evaluere og implementere fremtidsrettede urbane løsninger.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2025-2026. Merk at det kan komme endringer.
Emnekode
BYG655
Versjon
1
Vekting (stp)
10
Semester undervisningsstart
Høst
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Høst
Undervisningsspråk
Engelsk
Innhold
Det heldags workshop-baserte emnet er relevant for studenter som er interessert i de banebrytende, endrende teknologiene og ideene som former vår fremtid. De fem workshopene vil inneholde forelesninger, diskusjoner og prosjektarbeid relatert til fem relaterte hovedtema. En sjette workshop vil bestå av en dags studentpresentasjoner av det endelige prosjektarbeidet. En midt-semester diskusjon omkring studentarbeidene vil finne sted som andre halvdel i den tredje workshop.
Workshop 1 FORECASTING
Langtidsplanlegging forutsetter en dyp forståelse for hvordan byer utvikler seg. Alt vi arbeider med i by-sammenheng involverer et behov for å kunne forutse (forecaste) et fremtidig behov og utvikling. Er det mulig å forutse mer presist fremtidige endringer? I så fall, er forecasting det eneste verktøyet som er tilgjengelig eller kan backcasting (å etablere ambisiøse mål og så gjennomføre dem) også fungere?
Workshop 2 ETIKK
For å utvikle robuste bærekraftige byer må vi forstå og legge til rette for mer enn kun teknologiske forbedringer og grønne tiltak. Hvordan mennesker møtes i byene, hvor trygg en by er, definerer også livskvalitet. Det gjør også korrupsjonsnivået og andre etiske utfordringer. En filosofisk tilnærming til dette kan hjelpe oss til å gjøre våre tanker om dette klarere.
Workshop 3 KLIMAENDRINGER OG RISIKO
Verden er - til tross for mange dommedagsprofetier - et bedre sted for flertallet av verdens befolkning enn for 100 år siden. Men hva er konsekvensene av klimaendringer? Handler vi for langsomt og blir vi tvunget til å fokusere på å begrense skadene/lindre og tilpasning til et endret klima, eller kan vi fremdeles unngå dramatiske klimaendringer? Midt-semester diskusjon og gjennomgang av det pågående student-arbeidet.
Workshop 4: BÆREKRAFTIGE ENERGIINNOVASJONER
Denne workshopen utforsker innovative prosjekter som tar sikte på å skape energieffektive lavkarbonsamfunn. Vi undersøker hvordan fremskritt innen fornybar energiteknologi og energilagring påvirker utviklingen av bærekraftige løsninger. Workshopen gjennomgår også kritisk både vellykkede og mindre effektive eksempler på pågående og tidligere prosjekter.
Workshop 5: VISJONER OM UTOPIA OG URBAN UTFORDRINGER
Denne workshopen fordyper seg i visjonære urbane konsepter, ofte referert til som utopier, som inspirerer til nye muligheter innen byplanlegging og samfunnsutvikling. Vi analyserer både suksessene og fiaskoene til disse ambisiøse ideene, og fokuserer på deres bredere implikasjoner.
Workshop 6 ENDELIG PRESENTASJON OG INNLEVERING
Studentene presenterer sine arbeider som innleveres. Den endelige presentasjonen teller ikke med i karakteren.
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenter som har gjennomført dette emnet skal være i stand til å:
- Forstå og evaluere utsiktene for forskjellige banebrytende teknologier.
- Reflektere kritisk til nye teknologier og nye ideer.
- Forstå hvordan nye ideer og teknologier samspiller.
- Reflektere kritisk til forecasting men forstå dens muligheter.
Ferdigheter
Studenter som har gjennomført dette emnet skal være i stand til å:
- Mestre teknikker for å adressere analytiske spørsmål om fremtidsteknologier.
- Demonstrere avansert forståelse for virkningen av nye teknologier og ideer, hvordan de på en grunnleggende måte endrer vår bruk og forståelse av fremtidige muligheter.
- Utvide sin kapasitet til å forstå fremvoksende teknologier og ideer.
- Delta in diskusjoner i andre klasser på universitetet og i samfunnet som helhet.
Generell kompetanse
Studenter som har gjennomført dette emnet skal være i stand til å:
- Utforske nye teknologier og ideer med en kritisk distanse.
- Formulere egne ideer basert på den presenterte forskningen og case-studier.
- Kommunisere deres ideer, beregninger og tanker via diskusjoner i workshop-formatet som krever deltakelse fra alle studentene.
Forkunnskapskrav
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Semesteroppgave | 1/1 | Bokstavkarakterer | Alle |
Om semesteroppgaven skal være individuell eller i gruppe, vil faglæreren vurdere basert på antallet studenter. Innleveringen/innsendingene forventes å finne sted i løpet av siste halvdel av november.Det tilbys ikke kontinuasjonsmuligheter på semesterrapporten. Studenter som ikke består semesterrapporten, kan ta denne delen på nytt neste gang emnet har ordinær undervisning.
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
Fagperson(er)
Emneansvarlig:
Ana Llopis AlvarezFaglærer:
David ChapmanInstituttleder:
Tore MarkesetArbeidsformer
Forelesninger.
Selvstendig og gruppearbeid.
Brainstorming økter.