Utvalgte temaer innen by og regional planlegging (BYG640)
Det hovedsakelig prosjektbaserte emnet tar for seg en rekke miljømessige, sosiale og økonomiske utfordringer i byene. Målet er å forstå hvordan ulike planleggingsløsninger kan bidra til å gjøre byene mer robuste ved å minimere risiko og trusler, samtidig som de gir avkastning til samfunnet.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2025-2026. Merk at det kan komme endringer.
Emnekode
BYG640
Versjon
1
Vekting (stp)
10
Semester undervisningsstart
Vår
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Vår
Undervisningsspråk
Engelsk
Innhold
Læringsutbytte
Etter emnet skal studenten ha
- Kunnskap om hvordan man kan ta helhetlige planleggingsbeslutninger av hensyn til menneskelig motstandskraft, sikkerhet, trygghet og økonomisk utvikling.
- En evne til å tolke romlige kvaliteter og lokale identiteter, samtidig som man tar hensyn til tilgjengelighet, inkludering, helse og sikkerhet.
- Forståelse for hvordan menneskelige, teknologiske og naturgitte trusler påvirker endringer i planleggingsbeslutninger, byggekonvensjoner, standardisering, transport, samfunnssikkerhet, klima, næringsliv med mer.
- Kunnskap om muligheter og begrensninger ved nye teknologiske løsninger.
Etter emnet skal studentene være i stand til å
- Bruke en rekke vitenskapelige metoder for effektive og proporsjonale planleggingstilnærminger for å håndtere menneskelige, teknologiske og naturlige risikoer og bekymringer på både pragmatiske og hensynsfulle måter.
- Vurdere resiliens som et planleggingskonsept på en kritisk og reflektert måte.
- Analysere og evaluere ideer som vurderer resiliente løsninger for urbane problemer.
Etter emnet skal studenten ha generell kunnskap om
- Tilnærming, analyse og vurdering av løsninger og responser på menneskelige, teknologiske og naturgitte problemer i urbane områder.
- Kompleksiteten i å balansere risikoforebygging med menneskelige og sosiale behov.
- Grundige vurderinger av et område ved hjelp av skrivebordsbasert forskning og observasjon.
- Selvstendig gjennomføring av teoretisk og kreativt prosjektarbeid.
- Presentasjon av byprosjekter på en overbevisende og profesjonell måte gjennom skisser/tegninger/illustrasjoner, tekst, fysisk/virtuell modellering.
Forkunnskapskrav
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Prosjektoppgave | 1/1 | 7 Uker | Bokstavkarakterer | Alle |
Vurderingen er basert på prosjektarbeid. Omfanget av arbeidet avtales med læreren ved oppstart i henhold til det valgte temaet. Prosjektarbeidet leveres inn enten individuelt eller i grupper. Det tilbys ikke kontinuasjonsmuligheter på prosjektarbeidet. Studenter som ikke består, kan gjennomføre prosjektoppgave neste gang emnet ordinær undervisning.
Fagperson(er)
Emneansvarlig:
Anders Riel MüllerFaglærer:
Anders Riel MüllerInstituttleder:
Tore MarkesetArbeidsformer
Forelesninger.
Selvstendig arbeid og gruppearbeid med veiledning.
Brainstorming-økter.
Individuell veiledning.
Feltarbeid (i Stavanger-regionen).