Bacheloroppgave (BPSBAC)

Bacheloroppgaven (BPSBAC) følger et strukturert forskningsformat for å utforske et selvvalgt emne innen psykologi. Studenter har flere metodevalg bl,.a., empiriske studier, meta-analyse eller litteraturgjennomganger. Kurset inkluderer del-emner om yrkes- og forskningsetikk. Målet med kurset er å hjelpe elever med å tilegne seg kunnskap om forskningsområdet sitt, lære hvordan man setter opp og gjennomfører en studie, samt skrive om funnene sine på en akademisk måte. Elever vil også lære å diskutere etiske spørsmål knyttet til forskningen sin. Det forventes at elever viser en klar forståelse av emnet de har valg, vet hvordan man gjennomfører undersøkelsen, og drøfter funn og relaterte etiske spørsmål på en effektiv måte.


Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2024-2025. Merk at det kan komme endringer.

Fakta

Emnekode

BPSBAC

Versjon

2

Vekting (stp)

30

Semester undervisningsstart

Vår

Antall semestre

1

Vurderingssemester

Vår

Undervisningsspråk

Norsk

Innhold

Bachelorprosjektet skal kulminere i en oppgave som følger formatet til en akademisk forskningsartikkel. Oppgaven skal inkludere en innledning, forskningsspørsmål og mål, metode, resultater, diskusjon og begrensninger ved studien. Alt annet innhold, slik som sammendraget, referanser, og tabeller, er ikke inkludert i det totale ordantallet. Empiriske studier, meta-analyser eller litteraturgjennomgangsstudier kan brukes for bacheloroppgaven. Innholdet skal fokusere på studentens valgte akademiske problemstilling. Prosjektet vil utforske et psykologisk fenomen fra ett eller flere domener, inkludert, men ikke begrenset til, personlighetspsykologi, sosialpsykologi, utviklingspsykologi og kognitiv psykologi. Kurset inkluderer blant annet en introduksjon til anvendt etikk med vekt på forskningsetikk og yrkes- og fagetikk.

Læringsutbytte

Kunnskap

Ved vellykket fullføring av emnet, skal studenten:

  • forstå det spesifikke forskningsområdet som er adressert i oppgaven
  • forstå de nøkkelteoretiske rammeverkene og deres historiske kontekst innenfor studentens spesifikke studieområde
  • tilegne seg kunnskap om kvalitative og kvantitative forskningsmetoder
  • være kjent med relevante temaer og problemstillinger innenfor området for anvendt etikk og forskningsetikk

Ferdigheter

Ved vellykket fullføring av emnet, skal studenten:

  • være i stand til å skissere et emneområde og formulere et forskningsspørsmål
  • være i stand til i å gjennomføre en relevant litteraturgjennomgang
  • være i stand til å utføre en omfattende analyse av et valgt psykologisk fenomen ved å syntetisere og kritisk evaluere relevante teorier, empirisk bevis og etiske hensyn
  • være i stand til å strukturere og formulere en sammenhengende forskningsprosess, fra formulering av et forskningsspørsmål til presentasjon og diskusjon av funn, som kulminerer i en velbegrunnet konklusjon

Generell Kompetanse

Ved vellykket fullføring av emnet, skal studenten:

  • være i stand til å produsere en omfattende akademisk tekst
  • være i stand til å reflektere over og debattere etiske spørsmål innenfor omfanget av anvendt etikk
  • være i stand til å redegjøre for, analysere og diskutere forskningsspørsmålet og generere en gjennomtenkt progresjon fra spørsmålet til konklusjonen

Forkunnskapskrav

BPS110 Introduksjon til psykologi, BPS120 Psykologiens historie og metode, BPS130 Personlighetspsykologi, sosialpsykologi og psykologiens metode, BPS140 Biologisk psykologi, utviklingspsykologi og kognitiv psykologi

Anbefalte forkunnskaper

BPS310 Kvantitativ metode, BPS315 Kvalitativ metode, BPS320 Kunnskapsutvikling og forskningsdesign

