Vitenskapsteori og forskningsmetode (BSY164)
Emnet gir studenten en introduksjon til vitenskapelig arbeid, vitenskapsteori og forskningsetikk. Emnet bidrar til forståelse av vitenskapsteoriens betydning for sykepleieutøvelsen og profesjonsutviklingen, samt kritisk tenking. Emnet gir også en innføring i kunnskapsbasert praksis, forskningsprosess og akademisk arbeid.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2025-2026. Merk at det kan komme endringer.
Emnekode
BSY164
Versjon
1
Vekting (stp)
5
Semester undervisningsstart
Vår
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Vår
Undervisningsspråk
Norsk
Innhold
- Forskningsetikk
- Vitenskapsteori
- Introduksjon til forskningsmetode og vitenskapelig arbeid
- Kunnskapsbasert praksis
Læringsutbytte
En kandidat med fullført og bestått emne vil ha følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Kandidaten:
- Har kunnskap om forskningsetikk
- Har kunnskap om vitenskapsteori og forskningsmetode
- Har kunnskap om forskningsprosessen og akademisk skriving
- Har kunnskap om hvordan man kan oppdatere sin fagkunnskap for å arbeide kunnskapsbasert
- Har kunnskap om litteratursøk og kritisk vurdering av vitenskapelig artikler
Ferdigheter
Kandidaten:
6. Kan anvende oppgavetekniske retningslinjer i skriftlig arbeid
7. Kan anvende faglig kunnskap fra forskning i teoretiske og praktiske sykepleiefaglige problemstillinger
8. Kan beskrive de meste grunnleggende vitenskapsteoretiske begrep
Generell kompetanse
Kandidaten:
9. Kan formidle sentralt fagstoff som teorier, problemstillinger og løsninger i sykepleie
10. Kan vurdere og forholde seg konstruktivt og kritisk til ulike vitenskapsteoretiske spørsmål i sykepleie
Forkunnskapskrav
Eksamen / vurdering
Det er stilt krav til progresjon i studiet. Emnet må være bestått for å gå videre til 3.år.
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
Ved ikke godkjent skriftlig innlevering i gruppe, eller manglende innlevering til frist, gis ett (1) nytt forsøk.
Ikke godkjent skriftlig innlevering fratar studenten adgang til eksamen i BSY164.