Barnevernfaglig arbeid - barne- og familiesentrering (BSO202)
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2025-2026. Merk at det kan komme endringer.
Emnekode
BSO202
Versjon
1
Vekting (stp)
15
Semester undervisningsstart
Høst
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Høst
Undervisningsspråk
Norsk
Innhold
Emnet består av to temaer:
- Kunnskapsforståelse i sosialfaglig barnevernsarbeid
- Praktisk sosialfaglig barnevernsarbeid
Kunnskapsforståelser i sosialfaglig barnevernsarbeid bygger videre på emnet BSO201 «Sosialt arbeid i kontekst», men innretter seg mot teorier og kunnskapsforståelser som danner grunnlaget for arbeid i det kommunale og statlige barnevernet. Barnevernsarbeid er et fagfelt som krever bred kunnskap om hva som fremmer mestring, trygghet og kjærlighet hos barn og unge. Alle barn har rett til omsorg, beskyttelse og medvirkning og et tjenestetilbud tilpasset barnets og familiens behov. Søkelyset rettes mot ulike kunnskapsforståelser og hvordan disse påvirker hvordan vi forstår og tilnærmer oss barn og familier i det barnevernsfaglig arbeid.
Praktisk sosialfaglig barnevernsarbeid retter søkelys mot sentral internasjonalt og nasjonal lovgivning for barnevernfaglig arbeid, og sosialfaglige tilnærminger som er godt tilpasset barna og familienes behov og deres rett til medvirkning. Emnet skal gi kunnskap om barneverntjenestens saksgang og ulike metodiske tilnærminger for å avhjelpe barnets og familiens behov.
Barnevernfagligarbeid skal bygger på respekt, annerkjennelse, ressurser og samarbeid med familien og andre tjenesteområder. De overnevnte temaene bygger begge på forskningsbasert kunnskap, noe som vektlegges i undervisning og i pensum.
Læringsutbytte
En student med fullført og bestått emne skal ha følgende læringsutbytte definert i form av kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskapsforståelse i sosialfaglig barnevernsarbeid
- Har bred kunnskap om omsorgskompetanse og ulike former for omsorgssvikt, med inngående kunnskap om fysiske, psykiske og seksuelle overgrep.
- Har god forståelse for hvordan det kan oppleves å være barn i familier som strever på ulike områder og hvilke konsekvenser dette kan få for barnet på kort og lang sikt.
- Har bred kunnskap om betingelser for mestring og utvikling hos barn og unge.
- Har innsikt i hvordan utvise dømmekraft og profesjonelt skjønn i situasjoner med mangelfull og/eller motstridende informasjon og identifisere mulighetsrom innen ulike profesjonelle og institusjonelle kontekster.
- Kan reflektere over risiko og hvordan håndtere konflikter og redusere faren for uønskede hendelser i sammensatte og konfliktfylte situasjoner.
- Ha kjennskap til hvordan planlegge, gjennomføre og lede koordinert og tverrprofesjonelt samarbeid mellom ulike tjenester og tjenestenivåer.
Praktisk sosialfaglig barnevernsarbeid
- Har kunnskap om relevant juridisk metode og sentral lovgivning innen velferdsforvaltning, herunder forvaltningsrett og lovgivning innen barne- og familierett.
- Kan anvende rettsregler, opplyse om rettigheter og plikter og utøve juridisk og sosialfaglig skjønn i møte med enkeltpersoner, familier og grupper, deriblant samiske brukere.
- Kan beherske aktuelle metoder for kartlegging, dokumentasjon, analyse og beslutningstaking. Herunder kunne anvende faglig kunnskap for å vurdere og avklare meldinger og undersøke omsorgssituasjonen til barn og unge.
- Kan finne, vurdere og sette inn hjelpetiltak for å lindre og reduserer konsekvensene av vold, overgrep og omsorgssvikt overfor barn for å sikre deres helse, levekår og sosiale utvikling.
- Har kjennskap til metoder for samhandling og samarbeid med barn og unge om hverdagsliv. Ha særlig kunnskap om samtaler med barn på måter som sikrer deres interesser, medvirkning og rettigheter.
Forkunnskapskrav
Anbefalte forkunnskaper
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Muntlig eksamen | 1/1 | 30 Minutter | Bokstavkarakterer | Norges Lover, annen lovsamling eller særtrykk/kopi av enkeltlover. Disse kan kun inneholde offisiell lovtekst uten kommentarer. Lovdata-utskrifter er ikke tillatt |
Individuell muntlig eksamen. Varighet: inntil 30 minutter. Kandidaten eksamineres i temaer valgt av eksaminator uten forberedelsestid.Studenter som ikke har bestått eksamen i emnet senest ved ny og utsatt eksamen, henvises til neste ordinære eksamen i emnet sammen med etterfølgende kull. De obligatoriske aktiviteter som allerede er godkjent, må ikke tas på ny. Studentene må ta eksamen i henhold til eventuelt ny og revidert emnebeskrivelse for emnet, men avgjør selv om de vil følge undervisning i det nye eksamenssemesteret.
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
Obligatoriske aktiviteter må være godkjent for at studenten kan gå opp til eksamen. Godkjenning/ikke godkjenning av obligatoriske aktiviteter kunngjøres på Studentweb, normalt ikke senere enn 7 dager før eksamen. Studenter som mangler godkjenning av en eller flere obligatoriske aktiviteter vil bli trukket fra eksamen.
Skriftlig oppgave: Skriftlig individuell oppgave. Omfang: 2000 ord (+/- 10%) inkl. innholdsfortegnelse og noter; ekskl. kildehenvisninger og litteraturliste. Referansestil: APA 7th.
Nærvær: Det er obligatorisk nærværsplikt med 75% i oppsatt ferdighetstrenings og undervisning/seminarer merket med obligatorisk i timeplanen. Studenter som har et nærvær under 75% i de obligatoriske undervisningsaktivitetene mister eksamensrett uansett begrunnelse.
Fagperson(er)
Emneansvarlig:
Marte Tonning OtterleiStudieprogramleder:
Heidi Lie EriksenArbeidsformer
Forelesninger, ferdighetstreningsgrupper* i sosialt arbeid og seminarer*
(*obligatorisk fremmøte)