Integrert kunnskapsanvendelse i sosialt arbeid - arbeid med faglige problemstillinger (BSO304)

Integrert kunnskapsanvendelse i sosialt arbeid - arbeid med faglige problemstillinger (BSO310)

Innhold

Emnet består av fire temaer:

  1. Folkehelsearbeid
  2. Sosial inkludering og marginalisering av ulike grupper
  3. Arbeidsinkludering
  4. Psykisk helsearbeid og rusproblematikk


Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2025-2026. Merk at det kan komme endringer.

Fakta

Emnekode

BSO304

Versjon

1

Vekting (stp)

20

Semester undervisningsstart

Høst

Antall semestre

1

Vurderingssemester

Høst

Undervisningsspråk

Norsk

Innhold

I vårt velferdssamfunn blir noen grupper marginalisert både i forhold til arbeidsmarkedet og sivilsamfunnet.

En av sosialt arbeids viktigste oppgave er å bidra til arbeidsinkludering og sosial inkludering. Dette gjelder både i forhold til enkelt personer og grupper.

En annen viktig oppgave er å forstå hvordan sosiale problemer oppstår og opprettholdes, og hvordan sosialt arbeid kan bidra til å myndiggjøre personer og synliggjøre forhold i samfunnet som bidrar til å opprettholde sosiale problemer og motvirke disse.

Det skal legges vekt på studentenes erfaringer fra praksis, og bruke disse i undervisningen.

Læringsutbytte

Folkehelsearbeid

  • Har bred kunnskap om teoretiske perspektiver, metoder, erfarings- og brukerkunnskap i sosialt arbeid og andre relevante fagområder, som retter seg mot individer, familier, grupper og samfunn.
  • Har bred kunnskap om hvordan sosiale problemer oppstår og utvikler seg i en samfunnsmessig sammenheng.
  • Har kunnskap om forebygging og folkehelse, og forstår samspillet mellom helseutfordringer og sosiale problemer på individ-, familie- og samfunnsnivå.
  • Har kunnskap om ansvars- og arbeidsfordeling i velferdsforvaltningen, tverrprofesjonelt samarbeid og samspillet mellom offentlig, privat og frivillig sektor.
  • Kan vurdere vitenskapelig kunnskap og politiske rammebetingelser i en praktisk sammenheng.
  • Har kunnskap om og kan anvende relevant og sentral lovgivning innen velferdsforvaltningen.

Sosial inkludering og marginalisering av ulike grupper

  • Kan beherske metoder i samfunnsarbeid som fremmer makt, innflytelse, deltakelse og representasjon.
  • Kan beherske aktuelle metoder for kartlegging, dokumentasjon, analyse og beslutningstaking.
  • Har innsikt i forhold som bidrar til ulikhet og kan fremme sosial rettferdighet sammen med mennesker i utsatte posisjoner.
  • Kan formidle faglig kunnskap som fremmer likeverd og mangfold og bidrar til likestilling, inkludering, mestring og deltakelse i hverdag, skole og arbeidsliv.
  • Har bred kunnskap om hvilken betydning levekår, sosial inkludering og aktiv deltakelse har i ulike livsfaser for individ, familie og samfunn.
  • Har kunnskap om hvordan klasse, utenforskap, marginalisering og diskriminering påvirker folkehelse og levekår.
  • Har kunnskap om inkludering, likestilling og ikke-diskriminering uavhengig av kjønn, etnisitet, religion og livssyn, funksjonsnedsettelse, seksuell orientering, kjønnsidentitet, kjønnsuttrykk og alder, slik at kandidaten bidrar til å sikre likeverdige tjenester for alle grupper i samfunnet.
  • Har innsikt i forhold som bidrar til diskriminering og hvordan fremme ikke-diskriminerende praksis og et inkluderende samfunn.
  • Kjenner til forsknings- og utviklingsarbeid relevant for sosialt arbeid, nasjonalt og internasjonalt.
  • Har kunnskap om og kan anvende relevant og sentral lovgivning innen velferdsforvaltningen.

Arbeidsinkludering

  • Har kunnskap om arbeidets betydning, arbeidsinkludering og forhold som regulerer norsk arbeidsliv.
  • Kan anvende faglig kunnskap om arbeidsrettet inkludering i møte med arbeidssøkere, arbeidsgivere og samarbeidspartnere
  • Har kunnskap om og kan anvende relevant og sentral lovgivning innen velferdsforvaltningen.

