Bacheloroppgave (BSOBAC)

Bacheloroppgaven er et selvstendig skriftlig arbeid som skal tilfredsstille krav til vitenskapelig argumentasjon og fremstilling.


Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2025-2026. Merk at det kan komme endringer.

Fakta

Emnekode

BSOBAC

Versjon

4

Vekting (stp)

15

Semester undervisningsstart

Vår

Antall semestre

1

Vurderingssemester

Vår

Undervisningsspråk

Norsk

Innhold

Bacheloroppgaven er et selvstendig kunnskapsutviklingsarbeid. Formålet med oppgaven er å gi studenten mulighet til å fordype seg i et tema og arbeide selvstendig med faglige spørsmål. Oppgaven skal gi trening i å skrive en tekst som tilfredsstiller krav til vitenskapelig argumentasjon og fremstilling. Studenten velger selv et relevant sosialfaglig tema.

Læringsutbytte

En student med fullført og bestått emne skal ha følgende læringsutbytte

Kunnskaper

  • Ha bred og flerfaglig kunnskap om ett sentralt sosialfaglig tema med tilhørende problemstillinger og prosesser.
  • Ha kunnskap om forskningsprosessen.
  • Ha kunnskap om samfunnsvitenskapelige metoder og deres muligheter og begrensninger.

Ferdigheter

  • Anvende et bredt og flerfaglig kunnskapsgrunnlag.
  • Anvende ny faglig kunnskap på en metodisk og vitenskapelig måte.
  • Gjennomføre litteratur eller dokumentstudie med relevans for eget fagområde.

Generell kompetanse

  • Kan avvende forskningsbasert kunnskap som grunnlag i kunnskapsbasert praksis.
  • Ha kunnskap om forskningsprosessen og innsikt i etiske problemstillinger i forskning.
  • Kan oppdatere sin faglige kunnskap med relevans for profesjonell praksis.

Forkunnskapskrav

Et av følgende alternativer:
BSO101 Innføring i sosialt arbeids kunnskapsgrunnlag, BSO102 Kommunikasjon og samhandling i sosialt arbeid, BSO103 Velferdspolitikk, BSO104 Velferdsrett, BSO201 Sosialt arbeid med barn og familier i kontekst, BSO202 Barnevernfaglig arbeid - barne- og familiesentrering, BSOP20 Kunnskapsbasert praksis
BSO101 Innføring i sosialt arbeids kunnskapsgrunnlag, BSO102 Kommunikasjon og samhandling i sosialt arbeid, BSO103 Velferdspolitikk, BSO104 Velferdsrett, BSO201 Sosialt arbeid i kontekst, BSO202 Barnevernfaglig arbeid - barne- og familiesentrering, BSOP20 Kunnskapsbasert praksis
BSO101, BSO102, BSO103, BSO104, BSO201, BSO202, BSOP20

Anbefalte forkunnskaper

BSO301 Integrert kunnskapsanvendelse i sosialt arbeid - arbeid med faglige problemstillinger, BSO302 Sosialt arbeid med inkludering
BSO310, BSO315 eller BSO301, BSO302

Eksamen / vurdering

Vurderingsform Vekting Varighet Karakter Hjelpemiddel
Bacheloroppgave 1/1 Bokstavkarakterer Alle

Bacheloroppgaven kan skrives individuelt eller sammen med en medstudent. Bacheloroppgaven er en fordypningsoppgave på inntil 10 000 ord inkludert innholdsfortegnelse, fotnoter, kildehenvisninger og litteraturliste Referansestil: APA 7th.Øvrige formelle krav og generelle tips er beskrevet i dokumentet "Retningslinjer for bacheloroppgaven".Instituttet tildeler veileder. Studenten har rett på fire ganger veiledning, hvorav minimum en veiledning skal være individuell. Studenten har selv ansvar for å ta kontakt med veileder. Veiledningen må være avsluttet en uke innen innleveringsfristen.

Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering

Nærværskrav, Individuelt arbeidskrav

Obligatorisk aktivitet må være godkjent for at studenten kan levere bacheloroppgaven. Godkjenning/ikke godkjenning av obligatorisk aktivitet kunngjøres på Studentweb. Studenter som mangler godkjenning av obligatorisk aktivitet vil bli trukket fra å kunne levere bacheloroppgaven.

Nærværskrav: 75% nærværsplikt på undervisning i forskningsmetode. Studenter som har nærvær under 75%, mister rett til å levere bacheloroppgaven, uansett grunn.

Individuelt arbeidskrav: Utforme og begrunne en problemstilling (cirka 250 ord). Problemstillingen vurderes til godkjent / ikke godkjent av emneansvarlig. Den leveres på INSPERA.

Fagperson(er)

Emneansvarlig:

Anne Katrine Folkman

Studieprogramleder:

Heidi Lie Eriksen

Arbeidsformer

En kombinasjon av forelesninger, seminarer og veiledning i gruppe.

Emneevaluering

Det skal være en tidligdialog mellom emneansvarlig, studenttillitsvalgt og studentene. Formålet er tilbakemelding fra studentene for endringer og justering i emnet inneværende semester.I tillegg skal det gjennomføres en digital emneevaluering minimum hvert tredje år. Den har som formål å innhente studentenes erfaringer med emnet.

Litteratur

Søk etter pensumlitteratur i Leganto