Sykepleiens grunnlag (BSY160)

Emnet består av to deler:

  • Del I: Sykepleie, omsorg og etikk
  • Del II: Grunnleggende sykepleie

Emnet har et overordnet fokus på at utgangspunktet for sykepleie er respekten for menneskets absolutte verdighet.

Emnets del I gir en innføring i sentrale begreper og teorier i sykepleie.

Emnets del II gir en innføring i menneskets grunnleggende behov og sykepleie knyttet til disse. Samt sykepleieprosessen som metode og rammeverk for dokumentasjon i møte med pasienten.

Gjennom tilegnelse av aktuell teori i kombinasjon med ferdighetstrening og refleksjon skal emnet forberede studenten til å utøve omsorgsfull og faglig forsvarlig sykepleie i møte med pasienten.


Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2025-2026. Merk at det kan komme endringer.

Fakta

Emnekode

BSY160

Versjon

1

Vekting (stp)

15

Semester undervisningsstart

Høst

Antall semestre

1

Vurderingssemester

Høst

Undervisningsspråk

Norsk

Innhold

Del I: Sykepleie, omsorg og etikk

  • Sykepleieprofesjonen

-Menneskesyn og verdier i sykepleie

-Teorier og kunnskapsformer i sykepleie

  • Omsorg og sykepleie
  • Helse, lidelse og verdighet
  • Etikk; verdier, prinsipper og retningslinjer
  • Historie

Del II: Grunnleggende sykepleie

  • Grunnleggende sykepleie knyttet til:

-Kroppspleie, munnstell og sengereiing

- Systematiske observasjoner av respirasjon, sirkulasjon og kroppstemperatur

- Forebygging av trykksår

- Aktivitet og forflytning

- Søvn og hvile

- Væske og ernæring

- Eliminasjon

- Seksualitet

  • Dokumentasjon og sykepleieprosessen
  • Smittevern
  • Praktiske sykepleieferdigheter/simulering knyttet til menneskets grunnleggende behov
  • HHLR - Hjerte-lunge-redning for helsepersonell

Læringsutbytte

En kandidat med fullført og bestått emne vil ha følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Kandidaten:

  1. Har kunnskap om sykepleiens historiske utvikling og dens betydning for profesjons- og tjenesteutøvelse
  2. Har kunnskap om sykepleiens yrkesetiske grunnlag: etiske prinsipper og retningslinjer
  3. Har bred kunnskap om verdighet som utgangspunktet for etikk i sykepleie
  4. Har kunnskap om sykepleiens faglige grunnlag
  5. Har bred kunnskap om betydningen av å møte pasienten i lys av omsorgens tre dimensjoner: praktisk, relasjonell og moralsk
  6. Har bred kunnskap om lidelsebegrepet
  7. Har kunnskap om helsebegrepet
  8. Har bred kunnskap om menneskets grunnleggende behov og forhold som virker inn på behov gjennom livet
  9. Har bred kunnskap om sykepleie knyttet til menneskets grunnleggende behov
  10. Har kunnskap om sykepleieprosessen som grunnlag for sykepleieutøvelse og rammeverk for dokumentasjon
  11. Har kunnskap om krav til dokumentasjon i sykepleie
  12. Har kunnskap om infeksjonsforebyggende tiltak

Ferdigheter

Kandidaten:

  1. Kan reflektere over etisk grunnlag for å belyse sykepleiefaglige problemstillinger
  2. Kan anvende kunnskap om hvordan sykepleier fremmer verdighet i møte med pasienten
  3. Kan anvende kunnskap om sykepleiens faglige grunnlag i arbeid med sykepleiefaglige problemstillinger
  4. Kan anvende kunnskap om hvordan sykepleier fremmer helse, forebygger og lindrer lidelse, samt ser betydningen av å møte pasienten på en empatisk og omsorgsfull måte
  5. Kan reflektere over sykepleieprosessen som grunnlag for å utøve sykepleie
  6. Kan anvende teori om grunnleggende sykepleie i utførelsen av praktiske ferdigheter
  7. Kan planlegge og utøve grunnleggende sykepleieferdigheter på en omsorgsfull, etisk og faglig forsvarlig måte
  8. Kan anvende Bjørks modell for praktisk ferdighetsutøvelse ved utføring av grunnleggende sykepleie

Generell kompetanse

Kandidaten:

