Introduksjon til komparativ politikk (BST105)

Emnet gir en innføring i en rekke sentrale spørsmål og tema innen komparativ politikk, f eks knyttet til demokrati og demokratisering, valgordninger og partisystemer, regjeringsdannelser, politisk deltakelse med mer. Målet er å bli kjent med ulike lands politiske institusjoner, aktører og prosesser, og samtidig forstå hvorfor de er forskjellige og hvilke konsekvenser dette har for politikk.


Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2025-2026. Merk at det kan komme endringer.

Fakta

Emnekode

BST105

Versjon

1

Vekting (stp)

10

Semester undervisningsstart

Høst

Antall semestre

1

Vurderingssemester

Høst

Undervisningsspråk

Norsk

Innhold

Komparativ politikk utgjør en stor og variert del av statsvitenskapen hvor fokus er rettet mot å sammenligne politiske institusjoner, aktører og prosesser på tvers av stater. I løpet av emnet introduseres studentene for mange av de viktigste temaene, teoriene og empiriske funnene innenfor komparativ politikk, i tillegg til at det gis det en kort innføring i de mest sentrale modeller for stemmegivning. For hvert av temaene i emnet gjennomgås også relevante deler av det norske politiske systemet.

Eksempler på tema som dekkes er blant annet:

  • Komparativ politikk: hvorfor og hvordan?
  • Demokrati og demokratisering
  • Valgordninger og politisk representasjon
  • Politisk partier og partisystemer
  • Parlamenter og regjeringer
  • Stemmegivning og politisk deltakelse
  • Interesseorganisasjoner og sosiale bevegelser
  • Medier og politisk kommunikasjon

Læringsutbytte

Etter at studentene har fullført emnet, forventes det at de skal ha tilegnet seg følgende kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskaper - studentene skal ha kunnskap om:

  • sentrale begreper og faglige debatter innen komparativ politikk
  • viktige empiriske funn innen faget
  • det norske politiske systemets utvikling og virkemåte
  • grunnleggende trekk ved utvalgte lands politiske institusjoner og styresett

Ferdigheter - studentene skal kunne:

  • gjøre rede for og problematisere sentrale begreper og faglige debatter, og samtidig kunne analysere disse med utgangspunkt i eksempler fra norsk politikk
  • forklare og drøfte viktige empiriske funn innen komparativ politikk
  • forstå norsk politikk i en komparativ kontekst, sammenligne ulike lands politiske institusjoner og diskutere konsekvenser av institusjonelle forskjeller

Generell kompetanse - studentene skal kunne:

  • orientere seg i en omfattende forskningslitteratur, nasjonalt og internasjonalt
  • reflektere kritisk rundt både teoretiske argumenter og empirisk forskning
  • se betydningen av komparative perspektiver for utviklingen av samfunnsvitenskapelig kunnskap og for forståelsen av vårt eget politiske system

Forkunnskapskrav

Ingen

Eksamen / vurdering

Vurderingsform Vekting Varighet Karakter Hjelpemiddel
Skoleeksamen 1/1 5 Timer Bokstavkarakterer

Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering

Presentasjon av pensum, ChatGPT-svar

To vilkår må oppfylles for å kunne gå opp til eksamen.

1) Studentene skal (alene eller i par) forberede en presentasjon av pensum til en av undervisningsdagene. Det er kun slides og notater som skal leveres inn (presentasjonen skal ikke gjennomføres).

2) Studentene vil få utlevert et ChatGPT-svar på et sentralt faglig spørsmål i emnet. Studentene skal (alene eller i par) levere en kritisk diskusjon av dette svaret, hvor de viser til og anvender relevant pensum.

Mer informasjon om form og innhold for de ulike innleveringene vil bli offentliggjort ved oppstart.

Fagperson(er)

Emneansvarlig:

Gunnar Thesen

Studiekoordinator:

Nina Nesheim

Arbeidsformer

Forelesninger og seminarer.

Overlapping

Emne Reduksjon (SP)
Makt og politikk (BST100_1) 5
Komparativ politikk (BST250_1) 5

Åpent for

Sosiologi - bachelorstudium Statsvitenskap - bachelorstudium
Enkeltemner ved Det samfunnsvitenskaplige fakultet

Emneevaluering

Det skal være en tidligdialog mellom emneansvarlig, studenttillitsvalgt og studentene. Formålet er tilbakemelding fra studentene for endringer og justering i emnet inneværende semester.I tillegg skal det gjennomføres en digital emneevaluering minimum hvert tredje år. Den har som formål å innhente studentenes erfaringer med emnet.

Litteratur

Søk etter pensumlitteratur i Leganto