Stedsforståelse og Byteori (BYG105)
Emnet gir en introduksjon til både historiske og nåtidens urbane teorier, i forhold til planlegging og utforming. I tillegg innføres stedsanalyse som verktøy for å forstå, beskrive og vurdere eksisterende bysituasjoner og dermed øke stedsforståelse.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2025-2026. Merk at det kan komme endringer.
Emnekode
BYG105
Versjon
1
Vekting (stp)
10
Semester undervisningsstart
Vår
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Vår
Undervisningsspråk
Norsk
Innhold
Emnet gir en introduksjon til både historiske og nåtidens urbane teorier, med tanke på planlegging og utforming. I tillegg gir emnet en introduksjon til verktøy for å forstå og vurdere eksisterende bysituasjoner. Emnet omfatter byplanhistorie/arkitekturhistorie og byplanteori, og det gis en innføring i romforståelse og stedsanalyse.
Tema som blir behandlet er form og formspråk, sted og stedsforming, by- og gatemønster, plasser og byrom, samt en introduksjon til relevante teorier som er knyttet til formgivning av byer og byrom. Hensikten er å oppnå et kunnskapsnivå som tillater å utføre stedsanalyser og evalueringer av urbane omgivelser i lys av relevant teori, og knytte eget utformingsarbeid opp mot eksisterende byteori.
Læringsutbytte
Etter gjennomført emne skal studentene ha
- Grunnleggende kunnskap om byplanleggings-, urban design- og arkitekturteori og -historie
- Forståelse for urbane omgivelser som både fysisk, funksjonell, semantisk og estetisk realitet
- Forståelse for steders kvaliteter
- Grunnleggende innsikt i byutviklingsteorier og deres anvendelse, samt relevante tekster
- Innsikt i grunnleggende brukerbehov
Etter gjennomført emne skal studentene kunne
- Utføre enkle romlige analyser og stedsanalyser
- Beskrive og tolke bysituasjoner ved hjelp av tematiske analyser
- Bruke Adobe Photoshop, Illustrator og InDesign
Studentene skal også ha opparbeidet generell kompetanse i
- Grafisk og muntlig representasjon og analyse av eksisterende urbane omgivelser
- Å kunne uttrykke egne ideer grafisk (frihåndstegninger, skisser, fotomontager, diagrammer, osv.)
- Å forstå og diskutere faglitteratur
- Faglig formidling av teoretiske og konseptuelle valg for egne prosjekter
Forkunnskapskrav
Eksamen / vurdering
Prosjektoppgave og skriftlig eksamen
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Skriftlig eksamen | 2/5 | 3 Timer | Bokstavkarakterer | Ingen hjelpemidler tillatt |
Prosjekt | 3/5 | Bokstavkarakterer |
Skriftlig eksamen er digital. Prosjektoppgaven leveres individuelt.Det tilbys ikke kontinuasjonsmuligheter på prosjektoppgaven. Studenter som ikke består prosjektoppgaven, kan ta denne delen på nytt neste gang emnet har ordinær undervisning.
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
Fagperson(er)
Emneansvarlig:
Daniela Müller-EieFaglærer:
Jon BjellandAnsvarlig laboratorieøvelser:
Guzman Cruz RodriguezAnsvarlig laboratorieøvelser:
Andreas SkaareInstituttleder:
Tore MarkesetArbeidsformer
Kunnskapsformidlingen i emnet skjer gjennom en forelesningsrekke og litteraturseminarer. I tillegg finnes det selvstendige gruppeøvelser og individuelt prosjektarbeid som innebærer veiledning og fremvisninger.
Veiledningen foregår i undervisningstid og deltakelsen er obligatorisk. For gruppearbeid gjelder at alle gruppemedlemmer må være til stede og bidrag til gruppearbeid skal dokumenteres. Deltakelse i øvelsene og litteraturseminarer må være godkjent for å få levere prosjekt og delta i skriftlig eksamen.
Det inngår også et kurs i bruk av Adobe Photoshop, Illustrator og InDesign.
Overlapping
Emne | Reduksjon (SP) |
---|---|
Arkitekturforståelse (BIB360_1) | 5 |
Arkitektur og sted (BIB430_1) | 5 |
Arkitektur og sted (BIB110_1) | 5 |