  1. Kan reflektere over betydningen av sykepleiens yrkesetiske grunnlag i møte med sykepleiefaglige problemstillinger
  2. Evner å reflektere over egen utvikling av sykepleiefaglig, personlig og etisk kompetanse
  3. Kan reflektere over pasientens behov for grunnleggende sykepleie ut fra kunnskap om pasientens helsetilstand, samt pasientens reaksjon på og opplevelse av sin livssituasjon
  4. Kan reflektere over egen evne til å utøve omsorgsfull og faglig forsvarlig sykepleie
  5. Har innsikt i betydningen av dokumentasjon i sykepleie som en forutsetning for å gi faglig forsvarlig sykepleie

Forkunnskapskrav

Ingen

Eksamen / vurdering

Praktisk muntlig eksamen

Studenten blir prøvd i teoretiske kunnskaper og praktiske ferdigheter knyttet til emnet.Emnet må være bestått for å gå videre til emnet BSYPSH (Sykehjemspraksis).Det er stilt krav til progresjon i studiet. Emnet må være bestått for å gå videre til 2.år

Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering

100% tilstedeværelse i tre refleksjonsdager i del I, Individuell hjemmeoppgave, 100% tilstedeværelse i to refleksjonsgrupper, 100% tilstedeværelse i all ferdighetstrening og simulering, 100% tilstedeværelse i gruppearbeid og fremlegg om dokumentasjon

Det er krav om at studenten stiller forberedt til og deltar i obligatoriske undervisningsaktiviteter:

Vilkår for å gå opp til eksamen:

  1. Individuell hjemmeoppgave. Karakterregel: Godkjent
  2. 100% tilstedeværelse i to refleksjonsgrupper. Karakterregel: Godkjent.
  3. 100% tilstedeværelse i gruppearbeid og fremlegg om dokumentasjon. Karakterregel: Godkjent.
  4. 100% tilstedeværelse i ferdighetstrening/ simulering. Karakterregel: Godkjent

Konsekvenser ved fravær i obligatoriske undervisningsaktiviteter. Av faglige hensyn må obligatoriske undervisningsaktiviteter også innfris ved gyldig fravær.

Vedrørende vilkår 1:

  • Ved ikke godkjent hjemmeoppgave gis studenten ett nytt forsøk på innlevering av oppgave.
  • Ved ikke godkjent hjemmeoppgave fratar studenten adgang til eksamen i BSY160.

Vedrørende vilkår 2, 3, og 4: 

  • Studenten har selv ansvar for umiddelbart å ta kontakt med emneansvarlig ved fravær i refleksjonsgrupper (2) / fremlegg/ gruppearbeid (3) / ferdighetstrening eller simulering (4). 
  • Ved fravær i refleksjonsgrupper (2) / fremlegg/ gruppearbeid (3) / ferdighetstrening eller simulering (4) gis det ett alternativt tilbud for å oppfylle vilkåret.  
  • Dersom det er gyldig fravær ved alternativt tilbud, kan student sende skriftlig søknad innen 5 dager etter tildelt alternativt tilbud for å få tilgang til ett ytterligere tilbud 
  • Studenten er selv ansvarlig for å orientere seg om alternative tilbud til obligatorisk undervisningsaktivitet
  • Ikke gjennomført refleksjonsgrupper (2) / fremlegg/ gruppearbeid (3) / ferdighetstrening eller simulering (4), eller alternativt tilbud, fratar studenten adgang til eksamen i BSY160. 

Fagperson(er)

Studieprogramleder:

Torunn Strømme

Arbeidsformer

Studentaktive arbeidsformer, digitale læringsverktøy, gruppearbeid, studiespørsmål, ferdighetstrening/simulering, selvstudium og forelesning

Overlapping

Emne Reduksjon (SP)
Sykepleiens grunnlag (BSD160_1) 15
Grunnleggende sykepleie og yrkesgrunnlaget (BSY150_1) 15
Grunnleggende sykepleie og yrkesgrunnlaget, Grunnleggende sykepleie, Sykepleiens grunnlagstenkning ( BSY150_1 BSY151_1 BSY155_1 ) 35

Åpent for

Sykepleie - bachelorstudium

Emneevaluering

Det skal være en tidligdialog mellom emneansvarlig, studenttillitsvalgt og studentene. Formålet er tilbakemelding fra studentene for endringer og justering i emnet inneværende semester.I tillegg skal det gjennomføres en digital emneevaluering minimum hvert tredje år. Den har som formål å innhente studentenes erfaringer med emnet.

Litteratur

Søk etter pensumlitteratur i Leganto