Utvalgte temaer innen by og regional planlegging (BYG640)

Det hovedsakelig prosjektbaserte emnet tar for seg en rekke miljømessige, sosiale og økonomiske utfordringer i byene. Målet er å forstå hvordan ulike planleggingsløsninger kan bidra til å gjøre byene mer robuste ved å minimere risiko og trusler, samtidig som de gir avkastning til samfunnet.


Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2025-2026. Merk at det kan komme endringer.

Fakta

Emnekode

BYG640

Versjon

1

Vekting (stp)

10

Semester undervisningsstart

Vår

Antall semestre

1

Vurderingssemester

Vår

Undervisningsspråk

Engelsk

Innhold

Målet med emnet er å gjøre studentene i stand til å engasjere seg i gjennomtenkte diskusjoner og spørsmål om resiliens som et konsept i byplanlegging. Emnet vil ta for seg både empiriske og praktisk orienterte spørsmål om ulike planleggingstiltak for robuste byer. Hovedfokuset ligger på å vurdere de ulike tiltakene og deres positive og negative konsekvenser i forhold til romlig, tidsmessig, kulturell og samfunnsmessig sensitivitet. Studentene arbeider individuelt og i grupper i forelesninger og workshoper (på nett med mindre annet er oppgitt), og blir eksponert for teoretiske og hypotetiske problemstillinger som søker å balansere brukernes behov med miljøets behov og beskyttelsen av samfunnet som helhet. Kurset gir studentene en unik mulighet til å bruke ulike forskningsmetoder for å identifisere og vurdere forholdsmessige, helhetlige og kostnadseffektive løsninger basert på oppgaver i klasserom og feltarbeid. Studentene vil også lære om mulighetene og begrensningene ved ny teknologi, og individuelt eller i gruppe utvikle en planleggingsanalyse eller et forslag for et utvalgt sted.

Læringsutbytte

Etter emnet skal studenten ha

  • Kunnskap om hvordan man kan ta helhetlige planleggingsbeslutninger av hensyn til menneskelig motstandskraft, sikkerhet, trygghet og økonomisk utvikling.
  • En evne til å tolke romlige kvaliteter og lokale identiteter, samtidig som man tar hensyn til tilgjengelighet, inkludering, helse og sikkerhet.
  • Forståelse for hvordan menneskelige, teknologiske og naturgitte trusler påvirker endringer i planleggingsbeslutninger, byggekonvensjoner, standardisering, transport, samfunnssikkerhet, klima, næringsliv med mer.
  • Kunnskap om muligheter og begrensninger ved nye teknologiske løsninger.

Etter emnet skal studentene være i stand til å

  • Bruke en rekke vitenskapelige metoder for effektive og proporsjonale planleggingstilnærminger for å håndtere menneskelige, teknologiske og naturlige risikoer og bekymringer på både pragmatiske og hensynsfulle måter.
  • Vurdere resiliens som et planleggingskonsept på en kritisk og reflektert måte.
  • Analysere og evaluere ideer som vurderer resiliente løsninger for urbane problemer.

Etter emnet skal studenten ha generell kunnskap om

  • Tilnærming, analyse og vurdering av løsninger og responser på menneskelige, teknologiske og naturgitte problemer i urbane områder.
  • Kompleksiteten i å balansere risikoforebygging med menneskelige og sosiale behov.
  • Grundige vurderinger av et område ved hjelp av skrivebordsbasert forskning og observasjon.
  • Selvstendig gjennomføring av teoretisk og kreativt prosjektarbeid.
  • Presentasjon av byprosjekter på en overbevisende og profesjonell måte gjennom skisser/tegninger/illustrasjoner, tekst, fysisk/virtuell modellering.

Forkunnskapskrav

Ingen

Eksamen / vurdering

Vurderingsform Vekting Varighet Karakter Hjelpemiddel
Prosjektoppgave 1/1 7 Uker Bokstavkarakterer Alle

Vurderingen er basert på prosjektarbeid. Omfanget av arbeidet avtales med læreren ved oppstart i henhold til det valgte temaet. Prosjektarbeidet leveres inn enten individuelt eller i grupper. Det tilbys ikke kontinuasjonsmuligheter på prosjektarbeidet. Studenter som ikke består, kan gjennomføre prosjektoppgave neste gang emnet ordinær undervisning.

Fagperson(er)

Emneansvarlig:

Anders Riel Müller

Instituttleder:

Tore Markeset

Arbeidsformer

Forelesninger.

Selvstendig arbeid og gruppearbeid med veiledning.

Brainstorming-økter.

Individuell veiledning.

Feltarbeid (i Stavanger-regionen).

Åpent for

Utveksling ved Det teknisk- naturvitenskapelige fakultet

Emneevaluering

Det skal være en tidligdialog mellom emneansvarlig, studenttillitsvalgt og studentene. Formålet er tilbakemelding fra studentene for endringer og justering i emnet inneværende semester.I tillegg skal det gjennomføres en digital emneevaluering minimum hvert tredje år. Den har som formål å innhente studentenes erfaringer med emnet.

Litteratur

Søk etter pensumlitteratur i Leganto