Psykisk helsearbeid og rusproblematikk

  • Har kunnskap om psykiske lidelser og ruslidelser og hvordan dette kan bidra til marginalisering og utenfor skap.
  • Kan anvende faglig kunnskap om relasjon og kommunikasjon i veiledning, motivasjon og systematisk endringsarbeid i møte med personer som har psykiske lidelser og rusavhengighet, pårørende og relevant personell som er i lærings, mestrings og endringsprosesser.
  • Har kunnskap om og kan anvende relevant og sentral lovgivning innen velferdsforvaltningen.
  • Kan tilegne seg ny kunnskap og kan foreta faglige vurderinger, avgjørelser og handlinger i tråd med kunnskapsbasert praksis. Videre skal kandidaten også kunne dokumentere og formidle sin faglige kunnskap.
  • Kan anvende forskningsbasert, erfaringsbasert og brukerbasert kunnskap i profesjonsutøvelsen.

Forkunnskapskrav

BSO101 Innføring i sosialt arbeids kunnskapsgrunnlag, BSO102 Kommunikasjon og samhandling i sosialt arbeid, BSO103 Velferdspolitikk, BSO104 Velferdsrett, BSO201 Sosialt arbeid i kontekst, BSO202 Barnevernfaglig arbeid - barne- og familiesentrering

Anbefalte forkunnskaper

BSOP20 Kunnskapsbasert praksis

Eksamen / vurdering

Vurderingsform Vekting Varighet Karakter Hjelpemiddel
Skoleeksamen 1/1 6 Timer Bokstavkarakterer

Tillatte hjelpemidler under eksamen er; aktuelle lover og forskrifter og Lovadata.Studenter som ikke har bestått eksamen i emnet senest ved ny og utsatt eksamen, henvises til neste ordinære eksamen i emnet sammen med etterfølgende kull. De obligatoriske aktiviteter som allerede er godkjent, må ikke tas på ny. Studentene må ta eksamen i henhold til eventuelt ny og revidert emnebeskrivelse for emnet, men avgjør selv om de vil følge undervisning i det nye eksamenssemesteret.

Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering

75% nærværsplikt i seminarene, 75% nærværs plikt i PBL-gruppene, Skriftlig oppgave

Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering er skriftlig oppgave og nærværskrav.

Nærvær: Det er obligatorisk nærværsplikt med 75 % i undervisningen i ferdighetstreningsgrupper og seminarer. Studenter som har et nærvær under 75 % i de obligatoriske undervisningsaktivitetene mister eksamensrett uansett begrunnelse.

Skriftlig oppgave: Vil variere mellom enten gruppeoppgave eller individuell oppgave. Omfang 3.500 ord inkl. innholdsfortegnelse og noter; ekskl. kildehenvisninger og litteraturliste. Referansestil: APA 7th

Denne obligatoriske aktiviteten må være godkjent for at studenten kan gå opp til eksamen. Godkjenning/ikke godkjenning av obligatoriske aktiviteter kunngjøres på Studentweb, normalt ikke senere enn 7 dager før eksamen. Studenter som mangler godkjenning, vil bli trukket fra eksamen.

Fagperson(er)

Studieprogramleder:

Heidi Lie Eriksen

Emneansvarlig:

Nina Thorbjørnsen

Emneansvarlig:

Kim Iren Kroken

Arbeidsformer

Vi benytter flere varierte og studentaktive læringsformer. Forelesninger blir som regel benyttet for å introdusere nytt fagstoff. Det vil derfor ikke bli holdt mange forelesninger i dette emnet. Men det vil bli gitt forelesninger innen hvert tema. Vi forventer stor grad av egenaktivitet i grupper, hvor vi vil anvende problembasert læring som tilnærming og pedagogisk verktøy. Vi ønsker å knytte sammen teori, praksis og erfaringsbasert kunnskap. Stimulere til kritisk tenkning og forbedre evnen til å tenke tverrfaglig. Alt dette er mulig gjennom problembasert læring. Det vil bli holdt avsluttende seminar med muntlig fremlegg i slutten av hver temabolk.

Det vil i løpet av emnet bli brukt flere ulike former for digitale læringsressurser. Seminarer og forelesninger kan også være digitale. Eksempler på ulike digitale læringsressurser er f.eks. podkaster, powerpointer med lyd, diskusjonsforum på teams med mer. Det vil bli lagt vekt på høy grad av egenaktivitet og selvstudier som innebærer både individuelt arbeid og samarbeid med medstudenter.

Det er ansvar for egen og andres læring i gruppene

Åpent for

Sosialt arbeid (sosionom) - bachelorstudium

Emneevaluering

Det skal være en tidligdialog mellom emneansvarlig, studenttillitsvalgt og studentene. Formålet er tilbakemelding fra studentene for endringer og justering i emnet inneværende semester.I tillegg skal det gjennomføres en digital emneevaluering minimum hvert tredje år. Den har som formål å innhente studentenes erfaringer med emnet.

Litteratur

Søk etter pensumlitteratur i Leganto