Eksamen / vurdering

Bacheloroppgave og muntlig eksamen

Vurderingsform Vekting Varighet Karakter Hjelpemiddel
Bacheloroppgave 0/1 Bokstavkarakterer Alle
Bacheloroppgave etter muntlig eksamen 1/1 30 Minutter Bokstavkarakterer

Eksamen består av en skriftlig del og en muntlig del med én felles karakter.Skriftlig del:
• Oppgaven kan skrives individuelt, eller i gruppe på inntil 3 personer
• Omfang: Omfanget av oppgaven er maks 8.000 ord uansett antall personer.
• Referansestil: APA 7th
• Særlige bestemmelser: Emne for bachelorprosjektet skal godkjennes av fagansvarlig lærer senest 1 måned innen innlevering. Bachelorprosjektet skal forsynes med et engelsk resyme på maks 1 side. Resyméet inngår i bedømmelsen.

Bacheloroppgaven skal skrives i artikkelform. Artikkelen skal bestå av en innledning, forskningsspørsmål og målsetning, metodebruk, resultatdel, diskusjonsdel og begrensninger med studien. Regler for gruppeprøve (se over) gjelder også ved bruk av artikkelform.Muntlig del:Den muntlige prøven brukes til eventuell justering av karakteren. Muntlig karakter kan justere den skriftlige eksamenskarakteren inntil én karakter opp eller ned. Varighet på muntlig eksamen vil være ca. 1/2 time. Ikke bestått eksamen:Studenter som ikke har bestått eksamen i emnet kan etter søknad innvilges et 2. forsøk (jf. forskrift om studier og eksamen ved UiS § 3-10 fjerde ledd bokstav b).

Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering

Oppmøte

Alle obligatoriske aktiviteter må være godkjent for at studenten skal kunne gå opp til eksamen. Godkjenning / ikke godkjenning av obligatoriske aktiviteter kunngjøres på Studentweb, normalt ikke senere enn 7 dager før eksamen. Studenter som mangler godkjenning av en eller flere obligatoriske aktiviteter vil bli trukket fra eksamen.

Obligatoriske aktiviteter:

  • Seminarer: Det er 75 % obligatorisk oppmøte på all seminarundervisning. Fravær utover 25 % vil ikke godkjennes som gyldig fravær, uansett årsak.

Fagperson(er)

Emneansvarlig:

Pravin Tembjerg

Emneansvarlig:

Lilla Magyari

Studieprogramleder:

Bianka Anna Karshikoff

Arbeidsformer

Undervisningen består av forelesninger og seminar.

  • Til forelesningene forventes studenten å forberede seg gjennom litteraturstudier.
  • Selvvalgt pensum på 800 sider relatert til de forskjellige emnene som er relevante for kurset og oppgaven, for eksempel; metoder og statistikk, etikk, og emner som er relevante for oppgaven.
  • På seminarene behandles de forskjellige teoretiske retninger og metoder via forskjellige læringsaktiviteter.
  • Seminarene vil bli inndelt etter tematisk og/eller metodisk tilnærming. Studentene og seminarlederne i de ulike gruppene vil jobbe med relevant metode.
  • Seminarene vil bli brukt til å initiere og fasilitere uformelle studentaktive fagfellevurderinger.
  • Til veiledning forventes at student og veileder tidlig avtaler form og innhold på veiledning innen definerte former.

Overlapping

Emne Reduksjon (SP)
Bacheloroppgave (BPSBAC_1) 15

Emneevaluering

Det skal være en tidligdialog mellom emneansvarlig, studenttillitsvalgt og studentene. Formålet er tilbakemelding fra studentene for endringer og justering i emnet inneværende semester.I tillegg skal det gjennomføres en digital emneevaluering minimum hvert tredje år. Den har som formål å innhente studentenes erfaringer med emnet.

Litteratur

Søk etter pensumlitteratur i Leganto