Velferdsrett (BRV305)

Emnet «velferdsrett» gir en grunnleggende innføring i sentrale velferdslover som setter rammer for tjenesteyting i vår velferdsstat. Velferdsstaten har vide fullmakter til å gripe inn i den enkelte borger sitt liv, samt å tildele goder, ofte ut fra skjønnsbaserte vilkår. Hvordan skal disse hjemlene forstås og forvaltes? Det er hovedtemaet i emnet innen spesiell forvaltningsrett.

NB! Dette er et valgemne og dersom det er færre enn 15 studenter oppmeldt pr. 20.august for høstsemesteret, kan dette medføre at emnet ikke tilbys.


Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2025-2026. Merk at det kan komme endringer.

Fakta

Emnekode

BRV305

Versjon

1

Vekting (stp)

10

Semester undervisningsstart

Høst

Antall semestre

1

Vurderingssemester

Høst

Undervisningsspråk

Bokmål, Nynorsk, Norsk

Innhold

Emnet skal gi en grunnleggende forståelse som setter studentene i stand til praktisk anvendelse av utvalgte velferdsrettslige regler. Velferdsretten er rammen rundt velferdsstatens tjenester, hvor de som leverer disse tjenestene i hovedsak ikke er jurister. For å ivareta en reell rettssikkerhet er det avgjørende at borgere i velferdsstaten kan stole på at reglene brukes og forstås korrekt, både i første instans og ved klage og rettslig prøving. Kunnskap om velferdsrettslig regulering kan benyttes til tjenesteyting overfor borgere for å kunne gi råd og veiledning, ved saksbehandling, klagebehandling og for å kunne gi rettslig bistand. Som saksbehandler, rådgiver eller advokat vil det være avgjørende å ha kunnskap om både de materielle og prosessuelle reglene, men også særtrekk ved rettsområdet. Et av disse særtrekkene er samspillet mellom ulike regelsett, og det nødvendige samarbeid med annen kompetanse som påvirker utøvingen av forsvarlig juridisk skjønn. Den velferdsrettslige regulering har en klar tilknytning til internasjonale forpliktelser, og dette berøres konkret ved behandling av enkeltbestemmelser.

Etter endt emne skal studenten ha praktisk kunnskap om å finne frem til aktuelle regler og kunne anvende lovbestemmelsene. Man skal også kunne vurdere om lovbestemmelser er brukt korrekt og forsvarlig, og ha en grunnleggende kjennskap til samspillet mellom velferdsrettslige regler.

Merk: Studenter som velger BRV305 Velferdsrett kan ikke i tillegg velge BRV315 Velferdsrett- Tvang-barnevern, rusomsorg og psykiatri og BRV316 Velferdsrett- Nav-Tjenester og yterlser, da disse emner overlapper med BRV305 Velferdsrett.

Læringsutbytte

En kandidat som har fullført og bestått emnet BRV 305 Velferdsrett skal ha følgende læringsutbytte definert i form av kunnskaper og ferdigheter:

Kunnskap

Studenten skal ha:

God kunnskap om sentral lovgivning og rettskildebildet innen velferdsretten, herunder;

  • God kunnskap om Nav-loven, samarbeid mellom ulike tjenesteytere og mellom tjenesteytere og mottakere.
  • Oversikt over lov om sosiale tjenester i Nav, og god kunnskap om individuelle tjenester
  • Oversikt over folketrygdloven, og god kunnskap om sentrale rettigheter som dagpenger, sykepenger, arbeidsavklaringspenger og uføretrygd.
  • God kunnskap om grunnleggende prinsipper i barnevernloven.
  • God kunnskap om sentrale vilkår for tvangsinngrep etter barnevernsloven.
  • God kunnskap om lov om psykisk helsevern sine regler om etablering og opphør av tvunget psykisk helsevern
  • Innsikt i helse- og omsorgstjenestelovens tvangstiltak overfor rusmiddelavhengige.
  • Innsikt i sentrale bestemmelser i pasient- og brukerrettighetsloven.

Ferdigheter

Studenten skal:

Kunne anvende regler på de områder emnet omfatter

Kunne fremføre velferdsrettslig argumentasjon og konkludere på de områder emnet omfatter.

Kunne veilede klienter og oppdragsgivere i velferdsrettslige problemstillinger på de områder emnet omfatter.

Forkunnskapskrav

Ingen

Anbefalte forkunnskaper

Kunnskap om juridisk metode forutsettes.

Eksamen / vurdering

Vurderingsform Vekting Varighet Karakter Hjelpemiddel
Skriftlig eksamen 1/1 4 Timer Bokstavkarakterer Juridisk og administrativ ordliste bokmål-nynorsk (Utgård), Lovdata, Ordbok,

Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering

Skriftlig individuelt arbeidskrav, Skriftlig individuelt arbeidskrav 2

Begge obligatoriske arbeidskrav må være godkjent for at studenten skal kunne gå opp til eksamen. For studenter som ønsker det kan skriftlig arbeidskrav erstattes av muntlig presentasjon, evt. presentasjon i gruppe.

Godkjenning/ikke godkjenning av obligatoriske aktiviteter kunngjøres på Studentweb, normalt ikke senere enn 7 dager før eksamen. Studenter som mangler godkjenning av en eller flere obligatoriske aktiviteter vil bli trukket fra eksamen.

Omfang på hvert av arbeidskravene: 1000 ord +/- 30 % inkl. innholdsfortegnelse; ekskl. noter, kildehenvisninger og litteraturliste.

Frist for innleveringer og tidspunkt for evt. presentasjon vil fremgå av Canvas.

Fagperson(er)

Studieprogramleder:

Lana Bubalo

Arbeidsformer

Forelesninger, arbeid i grupper/seminar, muntlig presentasjoner, evt. gruppepresentasjoner og/eller individuelle skriftlige innleveringer.

Undervisningen vil legge hovedvekt på de problemstillingene og temaene som erfaringsmessig er vanskelige og/eller særegne for velferdsretten. Fordeling av de ulike temaene vil fremgå av undervisningsplan som blir lagt på Canvas.

Arbeidsomfanget for studentene i dette emnet er estimert til ca. 300 timer, hvor forelesninger og seminar vil utgjøre ca. 50 timer fordelt over tre-fire uker. Emnet har intensiv undervisning og store krav til studentaktivitet og selvstudium, både i forkant av undervisningsbolkene, mellom, og i etterkant frem mot eksamen.

Overlapping

Emne Reduksjon (SP)
(_) 5
Velferdsrett - Nav-tjenester og ytelser (BRV316_1) 5
Velferdsrett - Tvang-barnevern, rusomsorg og psykiatri (BRV315_1) 5

Åpent for

Åpent for alle studenter med en aktiv studierett som fyller kravene til generell studiekompetanse (GSK).

Emneevaluering

Det skal være en tidligdialog mellom emneansvarlig, studenttillitsvalgt og studentene. Formålet er tilbakemelding fra studentene for endringer og justering i emnet inneværende semester.I tillegg skal det gjennomføres en digital emneevaluering minimum hvert tredje år. Den har som formål å innhente studentenes erfaringer med emnet.

Litteratur

Søk etter pensumlitteratur i Leganto